تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 83049
معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه توجه به زیستگاه برای همه گونه‌ها مهم است، گفت: نخستین اولویت سازمان، حفظ زیستگاه یوزپلنگ است، اگر زیستگاه حفظ شود، گونه نیز حفظ خواهد شد.
به گزارش زیست آنلاین،  کیومرث کلانتری در نشست آنلاین با استان ‌های یوزخیز به مناسبت فرارسیدن نهم شهریور روز ملی یوزپلنگ آسیایی با بیان این که یوز ایرانی، گونه ای پرچم است، افزود: همه تلاش سازمان محیط زیست بر این است که یوز ایرانی را از خطر انقراض نجات دهد و برای اینکه این گونه به سرنوشت دو گربه سان دیگر یعنی شیر ایرانی و ببر مازندران دچار نشود، از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

وی انتقال موفقیت آمیز سه قلاده یوز در اسارت ( کوشکی، دلبر و ایران ) به زیستگاه طبیعی را از دستاوردهای این معاونت دانست و اظهار داشت: مشاهده چهار خانواده یوز در پارک ملی توران خبر خوشی برای مردم و دوستداران محیط زیست است که نشان از درستی راهبرد توجه به زیستگاه است.
کلانتری با اشاره به تلاش های بین المللی سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ یوز گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص با برنامه عمران ملل متحد «UNDP»  مذاکرات و رایزنی داشته، همچنین به زودی پروژه ای بین المللی با طرف ایتالیایی شروع خواهد شد و منتظر پاسخ ایتالیایی ها هستیم.

کلانتری از درخواست صندوق ملی محیط زیست برای حمایت از یوز ایرانی خبر داد.

در ادامه این جلسه که مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست نیز در آن حضور داشت، مدیران کل استان‌های سمنان، کرمان، یزد، اصفهان، خراسان‌های شمالی، رضوی، و جنوبی، ضمن گرامی داشتن روز ملی یوز، به صورت ویدئو کنفرانس، دستاوردهای استان خود را در خصوص یوز ایرانی بیان و مشکلات محلی را در این زمینه با معاون سازمان مطرح کردند.

 پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، ۹ شهریور ۱۳۷۳ یک یوز مادر و سه توله‌اش برای یافتن آب و غذا به شهر بافق استان یزد نزدیک شدند اما فردی که شناختی از یوزپلنگ نداشت، به دلیل ترس از یوزپلنگ‌ها به آنها حمله کرد که در این واقعه یوز مادر از صحنه فرار کرد و دو توله نر و ماده تلف شدند، یک توله ماده که «ماریتا» نام گرفت به تهران منتقل شد و ۹ سال در پارک پردیسان در شرایط اسارت زندگی کرد تا اینکه در زمستان ۱۳۸۲ تلف شد.

بعد از آن در سال ۱۳۸۶ به پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی، نهم شهریور ماه روز ملی حفاظت از یوزپلنگ نام گرفت.ش

https://zistonline.com/vdcdnz0j.yt0so6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما