تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : 83013

آیا گاز طبیعی می تواند حلال مشکلات ردپای کربن باشد

چرا دانشمندان برای کاهش تغییرات اقلیم به گاز طبیعی تکیه نمی کنند؟
گاز طبیعی به هنگام احتراق نصف دی اکسید کربن تولید زغال سنگ را منتشر می کند اما این دلیل نمی شود که بی ضرر تر از زغال سنگ باشد. برنامه های صنایع نفت و گاز 1.3 تریلیون دلار برای ساخت زیرساخت های جهانی برای توسعه تجارت گاز طبیعی خرج خواهند کرد. بیشتر این سرمایه گذاری در آمریکای شمالی خواهد بود. اگر تمامی این پروژه ها به نتیجه برسد تاثیرات اقلیمی آنها به ویژه در نشت متان از این تاسیسات، از تاثیرات اقلیمی نیروگاه های زغال سنگ سوزی که در کل دنیا در حال ساخت هستند بیشتر خواهد بود.
آیا گاز طبیعی می تواند حلال مشکلات ردپای کربن باشد
به گزارش زیست آنلاین، دانشمندان می گویند افزایش تولید گاز طبیعی حالا تبدیل شده است به یکی از بزرگترین دلایل پیش برنده تغییرات اقلیم و برنامه های توسعه ای صنعت باعث خواهد شد تلاش های برای ثبات اقلیم کره زمین با مانع رو به رو شود.

صنایع انرژی ایالات متحده برنامه ریزی کرده است که در سال پیش رو میلیاردها دلار در ساخت خطوط لوله گاز طبیعی و ترمینال های ال ان جی سرمایه گذاری کند تا توان صادراتی گاز این کشور را به ویژه در بخش ال ان جی افزایش دهد.

در ژانویه 2020 انجمن نفت آمریکا، که لابی بسیار قدرتمندی در صنایع نفت و گاز ایالات متحده است، کمپین تبلیغاتی «انرژی برای پیشرفت» را راه اندازی کرد.

این کمپین گاز طبیعی را به عنوان منبع انرژی «پاک» و «دوستدار محیط زیست» معرفی کرده است که توانسته انتشارات دی اکسید کربن این کشور را کاهش دهد.

این انجمن می گوید افزایش جهانی صادرات گاز ایالات متحده می تواند «حلال مشکل رد پای جهانی کربن» باشد.

 

گاز طبیعی برای اقلیم بهتر از زغال سنگ نیست؟ احتراق گاز طبیعی تقریبا به اندازه نصف احتراق همان میزان زغال سنگ دی اکسید کربن تولید می کند. از سویی آلاینده های تولیدی آن بسیار کمتر از زغال سنگ برای بشر مضر است.

در ایالات متحده گاز طبیعی تولیدی از صنایع فراکینگ باعث شده است مصرف زغال سنگ برای تولید برق به میزان قابل توجهی کاهش یابد. علاوه بر آن بر اساس اعلام اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، EIA، انتشارات گاز دی اکسید کربن این کشور نسبت به میزان پیک آن در سال 2007 تا 15 درصد کاهش یافته است. تمامی این کاهش انتشارات مربوط به استفاده از گاز طبیعی نبوده است، بلکه افزایش بهره وری انرژی و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر هم در این زمینه موثر بوده اند.

اما در حال حاضر برای رسیدن به هدف کنترل افزایش دمای کره زمین در کمتر از 1.5 درجه سانتی گراد، که هدف بلندپروازانه اجلاس پاریس بوده است، دانشمندان معتقد هستند انتشارات جهانی باید تا 2050 به صفر خالص برسد، یعنی «جایی برای سوخت های فسیلی نیست».

بر اساس اعلام برنامه محیط زیست سازمان ملل، از امروز تا 2030 انتشارات جهانی باید 7.6 درصد [ در هر سال] کاهش یابند تا به هدف جهانی 1.5 درجه برسیم.

آژانس بین المللی انرژی می گوید سال گذشته انتشارت ایالات متحده حدود 2.9 درصد  کاهش یافت.

اما پپ کانادل، دانشمند ارشد مرکز علوم اقلیمی CSIRO کانبرای استرالیا می گوید «اما انتشارات صنایع گاز طبیعی به ویژه در ایالات متحده، به دلیل رشد سریع این صنعت در حال افزایش است، این صنعت حالا اگر بزرگترین نباشد اما «در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگترین ها»ست، یعنی چالشی برای اقدامات برای تغییرات اقلیم».

در ماه نوامبر یک تیم تحقیقاتی از سازمان ملل به این نتیجه رسیدند که دنیا تا سال 2030 خواهد توانست نسبت به آنچه که سازگار با هدف 1.5 درجه است 70 درصد گاز طبیعی بیشتری تولید کند.

راب جکسون، استاد دانشگاه استنفورد، عضو گروه پروژه جهانی کربن، می گوید: بیشتر این گازی که تولید می کند «برای کنار گذاشتن زغال سنگ نیست، برای تکمیل زغال سنگ است». برای پاسخگویی به رشد تقاضای انرژی است.

 

خطر انتشارات متان گاز طبیعی؟ اقلیم شناسان می گویند نگران گاز متانی هستند که در طول فرایند تولید گاز طبیعی به اتمسفر نشت پیدا می کند. اثر گرمایشی متان 80 تا 90 درصد قویتر از دی اکسید کربن است در یک بازه زمانی 20 ساله.

در ماه آوریل مطالعه ای که در ژورنال ساینس ادونس منتشر شد نشان داد که میزان متان منتشر شده در حوضه نفت و گاز پرمیان بین نیومکزیکو و تگزاس بر اساس تخمین های فدرال دو برابر شده است.

دو تحقیق دیگر هم در ماه جولای منتشر شدند که تاکید می کردند که صنایع نفت و گاز ایالات متحده تبدیل شده اند به یکی از عوامل انتشارات متان و انتشارات این صنعت به یک رکورد رسیده است.

آژانش حفاظت محیط زیست ایالات متحده هفته گذشته قوانین مربوط به کاهش انتشارات در صنایع نفت و گاز را کنار گذاشت. این اقدام با پشتیبانی انجمن نفت آمریکا انجام شده است.

مدافعان گاز طبیعی می گویند این سوخت فسیلی قادر است برق دائمی تولید کند اما نیروگاه های بادی و خورشیدی چنان قدرتی ندارند. تا باتری ها و دیگر مدلهای ذخیره انرژی بتوانند آنقدر پیشرفت کنند و آنقدر ارزان شوند که تهیه آنها به راحتی امکان پذیر باشد، گاز طبیعی باید به عنوان پشتیبان انرژی های تجدیدپذیر باقی بماند.

اقیم شناسان اما معتقد هستند استفاده از گاز طبیعی به عنوان یک «پل» و توسعه این صنعت، دنیا را به جایی خواهد رساند که انتهایش آینده ای با کربن بالا و گرمایش سریع خواهد بود.

گلوبال انرژی مانیتور، Global Energy Monitor، در گزارش سال گذشته خود تخمین زده بود که برنامه های صنایع نفت و گاز 1.3 تریلیون دلار برای ساخت زیرساخت های جهانی برای توسعه تجارت گاز طبیعی خرج خواهند کرد. بیشتر این سرمایه گذاری در آمریکای شمالی خواهد بود.

اگر تمامی این پروژه ها به نتیجه برسد تاثیرات اقلیمی آنها به ویژه در نشت متان از این تاسیسات، از تاثیرات اقلیمی نیروگاه های زغال سنگ سوزی که در کل دنیا در حال ساخت هستند بیشتر خواهد بود.

 

آیا تکنولوژی قادر خواهد بود تاثیرا اقلیمی گاز طبیعی را کاهش دهد؟ از نظر تئوری بله. کربن را می توان جذب و در زیر زمین ذخیره سازی کرد. این تکنولوژی به نام جذب و ذخیره سازی کربن CCS شناخته می شود.

به گزارش انرژی امروز، اما فرایند انجام این کار بسیار آرام است. صنایع نفت و گاز و دولت ها مکرر از سرمایه گذاری بر روی این تکنولوژی سرباز می زنند. نتیجه این می شود که انتشارات از این صنایع به اتمسفر ادامه می باید.

https://zistonline.com/vdcex78v.jh8xzi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما