تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : 83007
دوگانه‌سوز کردن خودروها در شهرهای بزرگ که تردد شهری و بین شهری در آن بالاست، یکی از راه‌های موثر در کاهش مصرف سوخت، حفظ منابع ملی و همچنین کاهش آلودگی هوا به شمار می‌رود که آذربایجان‌غربی در این زمینه پیشتاز بوده است.
افزایش ۲۱ درصدی استفاده از CNG ،صرفه جویی ۲۸ میلیون لیتری در مصرف بنزین
به گزارش زیست آنلاین، ایران یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های دوگانه سوز جهان را داراست؛ فروش خودروهای دوگانه سوز و طرح دوگانه سوز کردن خودروهای داخلی از دهه ۱۳۸۰ شمسی و اوایل دهه ۱۳۹۰ همزمان با افزایش نرخ سوخت با استقبال نسبتا مناسب مردم همراه شد.

عمده‌ترین و اصلی‌ترین دلیلی که سبب می‌شود مردم به سمت خودروهای دوگانه سوز متمایل شوند پایین بودن قیمت گاز در مقایسه با قیمت بنزین است؛ از سویی نیز گرایش به استفاده از خودروهای گازسوز نوعی کمک به اقتصاد کشور محسوب می‌شود چرا که این سوخت گازی فرآیند تولیدی ساده‌تر و به‌صرفه‌تری نسبت‌به بنزین دارد و در نتیجه از نظر اقتصادی برای کشور به‌صرفه‌تر است.

در همین راستا شورای اقتصاد در نشست فوق‌العاده یازدهم آذرماه ۱۳۹۸ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه با هدف حمایت و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی و بهبود هوای شهرها، به استناد ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر تصویب کرد که برای تبدیل خودروهای عمومی و مسافربر شخصی بنزین‌سوز به سی‌ان‌جی‌سوز (کارخانه‌ای و کارگاهی)، اصل و فرع تسهیلات مالی را که به مالکان خودروها یا کارخانه‌ها پرداخت می‌شود، تضمین و بازپرداخت کند.

از همین روی، تفاهم‌نامه تامین مالی طرح توسعه و تولید کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای دوگانه‌سوز بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت در ۲۴ آذر ماه سال جاری امضا شد؛ بر اساس این تفاهم‌نامه ۶۵ هزار میلیارد ریال منابع مالی موردنیاز اجرای مصوبه شورای اقتصاد مبنی بر گازسوز کردن یک میلیون و ۴۰۰ و ۶۴ هزار خودرو عمومی در کشور از محل صرفه‌جویی در مصرف بنزین سهمیه‌ای تامین خواهد شد.

آذربایجان‌غربی رکورد دار ثبت‌نام طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروها مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه آذربایجان‌غربی رکورد دار ثبت نام طرح رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروها در کشور است، گفت: تاکنون بیش از ۲ هزار و ۱۴۳ خودرو عمومی و باری این استان در طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرها ثبت نام کرده‌اند.

احمد مجرد با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۷۲۱ خودرو به گازسوز تبدیل شده‌اند، اظهار داشت: یک هزار و ۵۴ دستگاه خودرو عمومی نیز مشخصات آنها تایید و پس از طی فرآیند نوبت‌دهی در انتظار تبدیل به سر می‌برند.

وی افزود: ۳۶۸ خودرو عمومی در سطح استان آذربایجان غربی نیز در سامانه ثبت نام کرده‌اند که مالکان آنها در انتظار تأیید مشخصات و طی فرآیند نوبت‌دهی هستند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه خاطر نشان کرد: با توجه به تداوم طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی، ضروری است مالکان خودروهای عمومی بار و مسافر هر چه سریع تر در سامانه gcr.niopdc.ir ثبت نام کرده و تا زمان تبدیل به دوگانه سوز شدن از سهمیه اعتباری برخوردار شوند، در غیر اینصورت سهمیه اعتباری آنها کاسته شده و مانند خودروهای عادی از سهمیه سوخت برخوردار می‌شود.

افزایش ۲۱ درصدی استفاده از سوخت CNG وی با بیان اینکه مصرف CNG در سبد سوخت حمل و نقل مرکز و شهرهای شمال آذربایجان غربی در تیرماه ۱۳۹۹ به ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب رسید، افزود: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد رشد داشته است.

مجرد با مطلوب ارزیابی کردن توسعه و تجهیز جایگاه‌های CNG و همچنین فرایند دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی به CNG در منطقه، اظهار داشت:  آذربایجان غربی به لحاظ مصرف CNG رتبه پنجم را پس از استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و اصفهان به خود اختصاص داده است.

صرفه‌جویی ۲۸ میلیون لیتر بنزین در آذربایجان‌غربی وی از صرفه جویی بالغ بر ۲۸ میلیون لیتر بنزین در تیر ماه سالجاری خبر داد و گفت: تبلیغ و ترویج فرهنگ استفاده مردم از سوخت پاک در منطقه ارومیه یکی از دلایل رشد مصرف CNG در منطقه است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ارومیه قیمت ارزان گاز نسبت به بنزین، توسعه و در دسترس بودن جایگاه‌های سی ان جی در سطح داخل شهرها و برون شهری، مقرون به صرف نبودن استفاده از بنزین در خودروهای عمومی را از دلایل مهم گرایش مردم به استفاده از خودروهای گازسوز دانست و بیان کرد: کلیه خودروهای عمومی می توانند در طرح رایگان کامل دوگانه سوز نمودن خودروها ثبت نام کنند و از تسهیلات بلا عوض بهره مند گردند.

ظرفیت جایگاه‌های CNG بیش از تقاضای مصرف است وی با اشاره به فعال بودن ۷۵ باب جایگاه سی ان جی تک منظوره و دومنظوره در سطح مرکز و شهرهای شمال آذربایجان‌غربی، افزود:  در حال حاضر میزان ظرفیت ایجاد شده بیش از تقاضای مصرف و جوابگوی نیاز است که شاهد صف‌های طولانی در این جایگاه‌ها همچون گذشته نیستیم.

مجرد همچنین با استقبال از حضور بخش خصوصی در بحث توسعه جایگاه‌های سوخت، بیان کرد: احداث جایگاه سوخت نیازمند پروتکل‌های خاصی است که در همین راستا از بخش خصوصی حمایت‌های لازم انجام می‌شود.

سوخت CNG مانعی برای آلودگی بیش از حد هوا "مصطفی آتش افروز" کارشناس مهندسی مکانیک و عضو انجمن انرژی خورشیدی ایران معتقد است در صورتیکه خودروها با همین کیفیت ساخته شوند و هیچ گونه بهینه سازی در موتورها و در مصرف سوخت صورت نگیرد تا چند سال آینده که تعداد خودروها به چندین برابر افزایش خواهد یافت، هزینه های ارزی برای تامین انرژی مورد نیاز خودروها و میزان آلودگی هوای شهرها رشد سرسام آوری خواهد داشت.

وی افزود: در صورتیکه بتوان گاز طبیعی را جایگزین سوخت‌هایی مانند بنزین و گاوزئیل در خودروها، بخصوص خودروهای عمومی کرد می‌توان نه تنها سالانه صرفه جویی ارزی قابل ملاحظه‌ای در تهیه سوخت‌های مورد نیاز از خارج داشت بلکه از هزینه‌های گزاف مقابله با آلودگی هوا نیز جلوگیری خواهد شد.

صرفه اقتصادی دلیل اصلی گرایش شهروندان به استفاده از خودروهای گازسوز رامین علوی یکی از رانندگان حمل و نقل عمومی با بیان اینکه دلیل اصلی روی آوردن مردم به استفاده از خودروهای گازسوز صرفه اقتصادی است، گفت: تفاوت چشم گیر هزینه‌ سوخت بنزین با CNG سبب شده تا مردم بیشتر مایل به استفاده از خودروهای دوگانه سوز شوند.

وی با اشاره به کاهش صف‌های جایگاه‌های سوخت CNG نسبت به گذشته اظهار داشت: افزایش تعداد نازل‌ها و جایگاه‌های سوخت ۲ منظوره و CNG  سبب برچیده شدن این معضل شده است.

وی با اعلام اینکه خود از جمله آن متقاضیانی بوده است که کمک بلاعوض گازسوز کردن خودرو را دریافت کرده، بیان کرد: شرایط درخواست و تایید گازسوز کردن رایگان خودرو بسیار مناسب و تشویق کننده‌ای برای تمایل بیشتر رانندگان به دوگانه کردن خودروهاست.

به گزارش ایرنا، ‌طرح تبدیل یک میلیون و ۴۶۰ هزار خودروی عمومی از سال گذشته در وزارت نفت آغاز شد. این طرح قرار است در ۱۴ ماه عملیاتی شود.

با اجرای این طرح علاوه بر جایگزینی سوخت پاک گاز به جای سوخت مایع و حفظ محیط زیست، ‌ در مصرف بنزین نیز صرجویی شده و امکان افزایش صادرات آن فراهم می‌شود.

به گزارش ایرنا، ارزش افزوده استفاده از گاز مایع به عنوان خوراک پتروشیمی و تولید محصولات نهایی قابل قیاس با استفاده از آن در سبد سوخت نیست؛ زیرا سرمایه‌گذاری سه ساله برای ساخت این واحدها و افزودن ال پی جی به واحدهای steam cracker موجود در کوتاه مدت در صورت استفاده از کل گاز مایع مازاد کشور(هفت میلیون تن) در تولید سبد محصولات پتروشیمی بیش از دو میلیارد دلار در سال عایدی نصیب کشور خواهد کرد.

https://zistonline.com/vdchqvn6.23nxvdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما