تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب : 82926
زیست توده های موجود در خاک که به تجزیه گیاهان در خاک کمک کرده و در نیتجه باعث تقویت آن می شوند به دلیل تغییرات اقلیم و کشاورزی در حال کاهش است.
ارگانیسم های خاک با تغییرات اقلیم کوچکتر می شوند
به گزارش زیست آنلاین، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که این اتفاق به دو گونه انجام می شود: تغییرات اقلیم حجم بدنی این ارگانیسم ها را کاهش می دهد و زراعت فراوانی آنها را.
حتی اگر کشاورزی اورگانیک توسعه یابد باز هم ممکن نیست که تاثیرات منفی تغییرات اقلیم را بی اثر کرد.
این تحقیق توسط دانشمندان تحقیقات محیط زیست مرکز هلموتز UFZ و مرکز آلمانی تحقیقات تنوع زیستی یکپارچه (iDiv) هالجنا لایپزیک انجام و در ژورنال eLife چاپ شده است.
دانشمندان می گویند لشکری از خدمات دهنگان بسیار ریز زیر پای ما هستند. حشراتی ریز و بینهایت زیاد، بندپایان و دیگر موجودات خاک به طور خستگی ناپذیری در حال تجزیه گیاهان مرده خاک هستند و مواد مغذی آنها را بازیافت می کنند. اما این موجودات با پیامدهای تغییرات اقلیم دست به گریبان هستند. پیامدهایی همچون افزایش شدید دما و کاهش بارش. از سویی استفاده بیش از حد از استفاده از خاک هم زندگی این ارگانیسم ها را با مشکل مواجه کرده است.
دکتر مارتین شادلر از UFZ در پاسخ به این سوال که این ارگانیسم ها در مقابل این دو چالش چه بالایی برسرشان می آید می گوید در واقع ما چندان چیزی در این مورد نمی دانیم.
این دانشمندان توانستند در یک گلخانه بدون دیوار و سقف، شرایط سالهای بین 2070 تا 2100 را شبیه سازی کنند: دمای 0.6 درجه گرمتر از امروز، بهار و پاییزی با 10 درصد بارش بیشتر و تابستانی با 20 درصد خشکی بیشتر از امروز.
نتایج نشان داد که تغییرات اقلیم جانواران موجود در خاک را رفته رفته کوچک تر کرد. آنها می گویند نه فقط گونه های کوچکتر بلکه انواع کوچکتر گونه ها هم از این مشکلات در امان نبودند.
دانشمندان قبلا هم با این پدید مواجه شده بودند. مثلا حجم بدنی خرسهای مناطق گرم تر از حجم بدنی خرس های قطبی کوچک تر است. دانشمندان می گویند جسم کوچک تر در مقایسه مساحت سطح بزرگتری برای خارج کردن حرارت دارد که این امر در مناطق حاره یک مزیت محسوب می شود اما به راحتی در هوای قطبی باعث سرد شدن بدن می شود.
به گزارش انرژی امروز، دما بالا متابولیسم را بالا می برد نسل های جدید سریع تر به وجود می آیند اما کوچکتر می مانند. دانشمندان می گویند عملیات تجزیه گیاهان مرده توسط این ارگانیسم ها بستگی کامل به سایز بدن آنها دارد. کاهش اندازه بدن این جانداران به معنی کاهش سرعت بازیافت مواد مغذی است.
در کنار آن با استفاده بیش از حد از زمین در کشاورزی، تعداد این جانداران نیز کاهش می یابد. به عنوان مثال در زمین نمونه شبیه سازی شده سال های 2070 تا 2100، تعداد کرم های خاکی 47 درصد کمتر از نمونه های اصلی بود.
تاکنون دانشمندان فکر می کردند کشاورزی های دوستدار اکوسیستم قادر هستند تاثیرات بد تغییرات اقلیم را محدود کنند. اما حالا معلوم شده است این استراتژی چندان جوابگو نیست.

https://zistonline.com/vdcg3y97.ak9xx4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما