تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : 82920
یکی از راهکارهای کاهش شیوع کووید ۱۹ فاصله‌گذاری اجتماعی است که بر این اساس سازمان بهداشت جهانی به رهبران شهری توصیه کرد تا مسیرهای ویژه کرونایی احداث کنند که مردم بتوانند در این شرایط بیشتر از دوچرخه استفاده کنند این در حالیست که حدود پنج سال است پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در ایران آغاز شده و اساس آن استفاده از دوچرخه است.
به گزارش زیست آنلاین، حدود ۶ ماه است از شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور می گذرد که در این مدت خسارات جانی و مالی زیادی به همراه داشت، البته این مشکلی است که دامن دنیا را گرفته و چون هنوز دارویی برای درمان آن کشف نشده از این رو مسوولان امر به رعایت یک سری پروتکل ها برای قطع زنجیره انتقال این ویروس تاکید می کنند که یکی از آنها رعایت فاصله اجتماعی است که بطور قطع یک روش اجرای آن استفاده نکردن از وسایل حمل و نقل عمومی و تردد با خودروی شخصی است.

به دنبال این تصمیم طرح ترافیک تهران با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا در ۲۳ فروردین ماه لغو شد و آثار آن به واسطه کاهش حضور مردم در وسایل حمل و نقل عمومی و مترو در اردیبهشت و خرداد ماه تا حد زیادی محسوس بود اما با اصرار شهرداری تهران دوباره از ۱۷ خرداد ماه اجرای طرح از سر گرفته شد و آثار مشهود آن با افزایش تراکم در مترو و اتوبوس‌های شهری منجر به افزایش ابتلا به ویروس کرونا شد.

اما در این میان راهکار دیگری هم وجود دارد که پنج سال است در شهرهای زیادی از کشور اجرا می شود و آن «پویش سه شنبه های بدون خودرو» است. 

آذر سال ۱۳۹۴ این پویش از شهر اراک آغاز شد و اکنون بعد از گذشت حدود پنج سال شاهد گسترش آن در ۱۸۷ شهر هستیم که به اعتقاد کارشناسان اجرای درست آن می‌تواند نقش بسزایی در کاهش آمار مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا، درمان کم‌تحرکی و پرخاشگری بر اثر آلودگی صوتی داشته باشد و اکنون که در شرایط شیوع ویروس کرونا هستیم می تواند در فاصله گذاری اجتماعی همراه با استفاده نکردن از خودرو و یا حمل و نقل عمومی کمک کند، این پویش بر استفاده از دوچرخه به جای خودرو تاکید دارد.

در واقع استفاده از دوچرخه یکی از توصیه های سازمان بهداشت جهانی در زمان پاندومی کووید ۱۹ است و بر این اساس سازمان شهرداری های وزارت کشور ماه گذشته بخشنامه ای را به همه شهرداری ها صادر کرد و با توجه به توصیه سازمان بهداشت جهانی از همه آنها خواست در اجرای عملی این پیشنهاد اقدام و مسیرهای ویژه کرونایی در شهرها ایجاد کنند.

محمد درویش رییس کمیته محیط‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: سازمان بهداشت جهانی در دوران پاندومی کووید ۱۹ یکی از توصیه هایی که کرده این است که با توجه به اینکه باید فاصله گذاری فیزیکی و هوشمند رعایت شود دیگر نمی توانیم خیلی توصیه کنیم که مردم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند از طرفی اگر بخواهند همه از وسیله حمل و نقل شخصی استفاده کنند، بطور قطع ترافیک و آلودگی هوا هم می تواند وقت بیشتری را تلف کند و هم جان شهروندان را بگیرد.

وی افزود: در نتیجه سازمان بهداشت جهانی به رهبران شهری توصیه کرد که مسیرهای ویژه کرونایی احداث کنند که مردم بتوانند در این شرایط بیشتر از دوچرخه استفاده کنند. به عنوان یک وسیله ایمن که آلودگی هوا را کم، کم تحرکی را درمان می کند و همچنین مشکل ترافیک را رفع می سازد و در عین حال فاصله گذاری را هم رعایت می شود و کمترین میزان خطر ابتلا به کرونا را دارد.

درویش ادامه داد: بر این اساس سازمان شهرداری های وزارت کشور ماه گذشته بخشنامه ای را به همه شهرداری های کشور صادر کرد و با توجه به توصیه سازمان بهداشت جهانی از همه آنها خواست در اجرای عملی این پیشنهاد اقدام کنند و مسیرهای ویژه کرونایی در شهرها ایجاد کنند و بر اساس آموزه ای که به آن می گوییم «سخت گرفتن به رانندگی» پیش روند، یعنی بیاییم مسیرهای رانندگی را کاهش دهیم و آن را لاغر کنیم اما در مقابل مسیرهای دوچرخه سواری را افزایش دهیم.

رییس کمیته محیط‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو اظهار داشت: بر این اساس در تهران نیز چندین مسیر جدید دوچرخه سواری در حال احداث است از جمله در خیابان طالقانی، ایرانشهر، ادامه مسیر خیابان کریمخان، همچنین در مشهد نیز کارهای خوبی در حال انجام است و شنیده ام در برخی دیگر از شهرها از جمله شیراز، اصفهان و کرمان کارهای امیدبخشی در این زمینه دارد اتفاق می افتد.

وی گفت: به هر حال سازمان شهرداری ها در وزارت کشور اعلام کرده که از این بعد آن شهرداری را به عنوان شهردار نمونه می شناسند که بتواند به ما کارنامه ای بدهد که بگوید توانسته چقدر ترافیک را کم کند؛ چقدر توانسته مردم صدای پرندگان را بیشتر بشنوند؛ چقدر توانسته مسیرهای ویژه دوچرخه سواری ایجاد کند و چقدر توانسته مبلمان شهری را از خودرو محوری به زیست محوری تغییر دهد؛ دیگر گذشت آن زمانی که یک شهردار بخواهد افتخار کند که توانسته چقدر بلوار و خیابان بسازد؛ اینها دیگر در معیارهای جدیدی که سازمان شهرداری ها برای تمام شهرداری های کشور ابلاغ کرده جایی ندارند و این خود نشان دهنده اهمیت و مسیر مثبت سه شنبه های بدون خودرو است که اکنون در پنجمین سال آن قرار داریم و نشان داد که این مطالبه جدی مردمی موجب تغییر رفتار در عالی ترین سطح رهبران شهری شده است.

درویش افزود: اکنون دستور جدی داده شده که پلیس با موتورسواران و یا خودروهایی که در مسیر دوچرخه پارک یا تردد می کنند برخورد کند، این اقدام نوید بخش این است که مدیریت شهری دارد سه شنبه های بدون خودرو را جدی می گیرد، موضوع تغییر مبلمان شهری را جدی می گیرد و امیدواریم که چالش کرونا سبب شود که بتوانیم بحران آلودگی هوا را تبدیل به یک فرصت کنیم تا هم عیار آبی آسمان افزایش یابد و هم آلودگی صوتی کم شود و هم وقت شهروندان کمتر در ترافیک تلف و کم تحرکی هم کمتر شود.

به گزارش ایرنا، رییس کمیته محیط ‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو اظهار داشت: امیدوارم همانطور که ستاد ملی کرونا برای لغو طرح ترافیک فشار می آورد از سوی دیگر هم فشار بیاورد که مسیرهای ویژه برای دوچرخه ایجاد شود و به جای اینکه به شهروندان توصیه شود از خودروهای شخصی استفاده کنند توصیه شود با دوچرخه تردد کنند. 

https://zistonline.com/vdcawona.49nuu15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما