تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : 82882
رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو گفت: یکی از اثرات تغییر اقلیم که کشورمان با آن درگیر است افزایش میزان وقوع سیلاب‌ است.
سیلابهای اخیر ایران نتیجه تغییر اقلیم است
به گزارش زیست آنلاین، «مرتضی افتخاری» افزود: تغییر اقلیم پدیده‌ای به شمار می‌رود که وقوع آن در بین پژوهشگران این موضوع به اثبات رسیده است.

وی ادامه داد: روند تغییرات مؤلفه‌های اقلیمی در طی چند دهه اخیر این موضوع را به‌خوبی اثبات کرده که اقلیم جهان و از جمله ایران در حال تغییر است.

افتخاری گفت: باید با توجه به اینکه تغییرات متغیرهای اقلیمی به خصوص بارش و دما بر جنبه‌های مختلف منابع آب، اثر مستقیم خواهد داشت، لذا برای آینده کشور نیز باید برآوردهایی از میزان این تغییرات و اثر آن‌ها بر منابع آب صورت پذیرد.

رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو ادامه داد: نتایج سناریوسازی‌های آتی در خصوص متغیرهای دما و بارش نشان می‌دهد که افزایش قابل‌ملاحظه دما یکی از محتمل‌ترین تغییرات آتی در نواحی مختلف کشور خواهد بود و این موضوع باعث افزایش نیاز آبی در بخش‌های مختلف به خصوص در بخش کشاورزی خواهد شد.

وی افزود: تغییر در رژیم بارش‌های آتی کشور نیز از دیگر مواردی است که بر اساس سناریوهای اقلیمی آینده محتمل تشخیص داده شده‌اند.

افتخاری گفت: افزایش شدت بارش‌ها و تغییر بارش از برف به باران ممکن است در دوران آتی باعث افزایش خطر سیل در کشور شود.

رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو ادامه داد: همچنین تغییر الگوی بارش (برف به باران) ممکن است باعث کاهش منابع ذخیره آب در فصول گرم در کشور و در نتیجه تغییر الگوی زمانی رژیم آب‌دهی رودخانه‌های دائمی کشور شود.

چندی پیش معاون آب و آبفای وزیر نیرو در صفحه اینستاگرام خود درباره تغییر اقلیم هشدار داده بود.

منبع: ایرنا

https://zistonline.com/vdchi6n6.23ni6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما