تاریخ انتشار :شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : 82824
حالا که مذاکرات بین المللی در باره تغییرات اقلیم سرعتی بسیار کم گرفته است، وکیلان این عرصه از سوییس تا سانفرانسیسکو، دادخواهی های خود را در دادگاه ها با سرعت بیشتری مطرح می کنند.
مبارزات اقلیمی به دادگاه ها کشانده می شود و وکیلان خلاق تر می شوند
به گزارش زیست آنلاین، وکلای سازمان های محیط زیستی حالا خلاق تر شده اند و از مباحث جدید قانونی برای دست و پنجه نرم کردن با شرکت ها و دولت ها در باره اقلیم قبل از دادگاه ها بهره می برند.
تا دو دهه گذشته فقط چند دادخواهی مربوط به محیط زیست در دادگاه های دنیا مطرح شد. امروزه و بر اساس داده هایی که مدرسه اکونومیست لندن روز جمعه منتشر کرده است حدود 1600 جریان دادخواهی محیط زیستی در دنیا در حال رسیدگی است که 1200 مورد آن تنها مربوط به ایالات متحده است.
هاری اوسوفسکی، مدیر مدرسه قانون پن استیت می گوید: حالا دیگر دادگاه ها مهمترین مرکز برای شناساندن مشکلات تغییرات اقلیم در دنیا هستند.
و بدین سان، کمپین های اقلیمی نور امید موفقیت را مشاهده می کنند.
در ماه دسامبر دادگاه عالی هلند به نفع کمپین Urgenda رای داد که از دولت هلند می خواست تلاش ها برای کاهش انتشارات کربن را سرعت ببخشد.
و در ماه ژانویه، دادگاهی در سوییس تعداد زیادی از معترضین به تغییرات اقلیم را تبرئه کرد. وکلای دفاع آنها مدعی شدند که فعالیت این گروه به دلیل «خطر قریب الوقوع» تغییرات اقلیم ضروری بوده است.
مواردی اینچنینی نشان می دهند که نگرش مردم در باره نقش محاکم قضایی در رسیدگی به هشدارهای اقلیمی در حال تغییر است.
البته هنوز قوانینی که دولت ها را مجبور کند میزان انتشارات دی اکسید کربن خود را کاهش دهند اندک است، وکلا هنوز قول می دهند که اهدافشان را بزرگتر و شرکت ها را مجبور به قبول قانون کنند. در گذشته این دادخواهی ها محدود می شد به متهم ساختن یک نیروگاه برق با سوخت زغال سنگ یا ضعف دولت ها در محدود کردن انتشارات. اما حالا دادخواهی ها به استدلال هایی چون حفاظت از مصرف کننده و حقوق بشر رسیده اند.
این تغییر دادخواهی ها به ویژه در ایالات متحده بیشتر شده است که در این کشور بسیاری از دادخواهایی که توسط ایالت ها، شهرها و دیگر حزب ها مطرح می شود صنایع سوخت فسیلی این کشور و نقش آنها در تغییرات اقلیم و نیز عدم آگاهی بخشی به مردم را به چالش می کشد.
ماه گذشته هم در ایالت مینه سوتا و هم در کلمبیا، دادگاه هایی برای محکوم کردن غول های نفتی در باره گمراه کردن مصرف کننده در خصوص مصرف محصولات نفتی این شرکت ها و انتشارات کربن آنها و نقش آنها در تغییرات اقلیم برگزار شد.
در ماه اکتبر هم در ماساچوست مورد مشابهی اتفاق افتاد که دادخواهی علیه اکسون موبیل در خصوص حفاظت از مصرف کننده ها بود. هر سه این موارد به محکومیت شرکت های نفتی منجر شد.
اکسون موبیل می گوید که دادخواهی های واشینگتن بخشی از فعالیت های سیاسی جناح های خاصی است علیه شرکت های نفتی و شایستگی لازم را ندارند. شورون هم مدعی است این دادگاه ها تلاش های این شرکت را در جهت شناسایی تغییرات اقلیم را نادیده می گیرد.
رویال داچ شل هم معتقد است که به ایفای نقش خود در شناساندن تغییرات اقلیم متعهد است اما این دادگاه ها مانع از همکاری های لازم برای اعمال اقدامات در جهت تغییرات مهم هستند.
اما به نظر می رسد غول های نفتی نگران هستند. انجمن ملی تولید کنندگان آمریکا در سال 2017 گروهی بر ضد این وکلا تشکیل داده است تا از قربانی شدن صنایع انرژی جلوگیری کند.
نام این گروه که «پروژه جوابگویی تولید کنندگان» است توانست اکسون موبیل را از اتهام فریب سرمایه گذاران نسبت به آنچه که این شرکت درباره تغییرات اقلیم می داند و عدم آگاهی بخشی به سرمایه گذاران تبرئه کند.
به گزارش انرژی امروز، تا قبل از سال 2015 فقط 5 دادگاه در موضوع حقوق بشر تشکیل شد. از آن زمان تاکنون تعداد موارد مطرح شده این موضوع دعوی در دادگاه ها 40 مورد بیشتر شده است. البته همه این دادخواهی ها هم موفقیت آمیز نبودند.
هر چند همه این دادخواهی ها به موفقیت فعالین محیط زیست منتهی نمی شود اما کارشناسان بر این باورند که افزایش تعداد چنین دادخواست هایی نشان می دهد که ضرورت توجه به موارد مروبط به تغییرات اقلیم هم در بین عموم مردم و هم در بین سیاست مداران بیشتر شده است.

https://zistonline.com/vdcdoj0j.yt0xx6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما