تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : 82803
راکتور فسنهایم بعد از 43 سال، در آستانه تعطیلی است.
تعطیلی قدیمی ترین رآکتور هسته ای فرانسه
به گزارش زیست آنلاین، قدیمی ترین نیروگاه هسته ای فرانسه در نزدیکی مرز شرقی فرانسه با آلمان و سوئیس، فردا، سه شنبه پس از چهار دهه فعالیت تعطیل می شود. این خبر فعالان محیط زیست را که مدت ها است در مورد خطرات آلودگی هسته ای هشدار داده بودند خوشحال کرد. اما برای اقتصاد محلی نگرانی بوجود آورد.

نیروگاه فسنهایم در سال 1977 به بهره برداری رسید و سه سال پیش از 40 سالگی خود و پس از فاجعه در فوکوشیمای ژاپن در سال 2011، به یک هدف ضد هسته ای تبدیل شد.

علیرغم تعهد رئیس جمهور وقت فرانسه، فرانسوا اولاند، چند ماه پس از فاجعه فوکوشیما مبنی بر تعطیلی فسنهایم، تا سال 2018 این اتفاق نیفتاد تا اینکه جانشین او امانوئل مکرون مجوز تعطیلی را صادر کرد.

یکی از دو راکتور فسنهایم در ماه فوریه از مدار خارج شد. رآکتور دوم قرار است اوایل روز سه شنبه از مدار خارج شود، اما چند ماه طول خواهد کشید تا رآکتورها به اندازه کافی خنک شوند تا سوخت استفاده شده خارج شود.

این فرایند باید تا سال 2023 به پایان برسد و پیش بینی می شود در سریعترین زمان ممکن، بعد از سال 2040 بطور کامل از بین برود.

در دهه 1990 و 2000، چندین مشکل ایمنی از جمله گسل الکتریکی، ترک خوردگی در پوشش راکتور، آلودگی آب، نشت سوخت و آلودگی رادیواکتیوی غیر کشنده کارگران در فسنهایم گزارش شد.

بدون فسنهایم، فرانسه دارای 56 راکتور آب تحت فشار در 18 نیروگاه هسته ای است که حدود 70 درصد از برق این کشور را تولید می کنند. تنها آمریكا با 98 راکتور دارای راكتورهای بیشتری از این کشور است. با این حال فرانسه بزرگترین مصرف كننده انرژی هسته ای در جهان می باشد. 

منبع: theguardian

https://zistonline.com/vdcaeana.49nuw15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما