تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب : 82750
معاون وزیر نیرو گفت: وزیر نیرو اجازه داده اند تا برق تولیدی از منابع انرژی های تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی صادر شود.
بخش خصوصی برای نخستین بار برق تجدیدپذیر صادر می کند
به گزارش زیست آنلاین، محمد ساتکین رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در نشست خبری با بیان اینکه در گام نخست باید استفاده بهینه از انرژی و صرفه جویی آن را ملاک قرار دهیم، گفت: در گام بعدی می‌توان افزایش تولید را جز محورهای اصلی این سازمان عنوان کرد که بیش از گذشته به آن توجه می‌کنیم.

وی افزود: در نظر داریم تا بیش از گذشته از پتانسیل انرژی خورشیدی به عنوان مرجع انرژی تجدیدپذیر توجه کنیم و با توجه به اینکه این حوزه در تخصص ماست و همچنین متخصصین زیادی در این زمینه داریم، می‌توانیم در آینده تبدیل به هاب در این زمینه در منطقه خاورمیانه شویم و در قالب محل رجوع سرمایه گذاران ایفای نقش کنیم.

به گفته این مقام مسئول، ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه باد در منطقه شرقی ایران ۴۰ درصد مورد استفاده است که حمایت از بخش خصوصی در دو حوزه ساخت و سرمایه گذاری، سیاست جدید این سازمان است که می‌تواند این ظرفیت‌ها را توسعه دهد.

ساتکین با بیان اینکه ترجیح ما استفاده از سیاست‌های تشویقی به تنبیهی است، تصریح کرد: تکنولوژی و پژوهش محور بودن به همراه توسعه فناوری از محورهای اصلی و مورد توجه این سازمان است که برنامه بلندمدتی نیز در این زمینه داریم. از سوی دیگر روش‌های تأمین مالی جدیدی به جز استفاده از تعرفه برق نیز تعریف می‌کنیم.

به گفته رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر مجموع ظرفیت نصب شده انرژی تجدیدپذیر کل کشور، ۸۲۴ مگاوات است که طی چند سال اخیر سرمایه گذاری و فعالیت در این حوزه با استفاده از مشوق‌هایی برای بخش خصوصی افزایش یافته که در ادامه حاضر شده ایم بیش از ۱۰ برابر به مردم پول بدهیم تا تشویق به سرمایه گذاری در این حوزه شود. البته فرهنگ سازی هم کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه جهش قیمت ارز و تحریم‌ها در سرعت اجرای افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تأثیر منفی داشته است، توضیح داد: با اضافه کردن ۳۲۰ مگاوات ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر از مرز هزار مگاوات عبور می‌کنیم.

ساتکین ادامه داد: با درایت و برنامه ریزی ۸۸۰ مگاوات ظرفیت تولید در قالب پروژه‌های مختلف تعریف شده و برای احداث آن قرارداد امضا شده و ۳۲۰ تا ۴۰۰ مگاوات آن تا پایان سال جاری یا اوایل سال ۱۴۰۰ وارد مدار می‌شود. ۴۰۰ مگاوات دیگر نیز بین سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ به بهره برداری می‌رسد.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: در بخش برنامه‌های بهره وری این سازمان، یک میلیون کولر گازی غیر استاندارد را با کولر گازی استاندارد جایگزین می‌کنیم که می‌تواند تأثیر ویژه ای در میزان مصرف داشته باشد.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه قیمت پنل‌های خورشیدی مردم را تشویق به استفاده نمی‌کند، توضیح داد: سه مجموعه کمیته امداد، بسیج جهاد سازندگی و بنیاد مستضعفان در این زمینه ورود کرده اند و ۱۰ میلیون تومان وام بلاعوض در وجه خرید این سه پنل خورشیدی تقبل کرده اند و میزان باقیمانده نیز که حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون است، وام بی بهره و کم بهره است و در نهایت برق تولیدی انرژی خورشیدی از مردم را با تعرفه هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌کنیم و خانواده‌هایی که از این پنل‌های خورشیدی برق تولید و به شبکه عرضه می‌کنند، برق را با قیمت ۸۰ تومان دریافت می‌کنند.

ساتکین با اعلام اینکه طرحی را برای تولید گاز از زباله‌های شمال کشور تقدیم وزیر نیرو کرده ایم، خاطرنشان کرد: زیست توده‌ها مورد توجه ماست و طرح اولیه برای راهکارهای استفاده از آن را و حتی راهکارهایی برای احیای دریاچه هامون را تقدیم وزیر نیرو کرده ایم که جزئیات و نتیجه آن اعلام خواهد شد.

به گزارش مهر، رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام کرد: وزیر نیرو اجازه داده است تا برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی صادر شود اما بنده به عنوان رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر موافق چنین روندی نیستم چرا که انرژی‌های تجدیدپذیر در جریان، پایدار نیستند به همین دلیل لازم است تا توانیر مسئولیت صادرات را برعهده داشته باشد تا خللی به روند صادرات به کشورهای همسایه ایجاد نشود.

وی درباره لازمه مصرف ۲۰ درصدی برق مجموعه‌های دولتی از منابع تجدیدپذیر نیز توضیح داد: این مجموعه‌ها باید بدانند برای چه چیزی هزینه می‌کنند و چه فایده‌ای برای آنان دارد. به همین دلیل در حال طراحی قبض سبز برای آنها هستیم.

https://zistonline.com/vdcbgzbw.rhb5spiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما