تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : 82740
زیست آنلاین: فوران های آتشفشانی ممکن است عامل اولین انقراض شناخته شده کره زمین باشد.
مقصر آشنا ممکن است باعث انقراض بزرگ اسرارآمیز شده باشد
به گزارش زیست آنلاین، مدت هاست که بزرگترین و قدیمی ترین راز نابودی گونه ها بوده است. تقریباً 445 میلیون سال پیش، حدود 85 درصد از کل گونه های دریایی در یک تشعشع زمین شناختی معروف به انقراض دسته جمعی اواخر اردوویان ناپدید شدند. اما دانشمندان مدتهاست که برخلاف توضیحات و دلایل واضح تر درباره سایر انقراض های بزرگ زمین، در مورد این انقراض  بحث کرده اند.

استفان گرسبی و دیوید باند، دو استاد انگلیسی در آخرین مقاله خود این موضوع را بررسی کرده اند. در مقاله آن ها آمده است که فوران های گسترده آتشفشانی به اندازه کافی دی اکسید کربن برای گرم شدن کره زمین و ایجاد دو انقراض که به مدت یک میلیون سال از هم فاصله دارند، آزاد کردند.

اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، باید گفت بسیاری از انقراض های دسته جمعی دیگر نیز قربانی گرم شدن کره زمین هستند. دانشمندان عوامل مختلفی از جمله فلزات سمی و پرتوهای رها شده از یک کهکشان دور را عامل این انقراض می دانستند.

باند و گراسی پس از جمع آوری تکه سنگ های باقی مانده از اردوویان از جریان کوچکی در جنوب اسکاتلند به فرضیه آتشفشانی خود رسیدند. آنها سپس این سنگ ها را درآزمایشگاه گرم کردند تا اینکه پس از گرم شدن مقدار زیادی جیوه از این سنگ ها آزاد شد.  سنگ ها همچنین مولیبدن و اورانیوم نیز آزاد کردند که نشان می دهد اکسیژن اقیانوس ها در آن زمان از بین رفت.

آن ها می گویند که تنها گرم شدن می تواند به این سادگی اکسیژن را از بین ببرد. همین موضوع باعث خفه شدن گونه هایی شد که در آن جا زندگی می کردند.

منبع: The New York Times

https://zistonline.com/vdcaw0na.49nuy15kk4.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما