تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : 82727
زیست آنلاین: هیدروژن سبکترین و فراوان ترین عنصر جهان است. این ماده می تواند به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار گیرد و برای بسیاری از فرآیندهای پتروشیمی یک منبع مهم خوراک است.
ردپای کربن در تولید هیدروژن
به گزارش زیست آنلاین، هنگامی که هیدروژن می سوزد، آب تشکیل می دهد. بنابراین، هیدروژن می تواند به عنوان منبع سوخت کم کربن استفاده شود. هیدروژن می تواند به طور مستقیم سوزانده شود یا می توان از آن در یک سلول سوختی برای تولید برق استفاده کرد.

از آنجا که هیدروژن هنگام احتراق آلاینده های بسیار کمی تولید می کند، بسیاری آن را به عنوان یک جزء اصلی آینده انرژی پاک پیش بینی می کنند.

اما ابتدا باید هیدروژن تولید شود. بیش از 95 درصد هیدروژن جهان با استفاده از فرآیند اصلاح متان بخار (SMR) تولید می شود. در این واکنش، گاز طبیعی با بخار در دمای بالا واکنش می دهد و مونو اکسید کربن و هیدروژن تولید می شود. متعاقب این واکنش، بخار اضافی با مونوکسید کربن واکنش داده و هیدروژن و دی اکسید کربن تولید می شود.

"راز کثیف" هیدروژن همین جا است که در درجه اول از سوخت های فسیلی تولید می شود. بنابراین، اینکه آیا هیدروژن واقعا "پاک" است بستگی به روش تولید آن دارد. در تولید به روش smr به ازای هر 1 میلیون فوت مکعب استاندارد (SCF) هیدروژن که از متان تولید می شود، 250،000 SCF دی اکسید کربن تولید می شود.

هیدروژن می تواند با الکترولیز آب نیز تولید شود، اما این روش عموما یک روش گران تر از SMR است. هنگامی که از الکتریسیته برای تولید هیدروژن استفاده می شود، شما همیشه انرژی کمتری نسبت به آن چه مصرف می کنید تولید خواهید کرد. این روش زمانی مقرون به صرفه است که از برق اضافه شبکه استفاده کرد.
 

منبع: forbes

https://zistonline.com/vdcfeedc.w6d00agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما