تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : 82708
زیست آنلاین: طبق مطالعات جدید، تغییرات اقلیمی توانایی جنگل ها برای ذخیره کربن را تهدید می کند.
تهدید توانایی جنگلها در جذب کربن توسط تغییرات اقلیمی
به گزارش زیست آنلاین، جنگلهای بارانی گرمسیری جهان می توانند سطح بالایی از دی اکسید کربن را جذب کنند، اما تنها در صورتی که دست نخورده باقی بمانند و گرمایش کره زمین تا 2 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پیش از صنعتی شدن، محدود شود.

این یافته جدید حاصل یک مطالعه علمی است که اطلاعات تقریباً 600 مکان جنگلی گرمسیری را که در سراسر جهان پراکنده اند را بررسی کرده است. این مطالعه نشان می دهد، اگر دما به بیش از 2 درجه سانتیگراد برسد، توانایی جنگل های گرمسیری برای ذخیره دی اکسید کربن به شدت کاهش می یابد.

نویسنده مقاله می گوید این نتایج حاکی از آن است که هنوز فرصت باقی است. اگر واقعاً تولید گازهای گلخانه ای را کاهش دهیم می توانیم جنگل ها را در یک وضعیت ایمن نگه داریم." تقریباً یک چهارم کل کربن های ذخیره شده در زمین، در جنگلهای گرمسیری یافت می شود.

با این حال، تغییرات اقلیمی توانایی جنگل ها برای ذخیره کربن را تهدید می کند. یکی از دلایل این امر این است که درجه حرارت نقش اساسی در تعدیل فتوسنتز دارد. دمای مطلوب برای فتوسنتز در جنگل های بارانی گرمسیری حدود 23 تا 28 درجه سانتیگراد تخمین زده می شود. افزایش بیشتردما احتمالاً باعث کاهش میزان فتوسنتز خواهد شد، اما میزان کاهش و تأثیر آن بر ذخیره کربن هنوز به صورت دقیق مشخص نیست.

تغییرات اقلیمی همچنین می تواند خطر خشکسالی را در برخی از جنگل های گرمسیری افزایش دهد. خشکسالی می تواند به سرعت درختان جنگلی را از بین ببرد و باعث شود که با پوسیدگی درختان، ذخیره کربن آزاد شود.

منبع : carbonbrief

https://zistonline.com/vdcevf8v.jh8w7i9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما