تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : 82633
نیجریه که بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقاست، از ریزش قیمت‌ نفت برای آغاز اجرای سیاست حذف یارانه‌های سوخت که بیش از دو دهه در تلاش برای اجرای آن بوده، استفاده کرده است.
خداحافظی بزرگترین تولیدکننده نفت آفریقا با یارانه‌های سوخت
به گزارش زیست آنلاین، این تصمیم در شرایطی که نیجریه به فاینانس برای مقابله با پاندمی ویروس کرونا نیاز دارد، حداقل دو میلیارد دلار در سال برای دولت محمدو بوهاری، رئیس جمهور نیجریه صرفه جویی به همراه خواهد داشت. چنین تصمیمی از نظر سیاسی پرمخاطره خواهد بود زیرا بهبود قیمتهای نفت ممکن است باعث شود مخالفتها برانگیخته شود و انعطاف پذیری دولت را به بوته آزمون خواهد گذاشت. تلاشهای قبلی برای حذف بنزین ارزان به اعتراضات ضددولتی گسترده منجر شده بود.

طبق اعلام وزارت نفت نیجریه، حذف یارانه‌های سوخت به معنای آن است که مردم نیجریه اکنون بین ۱۲۳ تا ۱۲۵ نایرا (معادل ۳۲ سنت) برای یک لیتر بنزین خواهند پرداخت. مله کیاری، مدیر شرکت ملی نفت نیجریه اظهار کرده است این که مردم در آینده چقدر برای بنزین خواهند پرداخت، به عوامل بازار بستگی خواهد داشت.

در شش دهه تولید نفت، نیجریه شماری از معروف‌ترین میلیاردرهای آفریقا را تولید کرده و همزمان نابرابری اجتماعی شدید باعث شده است نیمی از مردم این کشور در فقر مطلق بسر ببرند. برای عمده جمعیت ۲۰۰ میلیون نفری نیجریه، سوخت ارزان تنها مزیتی است که از سوی دولت طی دوران رونق نفت برای شهروندان فراهم شده است.

هنگامی که گودلاک جاناتان، رئیس جمهور قبلی نیجریه در سال ۲۰۱۲ تلاش کرد یارانه سوخت را حذف کند و قیمت بنزین افزایش پیدا کرد، با دو هفته اعتراض و شورش مواجه شد و سرانجام از تصمیم خود صرفنظر کرد. آسیب سیاسی که جاناتان در نتیجه این تصمیم متحمل شد، در شکست وی در انتخابات سال ۲۰۱۵ نقش داشت.

 اگرچه پیش‌بینی‌های درآمد دولت فعلی نیجریه در نتیجه پاندمی ویروس کرونا بهم خورده اما این اقدام نه تنها باعث صرفه جویی می‌شود بلکه منابع مالی مورد نیاز برای سرمایه گذاری و کمک به متنوع سازی اقتصاد را فراهم می‌کند.

از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون قیمت نفت برنت که گرید نفتی صادراتی نیجریه بر مبنای آن قیمت گذاری می‌شود، تحت تاثیر نبود تقاضا به دلیل پاندمی ویروس کرونا و جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه ۳۶ درصد افت کرده است. نیجریه که برای دو سوم از درآمد دولتی، به صادرات نفت وابسته است و نفت بیش از ۹۰ درصد درآمد صادراتی این کشور در یک دهه گذشته را تشکیل داده، برای دومین بار طی چهار سال اخیر با رکود اقتصادی مواجه است.

به گزارش ایسنا، اگر این کشور خود بنزین تولید می‌کرد دولت فضای بیشتری برای مانور داشت اما چهار پالایشگاه دولتی که بین دهه ۱۹۶۰ تا دهه ۱۹۸۰ در این کشور برای پالایش ۴۴۵ هزار بشکه در روز نفت خام ساخته شده‌اند به تعمیر نیاز دارند و با بخشی از ظرفیتشان فعالیت می‌کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، امید این کشور به خودکفایی در تولید سوخت به پالایش نفت دانگوت به ظرفیت ۶۵۰ هزار بشکه در روز بسته شده که قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ راه اندازی شود. این پالایشگاه که متعلق به آلیکو دانگوت، ثروتمندترین مرد آفریقاست، به حد کافی تولید خواهد داشت تا مصرف روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه نفت نیجریه را تامین کرده و ظرفیت اضافی برای صادرات باقی بگذارد و دیگر دولت نیجریه مجبور نخواهد بود سوخت وارد کند و با صرفه جویی در هزینه‌های واردات، قیمت بنزین پایین‌تر خواهد رفت.

https://zistonline.com/vdcbf0bw.rhb5fpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما