تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : 82611
چند سالی است که موتور توسعه تجدیدپذیرها فعال شده و شاهد توجه دولت به این بخش هستیم؛ به‌گونه‌ای که ظرفیت درحال بهره برداری نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور تا پایان فروردین ماه به ۸۲۳ مگاوات رسید و ۵۱۳ مگاوات نیروگاه تجدید پذیر نیز در حال احداث است که درصورت احداث آنها ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر به بیش از ۱۰۰۰ مگاوات خواهد رسید.
افزایش سهم تجدیدپذیرها در سبد انرژی ایران
به گزارش زیست آنلاین، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرده ظرفیت نیروی تجدیدپذیر جهانی تحت تاثیر نصب تاسیسات فوتوولتائیک خورشیدی در خانه‌ها، ساختمان‌ها و صنعت، تا پنج سال دیگر ۵۰ درصد رشد خواهد کرد. در این راستا با توجه به این‌که ضریب بار تولیدی این نیروگاه‌ها در ایران نسبت به میانگین جهانی بالاتر است، دولت درصدد توسعه بیش‌تر این انرژی پاک است و طبق برآوردها بیش از ۱۵۰ هزار مگاوات ظرفیت احداث نیروگاه‌های خورشیدی در کشور وجود دارد.

پتانسیل‌های بالای انرژی‌های تجدیدپذیر همراه با رویکرد مثبت دولت موجب شده که اخیراً با رشد فزاینده این انرژی مواجه باشیم، انرژی که می‌تواند تأثیرات بسیاری را در صنعت برق ایران داشته باشد.  طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی ساتبا انرژیهای تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ظرفیت کاهش تلفات در شبکه به میزان ۶۵ مگاوات را تا پایان فروردین محقق کردند که ۴۴ درصد سهم انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک با ۶۳ نیروگاه متعلق به انرژی خورشیدی است و نیروگاه‌های بادی سهم ۳۴درصدی با تعداد۲۰ نیروگاه به خود اختصاص داده اند.

سهم نیروگاه‌های برق آبی کوچک از کل ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر ۱۲درصد است و هفت درصد سهم تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری به کاهش تلفات در شبکه تعلق دارد. همچنین سهم تولید برق از محل بازیافت حرارت و توربین‌های انبساطی نیز ۲ درصد و یک درصد نیز به تولید برق از محل زیست توده اختصاص دارد.

در این میان انرژی‌های تجدیدپذیر موجب کاهش تلفات ۴۳۸ میلیون کیلووات ساعت شده‌اند و در این مدت ۱۳۲۳ میلیون مترمکعب گاز طبیعی نیز صرفه‌جویی شده است، علاوه بر این شاهد صرفه جویی ۱۰۲۵ میلیون لیتر آب و عدم انتشار گاز گلخانه‌ای به میزان ۳۱۷۶ هزار تن بوده‌ایم.

تخصیص ۲۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده‌ قبوض برق به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر چندی پیش نیز داود کامگار - مدیرکل امور مجلس وزارت نیرو - در راستای توسعه انرژی‌های پاک از تصویب ۲۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده‌ قبوض دوره‌ای برق، به سازمان ساتبا جهت خرید تضمینی برق تجدیدپذیر و پاک غیردولتی با اولویت مناطق محروم و روستاها خبر داد و گفت: بر اساس ماده ۴۳، ۲۵ درصد از مالیات بر ارزش افزوده‌ قبوض دوره ای برق، به سازمان ساتبا جهت خرید تضمینی برق تجدیدپذیر و پاک غیردولتی با اولویت مناطق محروم و روستاها، تخصیص خواهد یافت که درامد حاصله از اجرای این بند در سال ۹۹ حدود ۵۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می شود.

وی همچنین افزود: ظرف چند روز آینده پس از طی شدن فرایندهای مربوط به تصحیح و مقابله در معاونت قوانین مجلس، لایحه مذکور، جهت تایید برای شورای نگهبان ارسال خواهد شد که با تایید و ابلاغ لایحه مذکور به‌عنوان قانون، منابع درآمدی پایدار و قابل توجهی برای این بخش ایجاد خواهد شد.

این در حالی است که اروپا تا سال ۲۰۵۰ قبل از آنکه سوخت‌های فسیلی کمربند طلایی خورشید جهان به پایان برسد، ۲۰ درصد از انرژی خود را از طریق سرمایه‌گذاری در بیابان‌های کشورهای واقع در این کمربند طلایی که دارای بیشترین میزان سوخت‌های فسیلی نیز هستند، تامین کند. البته شیوع ویروس کرونا باعث مختل شدن فعالیت صنعتی و تولید قطعات مهم برای صنایع خورشیدی، بادی و مخازن باطری در چین شده، همان طور که افت تقاضای چین برای نفت روی بازار جهانی تاثیر گذاشته، کندی روند تولید قطعات تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشور هم در زنجیره تامین جهانی صنایع انرژی تجدیدپذیر انعکاس پیدا کرده است.

به‌گزارش ایسنا، این وضعیت منعکس کننده اهمیت فزاینده چین در بازارهای انرژی جهانی از نفت خام گرفته تا مخازن باطری طی دو دهه گذشته است و زمانی که در روند تولید و تقاضای چین خلل وارد می‌شود، همه بخش‌های انرژی متاثر شده و آسیب می‌بینند. اما با این وجود مسیر تولید انرژی پاک در دنیا ادامه دارد و به نظر می رسد که نگاه جهان به انرژی های تجدید پذیر تغییر جدی پیدا کرده است.

https://zistonline.com/vdchz-n6.23nizdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما