تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : 82609
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن اشاره به اینکه به دلیل بارش‌های خوب پوشش جنگلی و مرتعی در کشور انبوه است و این موضوع پتانسیل آتش‌سوزی را افزایش داده است، گفت: در حال حاضر با استفاده از تصاویر ماهواره نقاط بحرانی وقوع آتش تعیین شده‌اند.
پتانسیل آتش سوزی جنگلهای انبوه امسال بیشتر است
به گزارش زیست آنلاین، سرهنگ علی عباس‌نژاد با اشاره به اینکه همزمان با گرم شدن هوا و رفع محدودیت‌ها برای سفر، حضور افراد در عرصه‌های منابع طبیعی افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد: هر ساله سازمان جنگل‌ها برای کنترل و پیشگیری از وقوع حریق در فصل بهار و تابستان برنامه‌ریزی‌هایی را انجام می‌دهد. امسال نیز تمهیدات حفاظتی به استان‌ها ابلاغ و تاکید شده است که برای جلوگیری از آتش‌سوزی و کنترل آن با دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله استانداری‌ها و مراکز مدیریت بحران هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در استان‌های مختلف کشور با جوامع محلی و معتمدینی که پیش از این نیز در اطفای حریق به ما کمک کردند هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است بنابراین علاوه بر نیروهای یگان حفاظت، گروه‌های مختلف جوامع محلی آماده‌باش هستند، تصریح کرد: در حال حاضر بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و تجربه‌های پیشین، نقاط بحرانی از نظر وقوع آتش‌سوزی مشخص شده‌اند و جزییات آن‌ها در اختیار ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها قرار گرفته است.


کدام نقاط مناطق بحرانی از نظر آتش‌سوزی هستند؟ فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ادامه داد: از این‌رو در کنار نقاط بحرانی تجهیزات اطفای حریق مستقر می‌شود و نیروهای اطفا نیز نسبت به این نقاط آگاه‌تر خواهند بود. در حال حاضر نقاط بحرانی بخش‌هایی از جنگل‌های زاگرس در استان‌های کردستان، لرستان، چهار محال و بخیتاری و خوزستان است چرا که طی سال گذشته بیشترین مشکلات حریق را در جنگل‌های زاگرس داشتیم. در شمال کشور بخشی از جنگل‌های استان گیلان نیز جزو این مناطق بحرانی است.
 

فقدان دسترسی به تجهیزات اطفای هوایی حریق طی سال گذشته سرهنگ عباس‌نژاد در ادامه ضمن اشاره به تجهیزات و امکانات این سازمان برای اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع کشور گفت: متاسفانه سال گذشته ما برای اطفای هوایی حریق از طریق بالگرد دچار مشکل بودیم و به تجهیزات هوایی دسترسی نداشتیم. از این‌رو برخی آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها بیش از ۲۴ ساعت به طول انجامید که سبب افزایش سطح سوخته جنگلی نسبت به سال ۹۷ شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۲۵ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها به وقوع پیوست که از لحاظ عددی نسبت به سال ۹۷ کمتر بود، تصریح کرد: بیشتر این آتش‌سوزی‌ها در مناطق صعب‌العبوری رخ داد که برای اطفای آن نیاز به تجهیزات هوایی داشتیم همچنین طی سال گذشته آتش‌سوزی‌های بیشتری در سطح مراتع کشور رخ داد که بخشی از آن به دلیل پوشش انبوه و خوب مرتع نسبت به سال‌های گذشته به‌سرعت گسترش یافت.

به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری جلسه‌ای با حضور سرپرست سازمان جنگل‌ها، نمایندگان ستاد مدیریت بحران کشور و وزارت دفاع برگزار شده است و امیدواریم که امسال به تجهیزات اطفای هوایی حریق دسترسی داشته باشیم.
پتانسیل بالای آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور طی امسال

عباس‌نژاد در ادامه با تاکید بر اینکه تمامی مردم می‌توانند در جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع به ما کمک کنند، اظهار کرد: حدود ۹۰ درصد آتش‌سوزی به دلیل عوامل انسانی رخ می‌دهد. امسال نیز با توجه به بارش‌های خوب در کشور پوشش گیاهی جنگلی و مرتعی بسیار انبوه و پتانسیل آتش‌سوزی و گسترش آن بالا است.


چگونه از وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع جلوگیری کنیم؟ فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه پوشش جنگلی کشور ما در مقایسه با سایر کشورها بسیار اندک است و باید از آن به بهترین شکل از آن حفاظت کنیم، گفت: یکی از علت‌های وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی و مرتعی در کشور ما این است که رانندگان هنگام عبور از مسیرهای مرتعی و جنگلی ته سیگار خود را به حاشیه جاده پرتاب می‌کنند که این موضوع می‌تواند وقوع آتش را به دنبال داشته باشد همچنین به طور کلی آتش روشن کردن در جنگل ممنوع و جرم است. برخی افراد نه تنها اقدام به روشن کردن آتش در جنگل می‌کنند بلکه در خاموش کردن آن نیز بی‌دقتی می‌کنند.

وی با بیان اینکه از دیگر عوامل انسانی وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع، آتش زدن زمین‌های کشاورزی مجاور عرصه‌های منابع طبیعی پس از برداشت محصول است، گفت: عموما افراد قادر به کنترل این گونه آتش‌سوزی‌ها در زمین کشاورزی خود نیستند و این وضعیت سبب می‌شود که حریق به جنگل‌ها و مراتع برسد. این اقدام نیز جرم است و نیروهای منابع طبیعی درصورت مشاهده چنین موضوعی پیگیری قضایی خواهند کرد.
برخی به عمد جنگل‌ها و مراتع را آتش می‌زنند

به گزارش ایسنا، عباس‌نژاد در پایان ضمن اشاره به اینکه برخی آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی به صورت عمدی رخ می‌دهد، توضیح داد: گاهی برخی افراد سودجو و متخلف که زمین‌هایی را در کنار جنگل‌ها و مراتع دارند به این دلیل که قسمتی از عرصه‌های منابع طبیعی را به زمین خود اضافه کنند، اقدام به آتش زدن آن می‌کنند همچنین گاهی در مراتع که طرح‌های مرتعداری اجرا می‌شود برخی به دلیل اختلاف نسبت به آتش زدن مراتع یکدیگر اقدام می‌کنند. اینگونه اقدامات نه تنها جرم است بلکه غیرانسانی است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

https://zistonline.com/vdceop8v.jh8w7i9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما