تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : 82608
زیست آنلاین: یک مطالعه نشان می دهد که تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت انسان ها، در شکل گیری پراکندگی سایکلون های گرمسیری در 40 سال گذشته نقش داشته است.
گرم شدن کره زمین الگوی سایکلون های گرمسیری در سراسر جهان را تغییر داده است
به گزارش زیست آنلاین، براساس این تحقیق تعداد سایکلون های گرمسیری که در اقیانوس اطلس شمالی و اقیانوس آرام مرکزی شکل می گیرند اندکی افزایش یافته است، در حالی که تعداد کمتری در اقیانوس هند و غرب اقیانوس آرام رخ داده است.

محققان می گویند عوامل دیگری نیز مانند فوران های آتشفشانی بزرگ و آزاد شدن آئروسل ها توسط انسان نیز در تغییرات سایکلون ها نقش داشته اند. این تحقیقات شواهد محکمی ارائه می دهد که گرم شدن کره زمین ناشی از فعالیت انسان تأثیر قابل توجهی بر سایکلون های گرمسیری جهان داشته است.

سایکلون های گرمسیری طوفانی است که در فراز اقیانوس های گرمسیری و در حداقل 5 تا 30 درجه عرض جغرافیایی در شمال یا جنوب خط استوا شکل می گیرد. منطقه ای که دمای آب حداقل 27 درجه سانتیگراد است.

طوفان های گرمسیری شدید در اقیانوس اطلس شمالی و شمال و مرکز اقیانوس آرام "hurricanes"، در شمال غربی اقیانوس آرام typhoons و در اقیانوس آرام جنوبی و اقیانوس هند " tropical cyclones" ( سایکلون گرمسیری) نامیده می شوند.

تحقیقات نشان داده است که تغییرات اقلیمی احتمال بروز بسیاری از وقایع سایکلون، از جمله طوفان هاروی که در سال 2017 در تگزاس و طوفان کاترینا که در سال 2005 در نیواورلئان و مناطق اطراف آن رخ داد را افزایش داده است.

با این حال، در حال حاضر اثبات نشده است که ارتباطی بین تغییرات اقلیمی و افزایش تعداد سایکلون های گرمسیری در جهان وجود دارد. در حال حاضر جهان تقریباً 100 سایکلون گرمسیری را در سال تجربه می کند.

منیع: carbonbrief

https://zistonline.com/vdcdj90j.yt0xz6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما