تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب : 82595
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست از فرسودگی و در معرض بودن آلایندگی وسایل حمل و نقل عمومی بیش از سایر خودروها سخن گفت و افزود: در زمان انتظار مسافران در ایستگاه های مربوطه، افراد در معرض آلاینده های ناشی از این نوع خودروها قرار می گیرند اما در مورد خودروهای شخصی به دلیل تردد در محورهای خاص و فاقد عامل انسانی، مردم در تماس مستقیم با آلاینده ها قرار ندارند
مردم از حمل و نقل عمومی فرسوده بیشتر آسیب می بینند
به گزارش زیست آنلاین ، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست از فرسودگی و در معرض بودن آلایندگی وسایل حمل و نقل عمومی بیش از سایر خودروها سخن گفت و افزود: در زمان انتظار مسافران در ایستگاه های مربوطه، افراد در معرض آلاینده های ناشی از این نوع خودروها قرار می گیرند اما در مورد خودروهای شخصی به دلیل تردد در محورهای خاص و فاقد عامل انسانی، مردم در تماس مستقیم با آلاینده ها قرار ندارند.

سید محمدمهدی میرزایی قمی اظهار داشت: بسیاری از وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده هستند و عمر بیش از 10 سال دارند. ضمن اینکه میزان آلایندگی آنها دو برابر حد مجاز نرم های بین المللی است.

وی ادامه داد: آنچه در خصوص وسایل حمل و نقل عمومی حائز اهمیت است در معرض بودن آلایندگی این خودروها است. چرا که در زمان انتظار مسافران در ایستگاه های مربوطه، افراد در معرض آلاینده های ناشی از این نوع خودروها قرار می گیرند اما در مورد خودروهای شخصی به دلیل تردد در محورهای خاص و فاقد عامل انسانی، مردم در تماس مستقیم با آلاینده ها قرار ندارند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست به آماری از تعداد وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده و میزان آلایندگی آنان بر اساس آخرین سیاهه شرکت کنترل کیفیت هوا شهرداری تهران اشاره کرد.

سید محمدمهدی میرزایی قمی تشریح کرد: در تهران ناوگان مینی بوس رانی 75 درصد، اتوبوس های شرکت واحد 65 درصد، اتوبوس های سرویس 66 درصد، کامیون 20 درصد و تاکسی ها 30 درصد و مجموعاً در تهران 30 درصد وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده هستند. این آمار در کل کشور بدین صورت است که ناوگان مینی بوس 84 درصد، اتوبوس های درون شهری 62 درصد، اتوبوس های برون شهری 39 درصد، کامیون 27 درصد و تاکسی ها 50 درصد و مجموعاً 50 درصد وسایل حمل و نقل عمومی کشور دارای فرسودگی هستند.

وی در خصوص میزان آلایندگی وسایل حمل و نقل عمومی با تفکیک انتشار ذرات معلق و سایر گازهای آلاینده گفت: مینی بوس ها 4 درصد، اتوبوس های شرکت واحد 7.5 درصد، اتوبوس های سرویس 4.7 درصد، کامیون 7.15 درصد و تاکسی 1.2 درصد در تولید ذرات معلق نقش دارند. در مورد سایر گازهای آلاینده مینی بوس ها 8.0 درصد، اتوبوس های شرکت واحد 5.0 درصد، اتوبوس های سرویس 4.0 درصد، کامیون 1.3 درصد و تاکسی 4.9 درصد در انتشار سایر گازهای آلاینده نقش دارند.

میرزای قمی در پایان تأکید کرد: با توجه به فرسودگی و میزان بالای آلایندگی وسایل حمل و نقل عمومی و در معرض گذاری آلایندگی این نوع خودروها رفع این مشکل یکی از اهداف مهم سازمان محیط زیست به شمار می رود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: در همین راستا ارتقای استاندارد آلایندگی وسایل نقلیه به ویژه خودروهای دیزلی و سنگین که وسایل حمل و نقل عمومی را نیز شامل می شود، از برنامه های مهم سازمان محیط زیست در سال 99 است. چرا که درصد ضد سلامتی این نوع خودروها بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی معادل رادیواکتیو است. اما با توجه به تحریم ها و افزایش نرخ ارز امکان نوسازی آن ها وجود ندارد و راه حل جایگزین و پیشنهادی این است که فیلتر جاذبه دوده برای این خودروها نصب شود که قابلیت جذب 99 درصد ذرات معلق را دارند و میزان آلاینده ها را به حداقل می رسانند. در همین راستا با شرکت های دانش بنیان داخلی و شرکت های خارجی همکاری های لازم انجام شده است.

 

https://zistonline.com/vdciwwav.t1ar32bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما