تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب : 82585
زیست آنلاین: بیماری همه گیر و مرگباری که باعث فروپاشی ناگهانی اقتصاد جهانی می شود، راه درستی برای بازگرداندن پایدار اکوسیستم های تهدید شده نیست. با این حال، این حادثه یادآوری روشنی برای واکنش سریع دنیای وحشی است، هنگامی که انسان ها قدم به عقب می کشند. همچنین یادآوری خوبی برای این مفهوم است که حمایت از طبیعت واقعی و حیات وحش برای محافظت از بشریت مهم است.
کاهش مداخله در طبیعت بهترین سلاح در برابر همه گیری های آینده
به گزارش زیست آنلاین ، بیماری همه گیر و مرگباری که باعث فروپاشی ناگهانی اقتصاد جهانی می شود، راه درستی برای بازگرداندن پایدار اکوسیستم های تهدید شده نیست. با این حال، این حادثه یادآوری روشنی برای واکنش سریع دنیای وحشی است، هنگامی که انسان ها قدم به عقب می کشند. همچنین یادآوری خوبی برای این مفهوم است که حمایت از طبیعت واقعی و حیات وحش برای محافظت از بشریت مهم است.
تعطیلی شهرها فقط چند روز طول کشید تا بچه خرگوشها جرات کنند از جاده های شلوغ کریستچراچ در نیوزیلند عبور کنند و کمتر از یک هفته طول کشید تا یک یوزپلنگ از کوههای آند به سانتیاگو در شیلی برسد. در بارسلونا، گراز وحشی خود را در خیابانی هشت بانده  دید.
همانطور که بسیاری از مردم جهان در داخل خانه های خود باقی مانده اند، سیستم های طبیعی همان کاری را انجام می دهند که باید: یافتن راهی برای گسترش به هر شکاف یا معبری که از تمدن بشری باقی مانده است. تحقیقات نشان می دهد که به محض کاهش مداخله ما در طبیعت حتی اکوسیستم های آسیب دیده نیز می توانند به سرعت دوباره در مسیر اصلی و واقعی خود قرار بگیرند.

 

مدیریت ارتباط ما با دنیای طبیعی نیز می تواند در محافظت از ما به آن کمک کند. به گفته لی هانا، دانشمند ارشدConservation International ، چهار جنبه مهم برای پیشگیری از بیماری های همه گیر وجود دارد. سه مورد از آنها را فوراً درک می کنیم: انبار های ماسک و دستگاه های تنفسی، آمادگی برای انجام زیرساخت های مورد نیاز آزمایش و ممنوعیت تجارت حیوانات وحشی، از جمله بازارهای خرید و فروش حیوانات که ممکن است موجب سرایت  Covid-19 شوند.  
اما جنبه یا منظر چهارم آنست که در بحران فعلی کمتر شنیده شده یا اصلا شنیده نشده است: "مواظب طبیعت باشید."

دستکاری و مداخله در محیط زیست می تواند باعث ورود پاتوژن ها و سرایت بیماری ها از حیوانات وحشی به جامعه بشری شود. براساس تحقیقات جدید منتشر شده، با افزایش تماس بین انسان و محیط زیست "خطر سرایت ویروس" از حیات وحش به انسان افزایش می یابد.
با وجود سالها کار دولتها و انجمن های غیرانتفاعی و وعده های مشارکت برای متوقف کردن جنگل زدایی (بزرگترین محرک از بین رفتن تنوع زیستی)، زیستگاه ها همچنان با سرعت حیرت انگیزی از بین می روند. براساس گزارش جدید شبکه Rainforest ، "همه افراد نشانه ها را از دست داده اند." . با از بین رفتن زیستگاه های طبیعی، حیات وحش با انسان ها ارتباط نزدیکی پیدا می کند (مانند حضور آن یوزپلنگ در سانتیاگو). همچنین محدود کردن اختلاط غیر ضروری افراد و حیات وحش بسیار مهم است.

با عادی شدن شرایط در ووهان، شهری که اولین بار ویروس کرونا در آن ظاهر شد، مردم به بازارهای محصولات دریایی و دامی شهر هجوم بردند. این مراکز بازرگانی، که تقریباً مانند بازار کشاورزان در کشورهای غربی فعالیت دارند، غالباً حیوانات وحشی و حیوانات اهلی را در محل می فروشند یا ذبح می کنند.

دانشمندان معتقدند Covid-19 به احتمال زیاد از طریق یک نوع واسطه مانند خفاش از حیوانات وحشی به انسان ها سرایت کرده است. به همین دلیل گفته می شود یکی از مقصران جدی شیوع کرونا تماس نزدیک با حیوانات وحشی در بازار غذاهای دریایی شهر هوانا باشد.

دکتر آنتونی فاوسی ، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماریهای عفونی ایالات متحده، هفته گذشته گفت: ویروس "نتیجه مستقیمی" از بازارهای غیر بهداشتی و باز حیوانات بوده است.
اما بازارهای فروش سبزیجات و میوه ها خطری برای انسان ندارند. اکنون یکی از تابلو هایی که در بازار حیوانات زنده شهر Baishazhou چین به چشم می خورد اینست: "کشتار حیوانات زنده انجام نمی شود."

منبع: bloomberg

https://zistonline.com/vdchmmn6.23ni6dftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما