تاریخ انتشار :سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : 82555
استاد اقتصاد انرژی دانشگاه صنعتی شریف گفت: برنامه اجرایی طرح جامع انرژی کشور که هیئت وزیران ۲۴ فروردین ماه سال جاری مصوب کرد به عنوان یک طرح جامع از نظر معیار علمی و فنی قابل قبول نمی تواند باشد.
طرح جامع انرژی از نظر علمی و فنی قابل قبول نیست
به گزارش زیست آنلاین، سبوحی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد گفت: این مصوبه هم از نظر محتوا و مضمون هم از نظر شکل و هم از نظر برنامه اجرایی مشکلات بسیار اساسی دارد.

وی اظهارداشت: طرح جامع انرژی در حال ارائه راهبردی است که این راهبرد باید در رابطه با حل چالش های اساسی کشور در بخش انرژی باشد.

استاد اقتصاد انرژی دانشگاه صنعتی شریف گفت: یکی از مهمترین چالش های بخش انرژی کشور «انحصار دولتی بر بازار انرژی» است.

وی افزود: این انحصار دولتی که کشور ۳۰ سال با آن درگیر است یکی از معضلات اساسی بخش انرژی است.

سبوحی اظهارداشت: اگر بخش انرژی نتواند رقابت ایجاد کند و همینطور نتواند به سمتی برود که دولت سیاست گذار و حکمران خوبی باشد و مردم کارها را دنبال کنند هیچ تحولی در بخش انرژی کشور صورت نخواهد گرفت.

وی در ادامه «قیمت گذاری دستوری در بازار انرژی» را از دیگر چالش های بخش انرژی کشور برشمرد و اظهارداشت: قیمت ها را در مملکت دولت یا مجلس تعیین و تصویب می کنند.

این استاد اقتصاد انرژی دانشگاه صنعتی شریف گفت: دولت ها در جایی که رقابت باشد به هیچ وجه نمی توانند قیمت ها را تعیین و تصویب کنند بلکه کارایی ها و کمیابی منابع قیمت ها را تعیین می کند.

وی در ادامه «وابستگی اجرای طرح های انرژی به بودجه دولت » را سومین چالش برشمرد و افزود: وقتی بودجه دولت کم و زیاد می شود بسیاری از طرح های مهم کشور در زمینه انرژی به هیچ وجه نمی تواند به سمت جلو حرکت کند.

سبوحی اظهارداشت: متاسفانه اجرا و بهره برداری این طرح ها بسیار طولانی و زمان بر می شود چون بودجه لازم به دلیل وابسته بودن به بودجه دولتی به موقع تزریق نمی شود.

وی ادامه داد: بدون شک با ادامه این روند هیچ تحولی در بخش انرژی کشور ایجاد نخواهد شد.

این استاد اقتصاد انرژی دانشگاه صنعتی شریف همچنین «ضعف بخش خصوصی » را چهارمین چالش بخش انرژی کشور عنوان کرد و گفت: دولت اجازه نداده طی این سال ها بخش خصوصی از نظر مالی، تجربه مدیریتی، دسترسی به فناوری ، وارد شدن به بازارهای منطقه و بسیاری موارد دیگر تقویت شود.

وی افزود: بخش خصوصی بسیار ضعیفی در بخش انرژی کشور شکل گرفته که مقصر اصلی این قضیه دولت به ویژه وزارتخانه های نیرو و نفت هستند.

سبوحی در ادامه «عدم شکل گیری بازار خدمات انرژی»، «عدم دسترسی به فناوری های کار آمد انرژی » و « نبود نظارت کافی بر اجرای سیاست های راهبردی » را از دیگر چالش ها برشمرد و اظهارداشت: متاسفانه برخی از تصمیماتی که شورایعالی انرژی کشور در این زمینه گرفته مغایر با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی محیط زیست است.

وی یادآورشد: این آمار و اطلاعات بیانگر اینکه نظارت کافی بر اجرای سیاست های راهبردی یعنی سیاست های نظام صورت نمی گیرد.

«حمیدرضا صالحی» رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: هر برنامه ای که نوشته شود به یقین نواقصی دارد.

وی افزود: اقتصاد کشوری که با انرژی عجین شده باید از این داشته و سرمایه بین نسلی خوب استفاده کند برای اینکه بتواند توانایی، پتانسیل و ظرفیت سازی در خود ایجاد کند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه شدت مصرف برق ایران ۲,۵ برابر دنیاست، گفت: ایران به اندازه یک اروپایی ۵۰۰ میلیون نفری به تنهایی گاز مصرف می کند.

وی در ادامه افزود: بطورکلی شدت مصرف انرژی در کشور بسیار بالاست از اینرو ضرورت ایجاب می کند با آینده ‌نگری، تصمیمات اساسی و به موقع جلوی مصرف بی رویه انرژی در مملکت گرفته شود.

صالحی بر ضرورت حرکت به سمت مصرف بهینه انرژی در کشور تاکید کرد و یادآورشد: بدون شک با فرهنگ سازی و استفاده صحیح ضمن جلوگیری از هدررفت این سرمایه ملی می توان برای توسعه آینده، پیشرفت، اشتغال ملی و رشد اقتصادی مملکت از این منابع به احسن وجه استفاده کرد.

 

https://zistonline.com/vdcenn8v.jh8wni9bbj.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما