تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب : 82548
زیست آنلاین:صنعت مد دومین آلاینده بزرگ جهان پس از صنعت نفت است و با رشد آن آسیب های زیست محیطیش در حال افزایش است. در حقیقت، تأثیر مخربی بر محیط زیست دارد. با این وجود، راه حل ها و گزینه های دیگری برای کاهش اثرات و جنبه های نامطلوب آن وجود دارد. قدم اول ایجاد آگاهی در مردم و تمایل به تغییر نهفته است.
200 لیتر آب و 23 کیلو گاز گلخانه ای حاصل تولید هر کیلو پارچه
به گزارش زیست آنلاین، با این مقدمه، در این گزارش به میزان مصرف آب و همچنین انتشار گازهای گلخانه ای در صنعت مد و قشن می پردازیم و موارد دیگر را در گزارش های بعدی به نظر مخاطبان خواهیم رساند.

مد و مصرف آب صنعت مد یک مصرف کننده عمده آب است. مقدار زیادی آب شیرین برای فرآیند رنگرزی و اتمام تولید لباسها استفاده می شود. در تولید هر تن پارچه رنگی تا 200 تن آب شیرین می تواند مصرف شود.

همچنین، پنبه برای رشد به آب زیادی احتیاج دارد، اما معمولاً در مناطق گرم و خشک کشت می شود. جالب است بدانید برای تولید فقط یک کیلوگرم پنبه تا 20،000 لیتر آب مورد نیاز است. مصرف این مقدار آب فشار بسیار زیادی به این منبع گرانبها، که بسیار کمیاب هم هست، ایجاد می کند و پیامدهای اکولوژیکی چشمگیری مانند بیابان زایی دارد

روزانه 85 ٪ از آب مورد نیاز جمعیت هندوستان می تواند توسط آب مورد استفاده برای کشت و پرورش پنبه در این کشور استفاده شود و این درحالی است که 100 میلیون نفر در هند به آب آشامیدنی دسترسی ندارند.

هرساله در صنعت مد یک و نیم تریلیون لیتر آب مصرف می شود.

برای تولید یک تن پارچه رنگی 200 تن آب شیرین نیاز است.

در جهان 750 میلیون نفر به آب آشامیدنی دسترسی ندارند.

مد و انتشار گازهای گلخانه ای صنعت پوشاک 10٪ از تولید گازهای گلخانه ای جهان را به خود اختصاص داده است. به دلیل انرژی مورد استفاده در این صنعت شامل تولید محصولات و حمل میلیون ها پوشاک، گازهای گلخانه ای زیادی در هر سال  تولید می شود. الیاف مصنوعی (پلی استر ، اکریلیک ، نایلون و غیره) که در اکثر لباسهای ما استفاده می شود ، از سوخت فسیلی ساخته می شوند و در تولید آنها انرژی بسیار بیشتری نسبت به الیاف طبیعی مصرف می شود.

بیشتر لباسهای ما در چین، بنگلادش یا هند، کشورهایی که انرژی آنها اساساً حاصل از زغال سنگ است، تولید می شود وزغال سنگ کثیف ترین نوع انرژی از نظر انتشار کربن است. همچنین الیاف مصنوعی ارزان قیمت گازهایی مانند N2O منتشر می کنند که 300 برابر بیشتر از CO2 آسیب می رساند.

برای تولید هر کیلوگرم پارچه 23 کیلوگرم گاز گلخانه ای در هوا منتشر می شود.

هر ساله برای تولید الیاف پلی استر 70 میلیون بشکه نفت خام مصرف می شود.

اگر هر یک از ما به جای اینکه 50 بار از لباس های خود استفاده کنیم فقط 5 بار آنها را بپوشیم، انتشار گازهای گلخانه ای 4 برابر بیشتر می شود.

 مد و انتشار گازهای گلخانه ای

 

منبع:sustainyourstyle

https://zistonline.com/vdcg7n97.ak9xt4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما