تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : 82536
زیست آنلاین: به دنبال نام گذاری سالروز تجمع ۳۰ هزار نفری مردم استان چهارمحال بختیاری علیه سد سازی ها و پروژه های انتقال آب در روز ۲۸ فروردین سال ۹۳ که به عنوان روز چهارمحال بختیاری نام گذاری شده است. انجمن سلز چیای کردستان طی اطلاعیه ایی این روز را به مردم این استان تبریک گفت . متن کامل این بیانیه در پی می آید:
انجمن سبز چیا طی اطلاعیه ایی ۲۸ فروردین روز چهارمحال و بختیاری را تبریک گفت
به گزارش زیست آنلاین، داشتەهای جغرافیایی-طبیعی مناطق جهان بسانِ پتانسیل‌های قابلِ اتکا برای ساکنانِ آن مناطق اجزایی از کلان پدیدآورندگان اجتماع انسانی زیستگاه طبیعی آن بخشها محسوب می‌گردند. این منابع از دیدگاه تاریخی وعرفی حاکی میراثهای برحق و امانات نسل‌های آیندگان و واحدهای تشکیل‌ دهندۀ فضا و سرزمین محتوای آن اقلیم هستند.

چگادهای سر در آسمان‌ سای زردکوه، جهان‌بین، …  با دگر قللِ مرتفع و ارتفاعات چشم‌رنواز و باشکوهِ آن، سرچشمۀ شریانهای زلال کارون و زایندە رود، فرازهایی از مأوای بختیاری‌های غیور، مصداق ستونهای سترگی می‌باشند کە با تثبیت و تعادل، بخشی از رشتەکوههای زاگروس را در برگ برگ پیشینۀ تاریخی-زمین‌ساختی خویش با قلمی زرین در سینۀ فراخ خود ثبت نمودەاند. هر گونە دخل و تصرفات معنادار و مخرب در و بر این عرصەها اقداماتی غیرمنطقی، مضر و ویرانگر خواهند بود. اقداماتی نظیر جابجایی‌های آب، بستن سد، کندەکاری‌های کوه، تونل‌زنی و … همە و همە پی‌آمدهایِ غیرِقابل جبران و خلاف چشم‌اندازهایِ روشن در مباحث زیستی-فرهنگی-اجتماعی در آن نقاط بدنبال خواهند داشت.

بە عنوان انجمن سبز چیا ناخوشنودی و مخالفت خویش را نسبت بە هرگونە تداخلات حوزەای درعرصۀ جغرافیا و انتقال آبهای سرزمینی و بهم زدن آبخوانها- تداخل در روند طبیعی حقآبە های حوزۀ آبریز-تغییر در مسیر رودخانەها و مناطق پایین‌دست رودها- محروم کردن مناطق سرمنشأ تراوندگی از آبهای سرزمینی در هر جغرافیا و اختصاصاً در استان زرخیز و خرم چهارمحال و بختیاری عزیز را ناروا و در زمرۀ موارد ضد زیستی-فرهنگی و در راستای فاقد مطالعات زیست محیطی می‌دانیم. امید است با اعمال نظریات کارشناسانه جئوهیدرولوژی و بەکار بردن دیدگاه‌های محیط زیست‌ مدار بە این موارد هزینە‌ بلع پایان دادە شود.

بر این مبانی و در راستای همصدایی و داشتن عزم استوار با مردمان بزرگوار استان چهارمحال و بختیاری، سالروز جلوۀ جانانە و حضور گستردۀ دهها هزار نفری آنان را در شهر شهرکرد گرامی می‌داریم.

روز چهارمحال و بختیاری ، موضوع مخالفت با موارد انتقال آب را بر مردم آن استان تبریک و تهنیت می‌گوییم.
گرامی باد ۲٨ فروردین ماه روز چهارمحال و بختیاری بە خیر و سعادت و بهروزی.

انجمن سبز چیا ــــــ مریوان
۲۷ فروردین‌ماه ۱۳۹۹

لازم به ذکر است انجمن سبز چيا يكي از فعالترين سازمان هاي مردم نهاد زيست محيطي در استان كردستان است كه جايزه ملي محيط زيست را نيز دريافت كرده است.

https://zistonline.com/vdcd9k0j.yt0xs6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما