تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : 82532
زیست آنلاین: موضوع این چهار کتاب بطور اختصاصی مساله حقوق حیوانات نیست اما محتوای بسیار ارزشمندی در این خصوص در متن و فصول کتاب‌ها وجود داره و از اینرو خواندن آن‌ها را به تمام دوستان توصیه می‌کنم
معرفی کتب مرتبط با حقوق حیوانات
 به گزارش زیست آنلاین، حقِ حق داشتن/ استفانی دگویر، آلیستر هانت، لیدا ماکسول، ساموئل موین، آسترا تیلور/ ترجمه حسین پیران حقِ حق داشتن مفهومی تازه و منبعی مهم برای تفکر و کنش سیاسی است. در این کتاب سعی شده است با ارائه‌ی قرائتی نقادانه از حقِ حق داشتن، اصول و منابعی برای تلاش‌های دموکراتیک پرورده شود. حق داشتن فراتر از تعلق به سرزمین یا گروه خاصی است.

انگشتر حضرت سلیمان/ کنراد لورنتس/ ترجمه هوشنگ دولت‌آبادی لورنتس از پیشگامان رفتارشناسی است که با تسلطی که به فلسفه اخلاق دارد، اطلاعاتی از زندگی و رفتار اجتماعی حیوانات را بیان می‌کند که نشان میده انسان نه تنها والاترین موجودات نیست که جا داره در برخی موارد از حیوانات بیاموزد. لورنتس تکلم را منحصر به انسان نمی‌داند و در این‌باره مثال‌هایی برشمرده. همچنین تجربه‌های بی‌نظیری از رفتارشناسی حیوانات در کتاب آمده است.

دیگر دوستی موثر/ پیتر سینگر/ ترجمه آرمین نیاکان سینگر از فیلسوفان و بزرگان حقوق حیوانات در جهان است. دیگر دوستی موثر ایده و سبکی از زندگی است که با کاهش رنج چه در انسان یا حیوان در پی ایجاد دنیایی بهتر است. ساده‌ زیستی، انتخاب و مقایسه بهترین نوع کمک از جمله مواردیست که در کتاب اشاره شده است. با خواندن این کتاب نگاه بهتری به فعالیت‌های اجتماعی موثر، مثل حمایت از حیوانات و محیط‌زیست خواهیم داشت.

 حیوانات محو شده/ آرن استیبی/ ترجمه امیر قربان‌پور استیبی، زبان‌شناس و بوم‌شناس بریتانیایی است که از پیشگامان زبان‌ شناسی زیست‌ محیطی در جهان است. این کتاب نتیجه پژوهش‌های زبان‌ شناختی زیست‌محیطی اوست. با خواندن این کتاب متوجه میشیم که به شکل باور نکردنی ادبیات ما، حتی ادبیات حامیان محیط‌ زیست و حیوانات تحت تاثیر اندیشه‌های منفعت‌ طلبانه از محیط‌ زیست و حیوانات است. طبیعت‌ گرایی ذاتی در ادبیات محو شده و محیط‌ زیست و حیوانات به ابزاری در خدمت انسان تبدیل شده‌اند. گفتمان‌های "مخرب" به راحتی رفتار غیراخلاقی با حیوانات را توجیه می‌کنند‌ و "ضد گفتمان‌ها" مانند گفتمان محیط‌ زیستی همچنان در بند مفروضات گفتمان‌های مخرب هستند.

https://zistonline.com/vdcj8ieo.uqe8tzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما