تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۰۲
کد مطلب : 82512
زیست آنلاین: یكی از تأثیرات منفی در مورد فعالیتهای انسان بر محیط زیست که كمتر گزارش شده، وجود نور مصنوعی است. نورپردازی باعث اختلال در فتوسنتز و فعالیت حیوانات، جانوران، پرندگان و حشرات دیگر می شود.
به گزارش زیست آنلاین، در صدها میلیون سال گذشته، زندگی در زمین به روز و شب و نور و تاریکی وابسته بوده است. فتوسنتز یا همان فرایندی که گیاهان با آن رشد می کنند، به نور و تاریکی بستگی دارد و همه موجودات و حیوانات برای زنده ماندن خود به گیاهان بستگی دارند.

یكی از تأثیرات منفی در مورد فعالیتهای انسان بر محیط زیست که كمتر گزارش شده، وجود نور مصنوعی است. نورپردازی باعث اختلال در فتوسنتز و فعالیت حیوانات، جانوران، پرندگان و حشرات دیگر می شود.

در مطالعه ای که اخیرأ انجام شده، آلودگی نوری منجر به کاهش تعداد حشرات می شود. به عبارت دیگر، از بین رفتن زیستگاه های طبیعی، استفاده از سموم دفع آفات، گونه های تهاجمی و تغییرات آب و هوایی همگی در کاهش تعداد حشرات در سطح جهان نقش داشته اند، اما وجود نور مصنوعی در شب یکی دیگر از مهمترین عوامل بر هم زننده شرایط طبیغی است که غالباً نادیده گرفته شده  است.

این مطالعه نشان می دهد که نور مصنوعی بر حرکت حشرات، زندگی، تولید مثل و شکار آنها تأثیر می گذارد هرچند توصیه می کند با استفاده از روشهای بهتر و آگاهانه تر در ایجاد روشنایی،  از بین بردن تنوع زیستی حشرات کاهش می یابد.

همچنین، در میان اختلالات زیست محیطی انسان ها، استفاده از نور مصنوعی در شب منحصر به فرد است ، نسبتاً تأثیر کمتری داشته و هیچ گونه اثری از خود برجای نمی گذارد. شناخت بیشتر روش های استفاده ایمن از نور مصنوعی شبانه و تاثیرات آن بر زندگی حشرات، می تواند در از بین بردن یکی از اصلی ترین محرک های حشرات یا کاهش آن نقش مهمی داشته باشد.
 
با افزایش نور مصنوعی در جهان در حدود 2 درصد در سال، آلودگی نور به موضوعی مهم تبدیل شده است. این موضوع برای اولین بار در کنوانسیون گونه های مهاجرتی حیوانات، در سیزدهمین نشست کنفرانس CMS COP13 که از 17 تا 22 فوریه 2020 در قندهار هند برگزار شد، مطرح شده و پیش نویس های آن توسط اتحادیه اروپا و استرالیا ارائه گردید.

نور مصنوعی نه تنها زندگی حشرات، لاک پشت ها، مرغ های دریایی و ... را تحت تأثیر قرار می دهد بلکه بر اکوسیستم های بزرگ نیز تأثیر می گذارد.

نور مصنوعی در شب می تواند مسیر تردد لاک پشت های دریایی بالغ و تخم گذار در ساحل را منحرف کند، بنابراین قادر به پیدا کردن اقیانوس نیستند. همچنین مرگ و میر پرندگان به دلیل گم کردن راه خود و برخورد با موانع یا سازه های مصنوعی مانند ساختمان ها، افزایش می یابد.

ایمی فرنکل، دبیر اجرایی کنوانسیون گونه های مهاجر گفت: "آلودگی حاصل از نور می تواند سبک زندگی و رفتارهای طبیعی حیات وحش را مختل کند." "این موضوع باعث توقف روند بازیابی گونه های تهدید شده و کاهش احتمال زنده ماندن آنها می شود و خطر از بین رفتن گونه های مختلف از طریق طراحی مناسب نور و مدیریت روشنایی سازگار با طبیعت به حداقل می رسد. "

مدیریت اثرات منفی نور مصنوعی راهنمای پیشنهادی جدیدی که در استرالیا تهیه شده، برای ارزیابی و مدیریت اثرات نور مصنوعی بر روی حیات وحش مستعد ، از جمله گونه های مهاجر، ساختار و چارچوب مناسبی فراهم نموده است. به عنوان مثال در این دستورالعمل، طرح نورپردازی سازگار با حیات وحش و مدیریت منابع نوری در نزدیکی حیوانات وحشی محافظت شده در نظر گرفته شده است. در این دستورالعمل، رهنمودهای تضاد موجود برای حفظ همزمان حیات وحش و زندگی انسان و نیاز به ایجاد تعادل بین این دو ارائه می شود.

این دستورالعملها برای جلوگیری از آسیب رساندن به گونه های مهاجر، رویکردی چند مرحله ای را پیشنهاد می کنند. اگر نور مصنوعی در بیرون قابل رویت باشد، باید بهترین نوع طراحی نور به کار گرفته شود تا در زیستگاههای نزدیک به گونه های تهدید آمیز تأثیری نگذارد. قبل از نصب منابع نوری مصنوعی باید اثرات منفی آن در ارزیابی اثرات زیست محیطی در نظر گرفته شود.

راه حل های طبیعی (مبتنی بر طبیعت) بهترین راه برای محیط زیست انسان، مقابله با تغییرات آب و هوا و محافظت از سیاره زمین را ارائه می دهند. با این وجود طبیعت در بحران است، زیرا در حال حاضر، انسان در حال از بین بردن گونه های طبیعی به میزان 1000 برابر بیشتر از هر زمان دیگری است بطوریکه حدود یک میلیون گونه از موجودات زنده با خطر انقراض روبرو هستند. علاوه بر اهمیت زمان برای تصمیم گیرندگان از جمله اجلاس COP 15 درباره تنوع زیستی، " سال فوق العاده 2020" فرصتی مهم برای بازگرداندن طبیعت از حاشیه به متن است. آینده بشریت به عمل در حال حاضر بستگی دارد.

 

https://zistonline.com/vdchimn6.23nizdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما