تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : 82507
زیست آنلاین: کرونا و تغییرات آب و هوایی هر دو عواملی هستند که موجب شکل گیری دوباره یک سیستم می شوند، آنچه اقتصاددانان آن را شوکهای برون زا می نامند. اما نکته اصلی یافتن راه هایی برای سرکوب چنین شوک هایی است.
به گزارش زیست آنلاین،پیش از این اتحادیه اروپا تصویب کرده که تا سال 2050 هیچ گونه انتشار گازهای گلخانه ای از این قاره وجود نخواهد داشت. این ادعا تا قبل از شیوع ویروس کرونا و مختل کردن زندگی یک هدف بلندپروازانه بود. دستیابی به هدف اتحادیه اروپا مبتنی بر صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری برای ایجاد فناوری هایی است که در حال حاضر وجود ندارد. جالب اینجاست که فقط چند ماه پس از تعیین این هدف در اروپا، آغاز حرکت برای آن بسیار دشوار است.

این هفته سازمان ملل متحد از به تعویق انداختن دور جدید مذاکرات جهانی آب و هوا که قرار بود در ماه نوامبر در اسکاتلند برگزار شود، خبر داد. انتظار می رود کنفرانسCOP 26، با بیش از 26000 شرکت کننده، یکی از بزرگترین گردهمایی های دیپلماتیک در جهان باشد. همچنین ایجاد همکاری های بین المللی و تلاش واقعی برای کند کردن روند و سرعت گرم شدن کره زمین قبل از وقوع فاجعه بسیار مهم است.

از آنجا که از نظر تئوری و با روند های فعلی، پیش بینی می شود جهان تا اواسط قرن به میزان اوج انتشار خود برسد،  قرار بود در کنفرانس امسال کشورهای مختلف اهداف بلند مدت خود برای کاهش و کنترل آلودگی را ارائه دهند. اما در شرایط کنونی،  تأخیر ایجاد شده و به طور کلی همه گیر شدن ویروس کووید 19، فشارهای سیاسی به کشور ها را برای پایبندی به اهداف قبلی کاهش می دهد.

تعطیلی فعالیت ها و تولید کارخانجات در چین به طور موقت باعث کاهش آلودگی هوا شده و حتی پیش بینی هوا نیز از این بیماری مصون نمانده است. سازمان هواشناسی جهانی نگران تأثیر ویروس کرونا بر کیفیت و کمیت مشاهدات و پیش بینی های هواشناسی است. اگر تعطیلی های گسترده، انجام کار در خانه، دورکاری، سفارشات آنلاین و کاهش تردد ها در هفته های آینده ادامه یابد، ممکن است نگهداری سیستم های ماهواره ای و ایستگاه های هواشناسی در شرایط مناسب و انجام تعمیرات احتمالی آنها تحت تأثیر قرار گیرد.

شاید بیش از هر چیز دیگر، این همه گیری، مردم را با مدل سازی ریسک مواجه کرده است. ارزیابی گروهی از اپیدمیولوژیست های امپریال کالج لندن در 16 مارس دنیا را شوکه کرد. بر اساس این ارزیابی و مدل سازی ای که از روند ابتلاء، درمان و مرگ ناشی از ویروس کرونا صورت گرفته است، اگر از شیوع کرونا  جلوگیری نشود و خطر ابلا به آن از بین نرود، می تواند منجر به مرگ 500000 نفر در انگلیس و 2.2 میلیون در ایالات متحده شود. لازم به یادوری است، که میزان ابتلاء افراد به ویروس در تاریخ 2 آوریل (پنج شنبه 14 فروردین 1399) در جهان از مرز یک میلیون نفر فراتر رفت و بیش از 53000 نفر جان باختند.

این مدل سازی، پاسخگویی نخست وزیر انگلیس بوریس جانسون و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا مبنی بر جدی نبودن تهدید كووید -19 را مورد انتقاد قرار داده است.
نکته مهم اینست که این نوع مدل سازی فقط برای پخش و گسترش ویروس های کشنده مانند کرونا مورد استفاده قرار نمی گیرد و پیش بینی آینده سیاره زمین نیز ضروری است. همانند Covid-19، تغییرات سریع در مدل های آب و هوایی اغلب باعث افزایش آگاهی عمومی و گاهی اوقات عمل کردن افراد می شود.

یک اقتصاددان اقلیمی، بنم گرنوت واگنر، این هفته استدلالی داشت که:  مدل های تهیه شده از روند های اخیر نشان می دهند که باید نسبت به ویروس کرونا و تغییرات آب و هوایی اقدامات تهاجمی انجام دهیم. بله، اعداد وحشتناک هستند. اما وی می نویسد: " همچنانکه تلاش برای تفسیر واقعیت های پزشکی باعث از بین رفتن ویروس کرونا نمی شود، نفی آمار و ارقام و مدل ها و همچنین انکار فیزیك و شیمی باعث نمی شود كه مسئله آب و هوا از بین برود.". 

بنابراین، باید به نتایج مدل ها و ارزیابی های ریسک احترام گذاشت و تنها نمی توان به اظهار نظر ها و گمانه زنی های سیسات مداران و افراد مختلف اکتفا کرد چرا که مدل ها بلندتر از حرف و صحبت سخن می گویند.  

www.bloombergbusiness.com

 

https://zistonline.com/vdcbzsbw.rhb5gpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما