تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۲۰
کد مطلب : 82496
زیست آنلاین: اگر هر یک از پنجره های خانه شما بتواند برق تولید کند، چه می شود؟ یک شرکت استارت آپی در کالیفرنیا، ادعا کرده که می تواند با استفاده از فناوری جدیدی از انرژی خورشیدی تابیده شده به پنجره ها این کار را انجام دهد.
به گزارش زیست آنلاین،  Ubiquitous Energy  توانسته شیشه های پنجره های ساختمان را  بدون اینکه به پنل های مات و مایل به خاکستری تغییر دهند،  به سلول خورشیدی تبدیل کرده و نور خورشید را به انرژی تبدیل کند.

این فناوری که به آن Clear View نیز گفته می شود، نوعی "شیشه خورشیدی" که سلول های تولید برق از نور خورشید هستند. این شرکت که در سال 2012 تاسیس شده، امیدوار است که با استفاده از این فناوری هر سطح شیشه ای معمولی  را به یک سلول خورشیدی تبدیل کند.

مایلز بار، بنیانگذار و مدیر ارشد فناوری این شرکت گفت: "این فناوری می تواند در شیشه های آسمان خراش ها، شیشه اتومبیل ها و یا حتی بر روی شیشه در آیفون منازل نیز اعمال شود."

طبق اعلام موسسه اقتصاد انرژی آمریکا، پیش بینی می شود تا سال 2021 انرژی خورشیدی و بادی از زغال سنگ پیشی بگیرد و این شرکت به دنبال سرمایه گذاری در بخش انرژی تجدید پذیر ایالات متحده است .

این فناوری هنوز در مراحل نسبتاً اولیه است، در حالی که چندین شرکت دیگر روی محصولات مشابه کار می کنند. این تکنولوژی یکی از چندین محصول نوظهور است که از انرژی خورشیدی بهره می برد، و سایر موارد استفاده از آن در پمپ های آبیاری و "اجاق های خورشیدی" است. با توجه به محل شرکت اوبیکیتوس، ایالت کالیفرنیا یکی از اولین مناطقی است که این فناوری خورشیدی در هر یک از خانه های آن بکار گرفته خواهد شد.

بار می گوید: "تکنولوژی ClearView Power بسیار عالی است زیرا صاحبان خانه ها می توانند پنجره ها را درست مثل هر زمان دیگری نصب کنند، اما در واقع با این پنجره ها برق تولید می کنند."

ایده اصلی تکنولوژی یک نوع رنگ ارگانیک است که بصورت پوششی سطوح شیشه را می پوشاند. تابش نور خورشید درست مانند پنجره های معمولی از این رنگ عبور می کند اما مانع عبور پرتوهای مادون قرمز نامرئی نور خورشید می شود. "رنگ های جذب کننده نور در اطراف ما یافت می شوند. آنها در رنگ ها، در لباس ها و حتی در دستگاه های الکترونیکی نیز استفاده می شوند." "آنچه ما انجام داده ایم این است که این رنگها را مهندسی کرده ایم تا به طور انتخابی نور مادون قرمز را جذب کنند و آن را به برق تبدیل کنند." این بدان معناست که مقداری از انرژی از دست می رود.

آن گریت هستنس، استاد معماری در دانشگاه علم و فناوری نروژ که متخصص انرژی خورشیدی است، گفت: "اشکال اساسی راندمان نسبتاً پایین آنها است." وی افزود: "با این وجود، بحث قیمت آنها نیز مطرح است. اگر این سلول های شفاف ارزان تر باشند و بتوانند مساحت نسبتاً زیادی را پوشش دهند بهتر خواهد بود."

بار اعتقاد دارد: پنل های شفاف شرکتش می توانند تا دو سوم انرژی تولیدی در پانل های سنتی را تولید کنند. وی گفت که هزینه نصب آنها حدودا 20٪ بیشتر از یک پنجره معمولی است، اما این افزایش در هزینه، با برق تولید شده جبران می شود.

این شرکت می خواهد پنجره های خورشیدی خود را به جای جایگزینی با پانل های سقفی سنتی، بصورت تکمیل کننده آنها استفاده کند. طبق گفته بار، مدیر شرکت تولید کننده، ترکیب هر دو نوع پنل های خورشیدی می تواند مصرف انرژی ساختمانهای بزرگ را به صفر برساند، به این معنی که به اندازه انرژی مصرفی ساختمان، برق تولید کنند.

شرکت اوبیکیتوس، نصب پنجره های خورشیدی را بر روی ساختمان دفتر مرکزی خود در شهر ردوود سیتی کالیفرنیا آغاز کرده است.

بار گفت: " در حال حاضر شیشه های خورشیدی را در اندازه های محدود تولید و نصب می کنیم و در حال برنامه ریزی برای ساخت کارخانه ای هستیم که بتوانیم پنجره ها را در هر اندازه ای تولید کنیم." با این حال، شیوع ویروس کرونا بسیاری از برنامه ریزی های تولید شرکت را به هم ریخته و مجبور به انجام دورکاری کرده است. اما همچنان "پیشرفت چشمگیری " داشته ایم.

وی گفت: "هنوز کمی زود است که بگوییم تأثیرات این ویروس همه گیر جهانی بر اقتصاد و صنایع و از جمله تولید ما چقدر خواهد بود. " او پیش بینی می کند که آینده این فناوری، استفاده از آن در همه جا است ." در هر ساختمان، دفتر، خانه، اداره و .... و به ابعاد و اندازه ای که تقاضا شود.

منبع: cnn

 

https://zistonline.com/vdciq5av.t1ar32bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما