تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب : 82493
زیست آنلاین: پس از شش سال از تجمع ۳۰ هزار نفری مردم استان چهارمحال بختیاری در ۲۸ فروردین ۹۳ و مخالفت آنان با پروژه های انتقال آب کارون که منجر به لغو تونل بهشت آباد توسط شورای عالی آب شد،تجهیز کارگاه پروژه بهشت آباد خشم فعالان محیط زیست را برانگیخت
به گزارش زیست آنلاین،  پس از شش سال از تجمع ۳۰ هزار نفری مردم در شهرکرد که به نام روز چهارمحال بختیاری و روز جهانی مخالفت با انتقال آب شهرت یافت خبرها حکایت از تجهیز مجدد کارگاه تونل بهشت آباد به کارفرمایی شرکت آب نیرو و پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیای سپاه دارد.

خبری که باعث حساسیت فعالان کمپین مردمی حمایت از زاگرس مهربان و اطلاع رسانی عمومی این خبر شد. سابقه پروژه بهشت آباد به دو دهه پیش یعنی اوایل دهه 80 بر می گردد. پروژه ایی که قرار بود انتقال بیش از یک میلیارد متر مکعب آب از بهشت آباد به فلات مرکزی هدف گذاری می شود. اما در بازبینی 21 / 6 / 1389 وزارت نیرو در جلسه 248 کمسیون تخصیص آب ، میزان این تخصیص را برای مصارف شرب و صنعت سه استان اصفهان، کرمان و یزد به ترتیب 250، 180، 150 میلیون متر مکعب یعنی 580 میلیون متر مکعب تعیین می کند.

در همین ابلاغیه سهم زیست محیطی استان خوزستان 266 میلیون متر مکعب و در تاریخ 30/11/ 91 سهم تخصیص استان چهارمحال بختیاری از حوضه بهشت آباد – کوهرنگ رقمی معادل 234 میلیون متر مکعب ابلاغ می شود. به این ترتیب کل بارگزاری این حوضه 1080 میلیون متر مکعب در سال در نظر گرفته می شود.

حال آنکه حسب مستندات با در نظر گرفتن متوسط 8 ساله میزان آب دهی رودخانه های کوهرنگ و بهشت آباد حسب گزارش مدیر کل آب و خاک سازمان محیط زیست رقم تایین شده برای استان فلات مرکزی در سال 92 معادل 300 میلون متر مکعب و در سال 94 با احتساب کاهش 57 درصدی آورد رودخانه حسب نامه مورخ 27/11/1394 مدیر کل دفتر ارزیابی اثرات زیست محیطی سازمان محیط زیست عددی معادل 107 میلیون متر مکعب خواهد بود

بگونه ایی که اگر کاهش بارندگی ها در حوزه را در سال 97 مورد توجه قرار دهیم در خواهیم یافت با توجه به ادعای انتقال آب برای مصارف شرب و لزوم ضریب اطمینان بالای 95 درصد این پروژه هیچ توجیه اقتصادی، فنی و امنیتی نخواهد داشت. لازم به ذکر است این استدلال ها منهای خسارت های مادی و معنوی مخزن سد و آوارگی حدود 5000 نفر و سایر مباحث فنی این پروژه می باشد.

نکته حایز اهمیت انکه بر اساس گزارش نظارتی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به دلیل عدم قطعیت های فنی هزینه تونل سوم بیش از 8 برابر براورد اولیه بوده است که این مساله برای سد بهشت آباد نیز قابل تصور است.

از نکات طنز محاسبات وزارت نیرو تعریف رقم 150 میلیون متر مکعب آب برای مصرف شرب یزد است اگر در افق 1420 جمعیت یزد را یک میلیون و 700 هزار نفر در نظر بگیریم آب مورد نیاز برای مصرف شرب این استان بر حسب متوسط 130 لیتر رقمی معادل 80 میلیون متر مکعب آب خواهد بود این در حالی است که در موقعیت فعلی 98 میلیون متر مکعب آب یزد از زاینده رود تامین می شود.

نکته حایز اهمیت این است اگر وزارت نیرو بر اساس قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی کشور مصوب 24/12/94 مجلس در خصوص جدا سازی آب شرب از سایر مصارف عمل کند رقم مورد نیاز برای مصارف شرب به مراتب کاهش چشمگیر تری خواهد یافت. پس از این کش قوس ها بود که محمد کهریزی مجری پروژه انتقال اب کارون طی نامه  ایی در تاریخ ۲۳ / ۲ / ۹۸ خطاب به مدیر عامل اب منطقه ایی ضمن پذیرش ایرادات طرح لغو سیمای تعریف شده پروژه بهشت اباد را رد می کند.

اما ۸ ماه پس از این نامه در جلسه ۲۹ بهمن سال ۹۸ که در دفتر فنی و مطالعات طرح ها برگزار می شود مجددا بر اجرای تونل بهشت اباد تاکید می شود. تصمیمی که بر مبنای آن شورای عالی آب به ریاست جهانگیری بدون اطلاع مسئولان و نمایندگان استان خوزستان و چهارمحال بختیاری بر این تصمیم صحه می گذارد.

پس از این تصمیم اعتراضات در استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان بالا می گیرد. فعالان محیط زیست زاگرس مهربان معتقدند سیاست های آبی دولت نه بر اساس مباحث فنی و کارشناسی بلکه بر اساس فشار سیاسی تعین می شود.

این فعالان با اشاره به روند تغییر مصوبه شورای عالی اب و بدنه کارشناسی وزارت نیرو که در آن با توجه به نقصان های فنی طرح و تبعات سیاسی؛ اجتماعی و محیط زیستی طرح قبلی انتقال آب را از دستور خارج می کند اشاره می کنند.

آنها معتقدند در نهایت تعجب بر خلاف مکاتبات قبل و در سکوت خبری تجهیز کارگاه بهشت اباد در روزهای قرنطینه و محدودیت عبور مرور در شهر ها به علت کرونا  انجام می شود. کارگاهی که بنا به گفته مسئولان وزارت نیرو قرار بود مهر موم و مسدود باقی بماند. باید دید در زمانی که مجلس تعطیل است وزن کشی بین فعالان محیط زیست و مدیران وزارت نیرو به کدام سو خواهد رفت.

نامه تونل بهشت آباد

 

نامه شورای عالی آب

طرح تونل بهشت آباد

 

https://zistonline.com/vdcfmjdc.w6d01agiiw.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما