تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب : 82485
زیست آنلاین: با بررسی بده بستان های بین انسان و طبیعت و اثرات و جنبه های هر یک، باید ارزیابی مناسب صورت گیرد تا بدانیم در قبال فعالیت های اجنماعی و اقتصادی چه چیزهایی بدست می آوریم و چه چیز هایی از طبیعت اطراف را از دست خواهیم داد. با بررسی نتایج این بده بستان ها و تبادلات بین انسان و طبیعت تصمیمی صحیح و با ملاحظات محیط زیستی اتخاذ کنیم.
به گزارش زیست آنلاین، پس از گذشت چند هفته از شیوع COVID-19 و گسترش آن در سراسر جهان، سازمان بهداشت جهانی همه گیر شدن آن را اعلام کرد. این ویروس علاوه بر از بین بردن انسان ها، فعالیت های جامعه را مختل کرده و اقتصاد جهانی را از بین برده است.

در همین حال، تلاش برای مهار ویروس با محدود کردن حرکت ها تأثیرات چشمگیری در محیط زیست داشته است. به گفته وزارت محیط زیست چین، داده های ثبت شده بین ژانویه و مارس سال 2020 نشان دهنده افزایش 84.5 درصدی روزها با کیفیت هوای خوب در 337 شهر است و داده های ماهواره ای اداره ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده ، کاهش دی اکسید نیتروژن در چین را نشان می دهد.

پوشپام کومار اقتصاددان ارشد محیط زیست در برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) است. وی در مورد Trade-Off و استفاده از یک الگوی تجاری در جهت یابی به روابط پیچیده بین انسان و طبیعت را توضیح می دهد.

Trade-Off (یا تبادلات یا بده بستان) چیست؟ در تجزیه و تحلیل Trade-Off هم اثرات مثبت و هم منفی مداخلات انسان بر طبیعت در نظر گرفته می شود و تغییر یک وضعیت، وقتی از یک چیز بیشتر و از چیز دیگر مقدار کمتری وجود دارد،  مورد بررسی قرار می گیرد.

ارتباط Trade-Off با COVID-19  چیست؟ هر بحرانی فرصتی برای یادگیری فراهم می کند.

شیوع بیماری های همه گیر مانند COVID-19 اصول اساسی تجارت را که به طور مداوم با آن روبرو هستیم آشکار می کند: انسان نیازهای نامحدودی دارد، اما این سیاره ظرفیت کافی برای برآورده کردن آنها دارد.

کرونا ویروسی است که به دخالت های انسانی مانند جنگل زدایی، تجاوز به زیستگاه های حیوانات و از بین رفتن تنوع زیستی نسبت داده شده است و به همین دلیل منجر به مرگ هزاران نفر در دنیا شده است. توقف فعالیت های تجاری و اقتصادی در استان هوبی چین به کاهش آلودگی کمک کرده است که به گفته یک محقق دانشگاه استنفورد ، کاهش آلودگی ناشی از آن احتمالا از 50،000 تا 75000 نفر از مرگ جلوگیری کرده است. این نشانه وجود تعامل بین جامعه مصرف گرا (و دخالت آن در طبیعت) و تاب آوری طبیعت و اکوسیستم است.

صرف نظر از علت یا منشا COVID-19 ، ظهور آن بر روابط متقابل بین انسان و طبیعت تأکید کرده است. اکنون، باید سعی کنیم قبل از تأثیر جنبه های منفی فعالیت هایمان، محدودیت هایی که انسان می تواند بوسیله آنها طبیعت را تحت فشار قرار دهد، شناسایی و درک کنیم. این محدودیت ها باید از طریق مصرف و تولید شناسایی شوند.

چگونه می توان از تجزیه و تحلیل Trade-Off برای مقابله با COVID-19 و یا سایر بحرانهای مشابه استفاده کرد؟ مشارکت علوم مختلف از جمله اقتصاد، علوم طبیعی، جانورشناسی و زیست محیطی  باید بین ذینفعان ضرر و زیان و دستاوردهای موجود را در زمان حال و آینده شناسایی و ارزیابی کند. با توجه به تنوع و شدت تأثیر آنها بر طبیعت و انسانها، این امر برای آگاه سازی درباره تصمیماتی كه ممكن است نتایج متناقضی ایجاد كنند، بسیار مهم است. برای مثال ، وقتی نتایج بالقوه مثبت و منفی است، تجزیه و تحلیل Trade-Off می تواند:

•    در تصمیم گیری هایی که در آن طبیعت و اقتصاد تحت تأثیر قرار می گیرند، ذینفعان را شناسایی کند
•    سود و ضرر بالقوه را برای گروههای مختلف برآورد کند
•    نقش ذینفعان خصوصی و عمومی را تعیین کنید
•    پیش بینی کنید که چگونه ساختارهای مدیریتی ملی و جهانی موجود ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارند چنین تحقیقات دقیقی اقتصاددانان را قادر می سازد که مزایای کاهش فشار بر طبیعت و هزینه های اقتصادی را نیز شناسایی کنند. در حالی که دانشمندان طبیعی عوامل بیولوژیکی و بهداشتی مؤثر بر سود یا ضرر اقتصادی را بررسی و بیان می کنند.

می دانیم که مزایای فشار آنتروپانتری در مرزهای سیاره ای در کوتاه مدت و بلند مدت از هزینه های بالقوه برای جامعه بسیار کمتر است. درنتیجه، از دست رفتن زیرساختهای زیست محیطی و کاهش سرمایه طبیعی از جمله سلامت انسان، باعث کاهش ثروت می شود.

تأثیر بده بستان های (Trade-Offs) طبیعی برای کشورهای کم درآمد و یا درآمد متوسط، جایی که دستیابی به اهداف توسعه مانند کاهش فقر و نابرابری یک چالش است،  حادتر و دشوارتر است. تصمیم گیران، با توجه به اینکه چه کسی سود می کند یا ضرر و چگونه، باید تأثیرات احتمالی Trade-Off را ارزیابی کنند .

به عبارت دیگر، با بررسی بده بستان های بین انسان و طبیعت و اثرات و جنبه های هر یک، باید ارزیابی مناسب صورت گیرد تا بدانیم در قبال فعالیت های اجنماعی و اقتصادی چه چیزهایی بدست می آوریم و چه چیز هایی از طبیعت اطراف را از دست خواهیم داد. با بررسی نتایج این بده بستان ها و تبادلاتبین انسان و طبیعت تصمیمی صحیح و با ملاحظات محیط زیستی اتخاذ کنیم.

منبع:unenvironment

 

https://zistonline.com/vdcgnt97.ak9x74prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما