تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : 82476
زیست آنلاین: محصولات پلاستیکی ساخته شده با پلی اورتان، یک ترکیب شیمیایی مصنوعی است که به طور معمول در Landfill دفن می شوند. اکنون دانشمندان در اقدامی مثبت در جهت کاهش میزان آلودگی پلاستیک در محیط، نوعی از باکتری ها را کشف کردند که در نوع خود منحصر بفرد بوده و می تواند ترکیبات مضر در محصولات پلی اورتان را تجزیه کند.
به گزارش زیست آنلاین، گروهی از محققان آلمانی باکتری سودوموناس پوتیدا را در خاک یک سایت پوشیده از زباله های پلاستیکی شناسایی کردند. این باکتری از الیاف پلی اورتان که معمولاً برای محافظت از خوردگی بکار می رود، تغذیه می کند.

هرمان هیپیپر ، نویسنده مطالعه و دانشمند ارشد مرکز تحقیقات محیط زیست هلمولتز در لایپزیگ، در بیانیه ای گفت: باکتری ها می توانند از این ترکیبات به عنوان منبع کربن، نیتروژن و انرژی استفاده کنند.این یافته گام مهمی در استفاده مجدد از محصولات قابل بازیافت سخت ( مانند پلی اورتان) را نشان می دهد.

پلی اورتان می تواند محیط زیست را آلوده کند فوم پلی اورتان به طور گسترده ای در ساخت مصالح ساختمانی، تشک، قطعات اتومبیل، لباس و کفش استفاده می شود.

رولف هالدن، استاد و مدیر مرکز مهندسی بهداشت محیط، گفت: این بسیار گسترده است، اما بسیار قابل اشتعال است ، بنابراین این ماده در احتراق احتمالی می تواند سیستم غدد درون ریز را مختل کند.

پلی اورتان یک پلیمر است ، یک مولکول بزرگ است که از مولکول های مختلف و کوچکتری به نام مونومر تشکیل شده است. ساختار پیچیده آن بخشی از پلاستیک است که تجزیه آن بسیار دشوار است.

هالدن گفت: این یک آلاینده زیست محیطی است که طولانی مدت  در طبیعت می ماند و آلاینده های دیگر موجود در آب ، مواد غذایی و بدن ما را خاموش می کند ،خدمت می کند. هالدن ادامه می دهد از آنجا که میکروبها به آن اهمیتی نمی دهند، به عنوان آلودگی پلاستیکی در محیط و زنجیره غذایی جمع می شود.

وی گفت: پلاستیک های بزرگ نمی توانند وارد بدن و یا جذب بدن شوند، بنابراین باکتریها حتی اگر قادر به متابولیزه کردن قطعات و اجزای کمی از پلی اورتان باشند به طور معمول آن را تجزیه نمی کنند.

یک قدم کوچک اما بسیار مهم به سمت زباله های تجزیه پذیر این یافته ها برای زباله های پلاستیکی موجود در محل های دفن زباله چه معنی دارد؟

هالدن می گوید: اینکه برای از بین بردن پلاستیک ها راهی پیدا کنیم خبر بسیار خوبی است و این باکتری نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما حداقل در حال حاضر تأثیر آن بر آلودگی ناشی از پلاستیک، حداقل است. این باکتری می تواند "بلوک های ساختاری" پلی اورتان را متابولیزه کند، اما به احتمال زیاد به تنهایی نمی تواند پلیمرهای بزرگ پلی اورتان را تجزیه کند.

محققان می گویند، هرچند این اقدام تا کنون گامی مهم برای مقابله با آلودگی پلاستیک است، اما قبل از پیگیری مراحل تجاری سازی آن تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

منبع:cnn

https://zistonline.com/vdcg3t97.ak9xu4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما