تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۷:۳۰
کد مطلب : 82474
زیست آنلاین: براساس مطالعه جدیدی که در نشریه JAMA Neurology منتشر شد، افرادی که دارای بیماری های قلبی هستند و در مناطقی زندگی می کنند که حتی دارای حداقل آلودگی هوا است، در معرض خطر ابتلا به زوال عقل یا جنون زود رس قرار دارند.
به گزارش زیست آنلاین، ژیلا گراند، محقق گروه نوروبیولوژی ، علوم مراقبت و جامعه در مؤسسه Karolinska ، در بیانیه ای گفت: اینکه توانستیم تأثیرات مضر آلودگی هوا بر سلامت انسان را حتی در سطوحی پایینتر از استانداردهای فعلی شناسائی کنیم، بسیار جالب است.

درمحله ای در مرکز استکهلم که به طور مداوم دارای میزان آلودگی هوا بسیار پایین تر از حد فعلی اروپا و ایالات متحده برای ذرات معلق است، میزان بیشتری از جنون افراد مشاهده شد.

ذرات معلق ترکیبی از مواد جامد و مایع است که درهوا یافت می شود. ذرات گرد و غبار، مه و دود بزرگتر هستند، اما ذرات ریز معلق نیز وجود دارند که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیستند. این نوع ذرات  PM2.5 نامیده می شود زیرا اندازه آنها به طور کلی 2.5 میکرومتر یا کمتر است. برای درک اندازه آن، قطر متوسط موی سر انسان 30 برابر از ذرات معلق یا  PM2.5 بزرگتر است.

مشکلات قلبی عروقی، آلودگی هوا و جنون زودرس مطالعات قبلی ارتباط مستقیمی بین بیماریهای قلبی عروقی و خطر زوال عقل نشان داده است، در حالی که مطالعات دیگر ارتباط بین هوای آلوده و اعمال جنون آمیز انسان را نیز نشان داده اند. اما تیم گراند معتقد بود كه هیچكس ندیده است كه تركیب بیماری قلبی عروقی و آلودگی طولانی مدت هوا چگونه بر سلامت انسان اثر می گذارد.

محققان حدود 3000 نفر افراد مختلف با میانگین سنی 11 تا  74 سال که در منطقه كونگشولمن در مركز استكهلم زندگی می كردند را مورد آزمایش قرار دادند. منطقه ای كه در آن میانگین سالانه میزان ذرات معلق در هوا در مقایسه با استانداردهای بین المللی كم تر بود.

محققان پس از تجزیه و تحلیل داده ها دریافتند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی هوا برای بروز زوال عقل ریسک بیشتری به همراه دارد. بطوریکه، نارسایی های قلبی، شرایطی که عضله قلب برای پمپاژ خون بسیار ضعیف است، باعث افزایش ارتباط بین آلودگی هوا و جنون افراد می شود.

یافته های این مطالعه نشان داد که بیشترین ارتباط بین سکته مغزی، آلودگی هوا و زوال عقل بوده و تقریباً 50٪ موارد سکته های مغزی مربوط به آلودگی هوا است. وی ادامه داد: قرار گرفتن در سطح بالاتری از آلودگی هوا با افزایش رفتار جنونآمیز افراد همراه بوده است. گراند گفت: یافته های ما نشان می دهد که آلودگی هوا نقش مهمی در ایجاد زوال عقل دارد و به طور عمده این بیماری از طریق مشکلات قلبی عروقی و به خصوص سکته مغزی تشدید می شود.

نتایح این مطالعه یک یافته بسیار مهم است زیرا انتظار می رود 68٪ از مردم جهان تا سال 2050 در شهرها زندگی کنند و در این مناطق به طور مداوم در معرض آلودگی هوا قرار دارند.

در عین حال، در 30 سال آینده تعداد افراد مبتلا به زوال عقل یا جنون زودرس به سه برابر افزایش می یابد و هنگامیکه برای این منظور استراتژی های پیشگیرانه در نظر باشد، چالش های جهانی را ایجاد می کند.

بنابراین، از آنجا که تقریباً تمام موارد مربوط به بروز زوال عقل از طریق بیماری های قلبی عروقی گسترش می یابد،  به نظر می رسد باید برای افرادی که در معرض آلودگی هوا هستند برنامه های " کاهش انتشار آلاینده ها و بهینه سازی شرایط"  برنامه ریزی و اجرایی شود.

منبع:cnn

 

 

https://zistonline.com/vdceee8v.jh8wfi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما