تاریخ انتشار :جمعه ۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب : 82456
زیست آنلاین: گرتا تونبرگ ، فعال امور آب و هوا و محیط زیست ، نیز در این باره گفته است "ساعت زمین برای من هر ساعت و هر روز است. نیاز به اتحاد و محافظت از سیاره ما هرگزبه اندازه امروز نبوده است. از آنجایی که از ما خواسته شده است برای جلوگیری از انتشار COVID-19 (coronavirus) از اجتماعات عمومی خودداری کنیم  به همه توصیه می کنم که در #EarthHour مجازی گرد هم بیایند تا تعهد خود را نسبت به کره زمین بار دیگر یادآور شوند و به این ترتیب با مشارکتی ایمن و مسئولانه به شکل آنلاین صدای خود را به همدیگر و  تصمیم گیران برسانیم. "
شاید کسی تصور نمی کرد که ایده پیشنهادی آژانس تبلیغاتی لئوبورنت سیدنی به صندوق جهانی طبیعت به رویداد جهانی " ساعت زمین" تبدیل شود. در سال 2004 صندوق جهانی طبیعت براساس یافته های خود در خصوص تغییرات اقلیم به منظور اگاهی رسانی و مشارکت مردم استرالیا در این موضوع با آژانس لئوبورنت به دنبال ایده ای بود. نتیجه این همکاری این شد تا این آژانس ایده خاموش کردن یک ساعته چراغ ها را در ساعت 7:30 دقیقه اواخرمارس را به این صندوق پیشنهاد نماید. این ایده به مدت دوسال مراحل آزمایشی خود را گذراند تا اینکه 31 مارس سال 2007 با حمایت شهردار سیدنی و اعلام روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد به اجرا درآمد. در این رویداد ۲٫۲ میلیون نفر از ساکنین سیدنی اقدام به خاموش کردن چراغ‌های غیرضروری کردند. به دنبال این اقدام سیدنی، بسیاری از شهرهای دیگر جهان، این رویداد را به تصویب رساندند. با الهام از این ایده در سال 2007 شهردار شیکاگو نیز برنامه "چراغ های خاموش" را در اکتبر 2007 اجرا کرد.

از سال 2008 " ساعت زمین" به شکل بین المللی در روز 28 مارس هرسال به مدت یک ساعت بین ساعت 20:30 تا 21:30 بهوقت محلی هر کشور اجرا درآمد و در اولین سال اجرا 35 کشور و بیش از 400 شهر در جهان در این رویداد شرکت کردند. در حال حاضر "ساعت زمین" یکی از بزرگترین حرکت های مردمی جهان برای محیط زیست است و میلیون ها انسان را در بیش از 180 کشور در آن مشارکت می کنند.

رویداد ساعت زمین ادعا نمی کند که یک تمرین کاهش انرژی / کربن است ، بلکه یک عملی نمادین است. ساعت زمین ابتکاری برای تشویق افراد ، مشاغل و دولتها در سراسر جهان برای شناسائی و پاسخگوئی  به ردپای اکولوژیکی خود و شرکت در گفتگو و تبادل نظر که راه حلهای واقعی را برای چالش های زیست محیطی و در راس آن تغییرات اقلیمی ارائه می دهد. با این حال مطالعه ای بر روی  تغییرات تقاضای برق ناشی از ساعت زمین در 10 کشور انجام شده  است این بررسی که در طی 6 سال صورت گرفته و نتایج آن در سال 2014 منتشر شده نشان می دهد که در طی این رویداد مصرف برق را به طور متوسط 4٪ کاهش داده یافته است.

 در بحبوحه بحران بهداشت جهانی COVID-1، ساعت زمین یک لحظه همبستگی برای سیاره را نشان می دهد زیرا مردم جهان متحد می شوند. مارکو لامبرتینی ، مدیرکل صندوق جهانی طبیعت در مورد رویداد"ساعت زمین سال" 2020 ، می گوید: "ما از جان باختن ناشی از شیوع COVID-19 بسیار ناراحت هستیم و افکار ما با خانواده هایی است که عزیزان خود را از دست داده اند یا بیمار هستند. در این ساعت بحران ، ما باید بیش از هر زمان دیگری متحد شویم تا از آینده خودمان و آینده سیاره خود محافظت کنیم. این زمان برای همبستگی است و زمان پاسخگویی بیشتر به چالش ها و کار با همکاری بیشتر است . اینک زمان برای همبستگی و زمان برای پاسخگویی بیشتر به چالش ها و کار با همکاری بیشتر است ، به همین دلیل ساعت زمین امسال با توجه به شرایط از طریق رویدادهای دیجیتالی در سراسر جهان انجام می شود.

گرتا تونبرگ ، فعال امور آب و هوا و محیط زیست ، نیز در این باره گفته است "ساعت زمین برای من هر ساعت و هر روز است. نیاز به اتحاد و محافظت از سیاره ما هرگزبه اندازه امروز نبوده است. از آنجایی که از ما خواسته شده است برای جلوگیری از انتشار COVID-19 (coronavirus) از اجتماعات عمومی خودداری کنیم به همه توصیه می کنم که در #EarthHour مجازی گرد هم بیایند تا تعهد خود را نسبت به کره زمین بار دیگر یادآور شوند و به این ترتیب با مشارکتی ایمن و مسئولانه به شکل آنلاین صدای خود را به همدیگر و  تصمیم گیران برسانیم. "

 نخستین گرامیداشت ساعت زمین در ایران در سال ۱۳۹۰ و با خاموشی چراغ‌های برج میلاد در تهران انجام شد. و پس از آن در سالهای بعد سازه های معروف ایران نظیر پل طبیعت،برج آزادی تهران، سی‌وسه پل اصفهان، پل سفید اهواز و ساعت میدان شهرداری رشت نیزبا خاموش کردن چراغهای خود به مدت یک ساعت در این رویداد مشارکت کردند.

https://zistonline.com/vdcepe8v.jh8wni9bbj.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما