تاریخ انتشار :جمعه ۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب : 82454
زیست آنلاین: یک شرکت طراح تایلندی، محوطه ای همانند پناهگاه طراحی کرده که  مملو از گیاهان و دستگاه های تصفیه هوا است تا مردم در هنگام تردد در شهر بتوانند فضایی زودگذر و موقت را برای تجمع رهگذران و توقف آنها به منظور تنفس از هوای پاک آن استفاده کنند.
به گزارش زیست آنلاین، براساس شاخص جهانی کیفیت هوا، هوای شهر بانکوک در سال 2019، در بیشتر روزهای سال آلوده بوده و در سطح ناسالم بوده است. در تلاش برای افزایش آگاهی عمومی در مورد کیفیت هوا و اثرات نا مطلوب آن برسلامتی انسان وهمجنین کاهش اثر جزایر گرمایی در شهر، یک شرکت طراح تایلندی، محوطه ای همانند پناهگاه طراحی کرده که  مملو از گیاهان و دستگاه های تصفیه هوا است تا مردم در هنگام تردد در شهر بتوانند فضایی زودگذر و موقت را برای تجمع رهگذران و توقف آنها به منظور تنفس از هوای پاک آن استفاده کنند.

نمای ظاهری این پناهگاه تنفسی مانند یک ابر است و اولین مورد از این پناهگاهها در هفته طراحی بانکوک در سال 2020 در مقابل  ساختمان بزرگ پست تایلند مستقر شده است.  



برخلاف معماری های اخیر در طراحی ساختمان های دولتی و خصوصی مختلف، این پناهگاه تنفسی  به مساحت 150 متر مربع با پوشش نایلون سفید شبیه تکه ای ابر طراحی شده و استفاده از پارچه های سفید و شفاف  اجازه می دهد تا در حالی که فضای داخلی از نمای بیرونی مخفی شده است، محوطه آن از طریق نور طبیعی روشن شود. فضای داخلی این پناهگاهها، با استفاده از انواع گیاهان و صندلی های نشیمن محیط زیبائی را فراهم آورده است.

طراحان این پناهگاهها، برای ایجاد یک هوای دلپذیر و خنک، تجهیزاتی را تعبیه کرده اند تا هوای گرم و آلوده با عبور از یک سری فیلترها و بعضی گیاهی متراکم عبور داده شده و ذرات گرد و غبار هوا گرفته شود.



علاوه بر برقراری جریان هوای خنک و دلپذیر، درختان، درختچه ها و پوشش گیاهی نصب شده باعث می شوند دمای داخلی آن بین 22 تا 29 درجه سانتیگراد و  رطوبت بین 50٪ تا 70٪ حفظ شود. صداهای ضبط شده ای نیز از طبیعت (مانند صدای آب و پرندگان) در فضای داخلی پخش می شوند.

طراحان این ایده معتقدند: "همه این روش های مبتکرانه می توانند برای حل آلودگی هوا در شهرها استفاده شوند." و ادامه می دهند: "با تمرکز دقیق بر فضاهای موجود شهری، مشاهده می شود که امکان طراحی و اجرای چنین سیستم هایی در ایستگاه های اتوبوس، مترو، فضای خالی زیر پل ها و اتوبان ها، پله های برقی و حتی ساختمانهای مرتفع و شهرک ها  نیز وجود دارد. 

منبع: inhabitat

https://zistonline.com/vdcc00q4.2bqip8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما