تاریخ انتشار :يکشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب : 82425
زیست آنلاین: آب یکی از نیازهای اساسی بشراست که بدون آن حیات برروی زمین وجود نخواهد داشت. نقش آب چه در مواردی که به عنوان کالای نهائی به مصرف می رسد( نظیر آب آشامیدنی) و چه در مواردی که به عنوان یک کالای واسطه ای برای تولید محصولات دیگر به کارگرفته می شود(صنعت و کشاورزی) بی بدیل است.در عین حال خدمات آب در قالب اکوسیستم ها ی مختلف ،سبب شده است تا هرگونه تغییر در مقدار آن چه درقالب کمبود و یا بیش بود آن در مناطق مختلف مورد توجه دولتها و کشورها در جهان قرار گیرد.
به گزارش زیست آنلاین، لزوم توجه جهانی به آب سبب شد تا مسائل مربوط به آن در سطح سران کشورها مطرح و اقدامات جهانی در خصوص آن برنامه ریزی گردد.روز جهانی آب یکی از نشانه های این توجه است.این روز نخستین بار به طور رسمی در دستور کار 21 کنفرانس محیط زیست و توسعه سازمان ملل در 1992 در ریودوژانیرو مطرح شد.

در دسامبر 1992 مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه A/RES/47/193 را تصویب كرد كه به موجب آن ، 22 مارس هر سال به عنوان روز جهانی آب اعلام شد. 


تجهیز عزم سیاسی ، تشویق جامعه برای ابداع ابتکارات و ایجاد پیوند بین جامعه و نهاد های بین المللی و توسعه همکاری های چند جانبه برای ارتقای سطح رفاه و سلامتی و بهداشت جوامع به صورت پایدار، با حفظ حقوق نسل های آتی از اهدافی است که بخش آب سازمان ملل(UN-WATER) به عنوان نهاد مسئول روز جهانی آب در قالب این رویداد هرساله آن را پی گیری می کنند.

این رویداد با تمرکز بر آب شیرین و استفاده های آن در طی سالهای اخیر روزجهانی آب را با موضوعات مختلف برگزار کرده است. "آب برای همه"، "طبیعت برای آب"، " آب و انرژی"، " آب و شغل"،" فاضلاب"  و "آب و توسعه پایدار" از جمله موضوعاتی بودند که در طی سالهای اخیربه آن پرداخته شده است و در طی سال مطالب مختلف و گردهمائی هائی برگزار می گردد و در سراسر جهان در مورد آن موضوع گفتگو صورت می گیرد.

روز جهانی آب درسال 2020 ، با موضوع "آب و تغییرات اقلیم" برگزار می شود. مباحث مطرح شده درمورد آب ، تغییرات اقلیم و چگونگی ارتباط این دو با یکدیگر است. براساس آنچه که (UN-WATER) مطرح می کند. سازگاری با آثار آبی  ناشی از تغییرات اقلیم(خشکسالی یا سیل)سبب حفظ سلامتی بشر شده وسبب می شود تا بتواند جان خودرا نجات دهد.. همچنین استفاده بهتر از آب باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شود. با این حال، در پاسخ به بیماری همه گیر COVID-19 ، تمرکز دیگراین روز روی شستشوی دست و بهداشت خواهد بود. 

جدا از این رویداد که در سطح جهانی برگزار می شود.در ایران نیز از سال  1394 درروز سیزدهم اسفند مراسمی با عنوان روزملی آب توسط مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران برگزارمی شود.

زیست آنلاین با توجه به آنکه امسال روز جهانی آب با عنوان"آب و تغییرات اقلیم" برگزار می گردد و ارتباط زیاد بین این دو برآن شد تا با همکاری کارشناسان ،مسئولان و صاحبنظران مجموعه مطالبی را در این خصوص در هفته پیش رو ارائه نماید. امیداست تا بتوانیم درطی سال نیز با محوریت این موضوع مطالب دیگری را نیز به نظر خوانندگان عزیز خود برسانیم. 

https://zistonline.com/vdcamyna.49nuu15kk4.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما