تاریخ انتشار :شنبه ۲ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۳۱
کد مطلب : 82423
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست ضمن اشاره به اینکه در سال جدید محیط زیست از محل عوارض آلایندگی به صنایع بزرگ برای رفع مشکلات زیست محیطی وام می‌دهد، گفت: خوشبختانه طی امسال نیز بیمه پسماندهای صنعتی فعال شده است.
به گزارش زیست آنلاین، مسعود تجریشی در پیامی ویدیویی ضمن تبریک آغاز سال جدید به تشریح فعالیت‌های مهم معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست طی سال گذشته پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهمترین فعالیت‌هایی که از سال ۹۷ آغاز کردیم ایجاد بانک اطلاعاتی از وضعیت صنایع کشور و اقدامات محیط زیستی آن‌ها بود. با این اقدام طی امسال می‌توانیم فعالیت‌های زیست محیطی صنایع را به صورت سامانه یافته داشته باشیم و آن را در اختیار عموم قرار دهیم.

تجریشی با اشاره به اینکه طی سال ۹۷ با کمک دستگاه‌های اجرایی و مراکز تحقیقاتی توانستیم کانون‌های داخلی گرد و غبار در کشور را شناسایی کنیم،گفت: بیش از ۳۵ میلیون هکتار وسعت کانون‌های داخلی گرد و غبار است و امیدواریم بتوانیم با استفاده از منابع مالی صندوق توسعه که در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است اقدامات اجرایی را به سرانجام برسانیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست ادامه داد: کانون بخشی از گرد و غبارها در خارج از کشور است و ما با کمک یکی از مراکز پژوهشگاهی این کانون‌ها را شناسایی کردیم و هماهنگی لازم با وزارت خارجه و برخی سازمان‌های بین‌المللی صورت گرفته است تا بتوانیم اقداماتی را در این مناطق در سال جدید آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته دفتر مدیریت پسماند در سازمان محیط زیست ایجاد شد، تاکید کرد: طی سال جدید برنامه‌های گسترده‌ای را برای پسماندها داریم. یکی از مشکلات ما این بود که تنها سه مکان برای دفع پسماندهای صنعتی در کل کشور داشتیم. طی سال گذشته این تعداد به شش مرکز رسید و امیدواریم بتوانیم در انتهای سال جدید ۱۲ مرکز دفع پسماندهای صنعتی در کشور داشته باشیم تا دیگر پسماندهای صنعتی در بیابان‌ها و محیط زیست پراکنده نشوند.

به گفته تجریشی اقتصادی کردن فعالیت‌های مرتبط با حوزه پسماند از دیگر برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست در سال جاری است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست ادامه داد: طی سال گذشته سامانه‌ای را طراحی کردیم که در آن پسماند تولیدی مجموعه‌های صنعتی بزرگ و مکانی که برای دفع آن‌ها مناسب است ثبت می‌شود همچنین بیمه پسماندهای صنعتی را فعال کرده‌ایم بنابراین اگر پسماندهای صنعتی حین جابه‌جایی در طبیعت واژگون شوند بیمه خسارات آن را پرداخت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امسال ۳۵ درصد عوارض آلایندگی صنایع به صندوق محیط زیست اختصاص می یابد، گفت: با این اقدام می‌توانیم به صنایع بزرگ برای رفع آلایندگی وام بدهیم همچنین صندوق کارآفرینی امید و صندوق نوآوری و شکوفایی با هماهنگی‌های انجام شده امسال می‌توانند وام‌های کم‌بهره در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهند.

به گزارش ایسنا،تجریشی در پایان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آلودگی هوا، تصریح کرد: طی سه سال اخیر وضعیت آلودگی هوا در کلان‌ شهرها با ثبات بوده و بدتر نشده است‌. سال گدشته با کمک کنسرسیوم دانشگاه‌های برتر برنامه منسجمی را برای رفع آلودگی در کلان شهرها به دولت ارائه دادیم و امیدواریم که امسال بتوانیم این برنامه‌ها را اجرایی کنیم.

https://zistonline.com/vdcip5av.t1arr2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما