تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۶
کد مطلب : 82412
در جزیره ای کوچک در سواحل شمالی اسکاتلند

سوخت هیدروژنی ارزان تولید شد

زیست آنلاین: تولید انرژی پاک درمقیاسی بزرگ، تعدادی از جزایر کوچک در سواحل شمالی اسکاتلند را به منبعی قدرتمند در تولید هیدروژن تبدیل کرده است. جزایر اورکنی، که بیشتر بخاطر مناظر ساحلی خیره کننده و قدمت تاریخیش شهرت دارد تا تولید انرژی از صخره های طبیعیش، در سال های اخیربه آرامی وپر قدرت در فناوری تولید هیدروژن گام برداشته است.
به گزارش زیست آنلاین،بارندگی فراوان، وزش باد شدید و امواج قدرتمند بدان معنی است که کل برق مورد نیاز در این جزایر از طریق منابع تجدید پذیر قابل تأمین است. مگان مک نیل، مدیر پروژه های اورکنی در انجمن انرژی اسکاتلند، می گوید: در این اواخر، تولید برق از مزارع بادی بسیار فراتر از نیاز شبکه برق اورکنی بود، چرا که مجبور بودیم توربین های بادی را به طور روزانه چند ساعتی خاموش کنیم، زیرا بدلیل تکمیل ظرفیت شبکه و عدم دریافت برق تولیدی، انرژی پاک بدون استفاده می شد. بنابراین،  تصمیم گرفتیم بجای هدر رفت این انرژی اضافی، از آن بشکل دیگری استفاده کنیم.

در سال 2017 برای اولین بار در جهان، با مشارکت مرکز انرژی دریایی اروپا (EMEC) ، با استفاده از فرایند شناخته شده ی الکترولیز از انرژی جزر و مد اطراف جزیره با شکست مولکول های آب به تولید هیدروژن پرداختیم.

اما این تازه اول کار بود؛ موفقیت های حاصل از این پروژه باعث شد تا با ایجاد همکاری بینEMEC ، انجمن انرژی اسکاتلند و چند شرکت دیگر، همین کار را با انرژی اضافی ناشی از وزش باد نیز انجام دهیم. پروژه ای که باز هم برای اولین بار در جهان توانست از مجموع انرژی حاصل از جزر و مد آب دریا و باد، بطور همزمان،  هیدروژن تولید کنیم .

به دلیل عدم انتشار کربن، هیدروژن به عنوان مهمترین بخش دوره گذار انرژی محسوب شده و با ذخیره آن به عنوان جایگزینی بالقوه برای گاز طبیعی تلقی می شود. این درحالی است که بر اساس اطلاعات آژانس بین المللی انرژی، تولید هیدروژن از سوختهای فسیلی به روش های سنتی باعث می شود 830 میلیون تن دی اکسید کربن در سال منتشر شود که این میزان،  معادل انتشار CO2 در دو کشور انگلیس و اندونزی است.

فرایند تولید انرژی هیدروژن بسیار گران است، اما موفقیت اورکنی در تولید هیدروژن با استفاده از انرژی پاک نشان می دهد که می توان اینکار مهم را در مقیاس بزرگ نیز انجام داد. در حال حاضر، در این جزایر از هیدروژن برای وسایل نقلیه قدرت و انرژی مصرفی در مدارس استفاده می شود. همچنین، مقامات محلی امیدوارند تا با ساخت سلول های سوخت هیدروژنی بتوانند نیروی مورد نیاز برای حمل و نقل کالا و مسافر بوسیله کشتی را فراهم کنند.

جان کلیپشیم ، مدیر تولیدهیدروژن در EMEC ، می گوید: " امیدواریم بتوانیم این کار را نیز برای اولین بار در جهان انجام دهیم."

منبع: cnn

https://zistonline.com/vdcgxt97.ak9xq4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما