تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : 82408
ضرورت تغییر برخی از واژه های تخصصی

این یک بحران آب و هوائی است نه تغییر آب و هوا

 زیست آنلاین به عنوان یک سایت خبری تخصصی در حوزه اقتصادسبز، برای تاکید بر وضعیت اضطراری و بحرانی تغییرات آب و هوایی، پیشنهاداتی برای تغییر و به روز کردن برخی واژه ها و اصطلاحات تخصصی دارد تا با استفاده از آنها بتوان بحران های زیست محیطی جهان را دقیق تر توصیف کرد. 
ما می خواهیم از نظر علمی در تهیه گزارش ها و اخبار حوزه تخصصی خود دقیق و به روز باشیم، در عین حال در این مورد بسیار مهم با خوانندگان فرهیخته خود نیز ارتباط علمی برقرار كنیم. برخی از این تغییرات می توانند به شرح ذیل مورد استفاده خوانندگان محترم و اساتید و دانشمندان حوزه محیط زیست قرار گیرند:

1) استفاده از واژه ی"بحران آب و هوا" (climate crisis ) و یا "اضطراب اقلیم" (climate emergency ) به جای "تغییر آب و هوا" ( climate change) 
عبارت تغییر آب و هوا دیگر نمی تواند منعکس کننده جدی بودن اوضاع کلی جهان باشد. در عوض از شرایط اضطراری یا بحران آب و هوا استفاده کنید تا تاثیر گسترده تر تغییرات آب و هوا را توصیف کنید با این حال، به طور خاص برای توصیف علمی یا ژئوفیزیکی وقایع از عبارت هایی مانند "توصیف آب و هوا" یا "تغییر آب و هوا"  یا "گرمایش جهانی" استفاده کنید . مثلاً "دانشمندان می گویند دگرگونی آب و هوا یا  climate breakdown منجر به افزایش شدت طوفان ها شده است".

2) استفاده از "گرمایش جهانی" ( global heating) و نه "گرم شدن کره زمین" (global warming ) 

3) "گرمایش جهانی" از نظر علمی دقیق تر است. گازهای گلخانه ای با تشکیل یک پتوی فرضی در اتمسفر کره زمین باعث می شود که گرمای خورشید به سمت فضا بازگشت داده شود.

4) "انتتشار گازهای گلخانه ای"  (greenhouse gas emissions) به "انتشار کربن" (carbon emissions ) یا "انتشار دی اکسید کربن" (carbon dioxide emissions ) ارجح است. اگرچه انتشار کربن نادرست نیست، اما اگر در مورد همه گازهایی که جو را گرم می کند صحبت می کنیم، اصطلاح "انتتشار گازهای گلخانه ای" همه گازهای آلوده کننده هوا، از جمله متان، اکسیدهای ازت، CFC  ها و غیره را شامل می شود.

5) استفاده از "حیات وحش" (wildlife ) ، نه "تنوع زیستی" (biodiversity )
احساس ما اینست كه "حیات وحش" كلمه ای بسیار در دسترس تر است و در بسیاری از موارد از آن استفاده بهتری می شود و در هنگام صحبت، همه موجوداتی كه سیاره زمین را با آنها به اشتراک گذاشته ایم را در بر می گیرد.

این بروز رسانی ها ساده ترین اقدام یک رسانه برای کنترل و مدیریت سوزاندن انبوهی از سوخت های فسیلی است که باعث مختل شدن پایداری آب و هوای شده و به دنبال آن  سطح دی اکسید کربن جهانی افزایش یافته است. به بیان دیگر، در حالی که کیفیت هوا هر روز تغییر می کند، تغییرات آب و هوایی طی سال ها و دهه ها اتفاق می افتد. برای کنترل افزایش دمای کره زمین کمتر از 1.5 درجه سانتیگراد، باید انتشار گازهای گلخانه ای را تا سال 2030 به نصف کاهش دهیم و تا اواسط قرن به صفر برسانیم. همچنین امیدواریم که ردیابی افزایش روزانه CO2 به حفظ تمرکز بر روی آن کمک کند. 

همانطور که این تغییرات را اعلام می شوند، این واژه ها به طور گسترده ای در کانال ها و رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده اند و حتی برخی از رسانه ها بر آن شده اند تا نسبت به اصطلاحاتی که در پوشش های خبری خود استفاده می کنند را مورد بازنگری قرار دهند.

https://zistonline.com/vdcbwabw.rhb5gpiuur.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما