تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : 82403
آب شدن یخچالها در کره زمین نگران کننده است

400 میلیون نفر در معرض سیل

زیست آنلاین: براساس مطالعاتی که توسط مجله Nature show انجام شده است، قطب جنوب و گرینلند شش برابر سریعتر نسبت به دهه 1990 کوههای یخی خود را از دست می دهند.
به گزارش زیست آنلاین، براساس مطالعه تیم بین المللی اقلیم شناسی این تحقیق، ذوب بی سابقه کوههای یخی در سه دهه گذشته سطح آب دریاها را 1.78 سانتی متر افزایش داده است و بدلیل گرم شدن آب و هوا ، سیاره زمین را در بدترین حالت خود قرار داده است.

آخرین گزارش بین المللی در مورد تغییرات آب و هوا (IPCC) سناریوی ترسناکی مطرح نموده که بر اساس آن پیش بینی می شود تا سال 2100 سطح آب دریاها 60 سانتی متر افزایش یابد و صدها میلیون نفر از مردمی که در سواحل زندگی می کنند را در معرض خطر از دست دادن خانه های خود قرار می دهد.

اندرو شفرد ، نویسنده و استاد رصد زمین در دانشگاه لیدز انگلیس، در بیانیه ای اظهار می دارد: " افزایش هر یک سانتیمتر سطح آب دریا منجر به جاری شدن سیلاب و فرسایش ساحل می شود ، بنابراین زندگی مردم را مختل می کند." " به دنبال بدترین سناریوی گرم شدن آب و هوا ، با این روالی که  دنیا پیش می رود،  قطب جنوب و گرینلند باعث خواهند شد تا پایان قرن 17 سانتی متر سطح دریا ها بیشتر افزایش یابد ."

"این بدان معنی است که تا سال 2100،  400 میلیون نفر در معرض خطر جاری شدن سیل هستند." تیمی متشکل از 89 دانشمند داده های ذوب شدن  یخ های طبیعی را از11 ماهواره ای که از اوایل دهه 1990 بر قطب جنوب و گرینلند نظارت می کنند، ارزیابی کرده اند. این داده ها،  از چگونگی ذوب شدن انبوه یخچال های طبیعی هر منطقه ، در طی 30 سال گذشته نشان می دهد.

این تیم دریافته اند که از سال 1992 تا 2017 گرینلند و قطب جنوب 6.4 تریلیون تن از یخچال های خود را دست داده اند. تقریباً تمام یخ های از دست رفته در قطب جنوب و تقریبا نیمی از یخ های از دست رفته در گرینلند به دلیل گرم شدن آبهای اقیانوس هستند.

ذوب شدن لبه های یخچال های طبیعی ، باعث می شود که یخ های هر منطقه با سرعت بیشتری به سمت دریا حرکت کنند. محققان اعتقاد دارند، ریزش یخ ها در گرینلند ناشی از گرم شدن دمای هوا است که باعث می شود ورقه های یخی ذوب شده و در سطح آب شناور شوند .

منبع: nbcnews

https://zistonline.com/vdcgwt97.ak9xz4prra.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما