تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : 82394
زیست آنلاین: در سال گذشته میزان انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از سیستم تولید برق جهانی 2٪ کاهش یافته است که این میزان کاهش تقریباً در 30 سال گذشته بی سابقه بوده است و دلیل آن اینست که کشورها شروع کرده اند تا از نیروگاههای زغال سنگ کمتر استفاده نمایند.
به گزارش زیست آنلاین، بدلیل اینکه نیروگاه ها در زمستان از سوخت زغال سنگ کمتری استفاده کرده اند، حدود 2٪ از میزان انتشار گازهای گلخانه ای جهانی کاهش یافته است.

جدیدترین گزارش در مورد تولید برق در جهان نشان می دهد که از سال 1990 به محض روی آوردن ایالات متحده و اتحادیه اروپا به منابع پاکتر انرژی، میزان انتشار کربن بطورچشمگیری در حال کاهش است.

به طور کلی، در سال گذشته تولید برق توسط نیروگاه های زغال سنگ 3 درصد کاهش یافته است در حالیکه  چین با اتکاء به کارخانه های زغال سنگ خود برنامه دارد تا برای یک سال دیگر حدود نیمی از زغال سنگ جهان را برای اولین بار تأمین نماید.

تولید زغال سنگ در ایالات متحده و اروپا از سال 2007 به نصف رسیده است بطوریکه در سال گذشته این کاهش در اتحادیه اروپا تقریباً یک چهارم و در ایالات متحده 16٪ بوده است.

از طرف دیگر برخی از گزارش های بین المللی نیز نشان می دهند که کاهش استفاده از زغال سنگ به گرمایش نسبی هوا و وقوع زمستانهای معتدل در بسیاری از کشورها وابسته است. در این گزارش ها آمده است: "هرچند بطور کلی کاهش تولید زغال سنگ در حال پیشرفت است، اما هیچ چیز مانند محدودیت های بین المللی تغییرات آب و هوایی فوریت ندارد."

دیو جونز، نویسنده اصلی یکی از این گزارش ها، گفت كه دولت ها باید برای گذار تولید برق از زغال سنگ به سمت سوخت های پاک بطور چشمگیری اقدامات عاجلانه انجام دهند تا تولید برق در جهان در طی دهه 2020 پاک شود.

وی اضافه می کند: "تغییر سوخت از زغال سنگ به گاز فقط تعویض از یک سوخت فسیلی به سوخت فسیلی دیگر است. ارزان ترین و سریعترین راه برای چرخش از سمت تولید زغال سنگ به سمت انرژی های پاک، باد و خورشید است. "

"اما برای تقویت انرژی های باد و خورشید، بدون هماهنگی بین سیاست گذاران در دستیابی به اهداف آب و هوا ناکام خواهیم بود. رشد تولید زغال سنگ و تا حدی گاز در چین نگران کننده است و پاسخ برای این افزایش ها هم در همه جا وجود دارد. "

در حالی که در سالهای اخیر ایالات متحده اتکاء خود به گاز را افزایش داده است، اتحادیه اروپا سریعترین پیشرفت را برای جایگزینی زغال سنگ با انرژی بادی و خورشیدی داشته است. بر مبنای این گزارش ها، درسال 2019 تولید انرژی های تجدید پذیر از باد و خورشید 15٪ افزایش یافته و این افزایش موجب تولید 8٪ از برق جهان شده است.

در سال گذشته تقریباً یک پنجم از برق تولید شده در اتحادیه اروپا ناشی از انرژی باد و خورشید بوده و ایالات متحده برای تأمین تنها 11٪ از برق خود به این منابع تجدید پذیر متکی بوده است و سهم تولید برق از انرژی تجدید پذیر در چین و هند به ترتیب 8٪ و 9٪ می باشد.

گزارش تولید برق به عنوان یک تحقیق مستقل منتشر شده و ادعا می کند از 75 واحد تولید کننده برق در جهان 38 واحد آن برای انجام اقدامات زیست محیطی، مسئولیت های اجتماعی و حاکمیتی متوقف شده اند. در این گزارش هشدار داده شده است که برای رسیدن به اهداف آب و هوایی پاریس ، جهان برای تولید برق انرژی های باد و خورشید هر سال باید نرخ رشد مرکب 15٪ را ثبت کند  که این مهم به "تلاشی عظیم" نیاز دارد.

در آخرین رتبه بندی شرکت های تولیدی که توسط گروه سرمایه گذاری ShareAction  انجام شده است، نشان می دهد که 38 کاخانه تولیدی دارای تعهدات سیاستی ضعیف یا غیراصولی هستند و نمی توانند در دنیای واقعی تأثیرات واقعی خود را داشته باشند. این بررسی همچنین ادعا کرده است که مدیران سرمایه گذاری در تولید انرژی غالباً فاقد فرایندهای مناسب برای تعامل و تشدید اقدامات در مورد رعایت الگوهای تغییرات آب و هوا، حقوق بشر و تنوع زیستی هستند.

فلیکس ناگراولا، تحلیلگر ShareAction ، می گوید: "در حالی که بسیاری از افراد در صنعت مشتاقانه برای ارتقاء اعتبارنامه خود در تلاش هستند، تجزیه و تحلیل های ما به روشنی نشان می دهد که تنها تعداد معدودی از بزرگترین مدیران جهان می توانند ادعا کنند که در سرمایه گذاریهای خود رویکردی کاملاً پایدار دارند."

منبع: theguardian

https://zistonline.com/vdcfjmdc.w6d01agiiw.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما