تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : 82384
برای حفاظت از 30درصد از کره زمین تا سال 2030 مشارکت عمومی لازم است

نجات 30درصد زمین فقط با 125 سنت

زیست آنلاین: هانسورگ ویس، نیکوکار سوئیسی با صدها میلیون دلار حمایت، بیش از 20 سال است که در حفاظت از محیط زیست تلاش می کند، اما او در سال 2018 عهد کرد با هدف حفظ 30٪ از زمین و تشکیل کمپین Wyss تا 10 سال آینده یک میلیارد دلار حمایت مالی جذب نماید. هم اکنون این کمپین در حال حمایت از پروژه هایی است که با استفاده از ابزارهای نوآورانه مالی و مشارکت جوامع بومی سود بیشتری برای مردم و طبیعت ایجاد کند.
به گزارش زیست آنلاین، پروژه های محیط زیستی متعددی در سال 2019 انجام شده یا در حال انجامند که بواسطه آنها تقریباً 6.6 میلیون هکتار از اراضی کره زمین محافظت می شوند. هر یک از این اقدامات برای موفقیت نیازمند استراتژیهای مشخص، مشارکت همه جانبه یا مدلهای تأمین مالی هستند، اما همه آنها در یک موضوع مشترک بودند: حمایت عمده ای که بوسیله کمپین میلیاردری دلاری Wyss برای حفاظت از طبیعت انجام شد تا بتوان  تا سال2030  به میزان  30٪ از خاک کره زمین حفظ شود. 

هانسورگ ویس، نیکوکار سوئیسی با صدها میلیون دلار حمایت، بیش از 20 سال است که در حفاظت از محیط زیست تلاش می کند، اما او در سال 2018 عهد کرد با هدف حفظ 30٪ از زمین و تشکیل کمپین Wyss تا 10 سال آینده یک میلیارد دلار حمایت مالی جذب نماید. هم اکنون این کمپین در حال حمایت از پروژه هایی است که با استفاده از ابزارهای نوآورانه مالی و مشارکت جوامع بومی سود بیشتری برای مردم و طبیعت ایجاد کند

از زمین و آب چگونه محافظت کنیم نتیجه این حمایت ها در کانادا اینست که با امضا توافقاتی با دولت کانادا حدود 6.5 میلیون هکتار از سرزمین آن کشور شامل جدیدترین پارک ملی کانادا از تغییرات زیست محیطی در امان بماند.

در استرالیا، برای حفاظت از تاریخ این کشور خرید برخی از مهمترین زمینهای خصوصی تسهیل شده است: حمایت از بیش از 300000 هکتار تالابهای فصلی و جنگلهای منحصر بفرد که تشکیل دهنده قسمت هایی از تاریخ طبیعی این کشور هستند.



 

همچنین دست اندرکاران این موسسه حمایتی، برنامه "فروش اوراق قرضه آبی برای حفاظت از منابع آبی و سواحل بکر" (Blue Bonds for Conservation) کمک به کشورهای ساحلی کوچک و جزیره ای با هدف محافظت  تا 30٪ از آبهای ملی اعلام نموده است. در همین رابطه، تاکنون بیش از 86 میلیون هکتار از آب های ساحلی غرب اقیانوس هند، منطقه ای تقریباً به اندازه آلمان محافظت شده است.

مطالعه و بررسی هر سه این پروژه ها نشان می دهد که حفاظت از منابع طبیعی چگونه می تواند - و باید - در آینده انجام شود. در دنیا هر ساله تهدیدات مربوط به تنوع زیستی وخیم تر می شود. گزارشی از سازمان ملل متحد در سال 2019 تخمین می زند که اکنون حدود یک میلیون گونه در معرض خطر انقراض هستند و تنوع زیستی صدها برابر سریعتر از نرخ عادی در حال کاهش است - سرعتی که هرگز در تاریخ بشریت دیده نشده است.



 

دراین گزارش همچنین آمده است حتی اگر برای حفاظت از زیستگاه بومی نیاز به تلاش گسترده ای باشد، برای مدیریت منابع طبیعی هنوز خیلی دیر نشده است،. ویس می گوید: " باید تا سال 2030 برای نسل های آینده از 30٪ از سیاره زمین محافظت کنیم و منابع مالی را برای مدیریت پایدار زمین ها و آبها در طولانی مدت بسیج کنیم." . 

دانشمندان، دولت ها و سازمان های غیردولتی در سرتاسر جهان برای تعیین هدف حفظ 30٪ از طبیعت تا سال 2030 خواستار برگزاری جلسه بعدی کنوانسیون تنوع زیستی - که امسال در چین برگزار می شود – می باشند. ایده این است که از طریق حفاظت از زیستگاه بومی و یا طبیعت اطراف خود می توانند به گونه های دیگر جهان کمک کنند که نسبت به تغییرات آب و هوایی و سایر اختلالات انسانی مانند آلودگی یا کشاورزی مقاومت بیشتری نشان دهند.

لین اسکارلت، رئیس امور خارجه موسسه TNC می گوید، برای این هدف به پروژه های حفاظتی در مقیاس بزرگ نیاز است. او ادامه می دهد: "با رشد تکنولوژی، تأثیرات آن بر تنوع زیستی نیز رشد می کند و مقیاس عملکرد نیز رشد خواهد داشت." دستیابی به این هدف بزرگ مهارت صدها دانشمند و همچنین متخصصان برجسته در تأمین منابع مالی در زمینه حفاظت محیط زیست را ارائه می دهد و در یک سطح جهانی قرار  دارد.

همکاری با جوامع بومی اسکارلت می گوید، همکاری در حوزه های مختلف بسیار مهم است و آینده حفاظت باید جوامع محلی را در بر بگیرد. او اظهار می دارد: "مردم بومی در این تصویر فوق العاده مهم هستند."

حدود 40٪ از اراضی بومی در حال حاضر تحت حمایت دولت ها هستند و مقدار قابل توجهی از زیستگاه های دست نخورده را نیز شامل می شود. چالش این است که مردم بومی چگونه حق خود را برای مدیریت قلمرو خود به دست می آورند و از طرح حمایت می کنند تا بتوانند چشم انداز خود را برای سرزمین ها و جوامع سالم بکار گیرند.

نمونه این کار طولانی در کنیا است. طی 12 سال گذشته، TNC با برخی سازمانها همکاری کرده که به جوامع بومی کمک می کند تا زمین های خود را حفظ کنند و منابع طبیعی را مدیریت کنند. منیرا بشیر ، مدیر برنامه TNC در كنیا، می گوید: "از طریق کمپین Wyss for Nature ، فضایی بزرگتر و بیشتر برای مدیریت منابع طبیعی در کنیا را تشکیل داده است."



 

اسکارلت می گوید: "هیچ یک از اینها با جادو اتفاق نمی افتد." حمایت مالی و صدای جهانی ارائه شده توسط کمپین Wyss for Nature برای کمک به هم افزایی کمکهای مردم در رسیدن به هدفی مشترک مؤثر خواهد بود. امید این است که این افراد، انسانهای دیگر ، دولتها و همچنین بخش خصوصی را به مشارکت در طرح حفاظت از 30 درصد زمین ترغیب کنند. "این حرکت شتاب می یابد - اما در نهایت نیاز است که کشورها دور یک میز جمع شوند و تعهد کنند که می خواهند از این کره خاکی حفاظت نمایند."

منبع: nature

https://zistonline.com/vdceex8v.jh8wvi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما