تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : 82380
رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌هاگفت

هر فرد ایرانی باید ۶۰۰۰ متر مربع سرانه جنگل داشته باشد

فریبرز غیبی گفت:سرانه جنگل کشور ما یک سوم سرانه جنگل دنیا است یعنی هر فرد ایرانی باید ۶۰۰۰ متر مربع سرانه جنگل داشته باشد اما این عدد ۱۷۰۰ متر مربع است. براساس مطالعات سازمان جنگل‌ها و موسسات دیگر باید حدود ۶ میلیون هکتار به سطح فضای سبز و جنگل‌ها اضافه شود تا بتوانیم به این سرانه جنگل برسیم
به گزارش زیست آنلاین، فریبرز غیبی گفت: ما در راستای تعهدات بین‌المللی و ملی خود باید جنگل‌کاری و توسعه جنگل را در کشور انجام دهیم  و مقرر شده است که سازمان جنگل‌ها به عنوان متولی این کار سرانه جنگل را از ۰.۱۷ به ۰.۲۵ افزایش دهد.

رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها افزود: سازمان جنگل‌ها باید ضریب حفاظتی جنگل‌ها را از ۴۰ به ۹۰ برساند  و در این راستا برنامه توسعه جنگل‌ها را داریم و توزیع و کاشت نهال را انجام می‌دهیم. توزیع نهال از طیف وسیعی از انواع گونه‌های بومی و غیربومی و فضای سبز است که بسته به مطالعات انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی بخواهد نهالی برای کاشت تهیه کند می تواند به ادارات منابع طبیعی استان‌ها و شهرستان‌ها مراجعه کند، گفت: مردم می‌توانند نهال مورد نظر خود اعم از نهال‌های جنگلی و فضای سبز را تهیه کنند و با توصیه کارشناسان در مکان‌های مورد مطالعه بکارند.

غیبی تاکید کرد: مراقبت و نگهداری از نهال‌ها بسیار اهمیت دارد بنابراین باید در مکان‌هایی کاشته شوند که منابع طبیعی توصیه می‌کند.

رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه شهرداری‌ها نیز در بوستان‌ها توزیع نهال انجام می‌دهند، اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ پارک جنگلی در کشور داریم که توزیع نهال در آن‌ها برعهده شهرداری‌ها است و مردم می‌توانند داخل همین بوستان‌های جنگلی و در محل‌هایی که شهرداری توصیه می‌کند نهال بکارند.

وی با اشاره به اینکه از آذر ماه سال جاری پویش همگانی کاشت ۱۴ میلیون اصل نهال آغاز شده است، گفت: از ۱۴ آذر تا قبل از هفته منابع طبیعی حدود ۱۳ میلیون نهال کاشته بودیم که در هفته منابع طبیعی قطعا به هدف کاشت ۱۴ میلیون نهال رسیده‌ایم و بیشتر از این هم خواهیم کاشت.

رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، با اشاره به اینکه از تبعات تغییرات اقلیمی سیلاب‌ها، خشکسالی‌ها، افزایش آتش سوزی‌ها و هجوم آفات و امراض است، اظهارکرد: با توجه به این موضوع بعد از برگزاری نشست‌هایی درباره  کاهش تبعات خشکسالی، طرح هایی را به کمک دانشمندان خود و جوامع بین‌المللی مانند فائو تایید کردیم.

غیبی ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که برای مبارزه با خشکسالی اعمال کردیم ایجاد بانکت‌ها، هلالی‌ها و سازه‌هایی است که اطراف درختان یا در جاهایی در داخل جنگل‌ها و مراتع و بخش‌هایی که دارای پوشش گیاهی‌است قرار می‌دهیم و این کار باعث افزایش رطوبت خاک و افزایش کاربری اکوسیستم می‌شود.

وی افزود: اقدام دیگری که در راستای مبارزه با خشکسالی انجام داده‌ایم استفاده از گونه‌هایی است که مقاوم به خشکی هستند. جنگل‌کاری باید براساس مطالعات انجام شود و در کشور باید نهال‌هایی کاشته شود که نورپسند و مقاوم به خشکی باشند مانند بلوط.

رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه هر کشوری که کمتر از ۱۰ درصد از وسعتش جنگل داشته باشد کشوری با پوشش کم جنگل محسوب می‌شود، گفت: کشور ما با ۱۶۵ میلیون هکتار وسعت دارای حدود ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل است بنابراین جزو کشورهای پوشش کم جنگل هستیم.

وی  ادامه داد:‌ سرانه جنگل کشور ما یک سوم سرانه جنگل دنیا است یعنی هر فرد ایرانی باید ۶۰۰۰ متر مربع سرانه جنگل داشته باشد اما این عدد ۱۷۰۰ متر مربع است. براساس مطالعات سازمان جنگل‌ها و موسسات دیگر باید حدود ۶ میلیون هکتار به سطح فضای سبز و جنگل‌ها اضافه شود تا بتوانیم به این سرانه جنگل برسیم.

غیبی درپایان گفت: در این راستا در سال گذشته در بخش جنگل‌کاری ۲۶ هزار هکتار جنگل‌کاری انجام دادیم و در سال جاری تاکنون بیش از ۳۹ هزار هکتار یعنی بیش از ۹۶ درصد کار انجام شده است و در این هفته می‌توانیم به هدف نهایی خود برسیم.

https://zistonline.com/vdcawena.49nua15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما