تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب : 82371
در حالی قرار بود با تفاهم‌نامه سال ۹۴ وزارتخانه‌های راه و نفت، ۶۵ هزار کامیون فرسوده کشور طی ۴ سال نوسازی شود که آمار نوسازی تا به امروز تنها ۵ هزار دستگاه است.
به گزارش زیست آنلاین،صدرالله بمانا، مشاور رئیس سازمان راهداری در این مورد گفت: در حوزه باری ۶۰۰ هزار کامیون و کشنده، ۳۲۷هزار کامیونت و ۲ میلیون و ۲۰۹ هزار وانت بار و در مجموع ۳ میلیون و ۱۲۷ هزار دستگاه انواع خودرو برون و درون شهری ناوگان حمل و نقل بار کشور را تشکیل می‌دهند که ۶/ ۴۵ درصد کامیون‌ها، ۷/ ۲۵درصد کشنده‌ها، ۸/ ۴درصد کامیونت‌ها و ۴/ ۲۳درصد وانت بارها فرسوده هستند.

وی با بیان اینکه کل فرسودگی ناوگان باری کشور ۴/ ۲۴ درصد است و این مساله هزینه‌های زیادی از جمله افزایش ۵۰درصدی مصرف سوخت و کاهش ایمنی وسیله نقلیه را در پی دارد، ادامه داد: میانگین سن کامیون‌های کشور ۸/ ۱۷ سال است.

 وی تصریح کرد: از ۳۲۱ هزار تاکسی و سواری کرایه درون و برون شهری ۲/ ۴۹ درصد دچار فرسودگی هستند.

بمانا یادآور شد: با استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به دنبال نوسازی ناوگان باری و مسافری بودیم، اما فقط با نوسازی ناوگان باری موافقت شد.

مشاور رئیس سازمان راهداری ادامه داد: طبق این این ماده قانونی که به بودجه دولت وابسته نیست، نزدیک به ۵ هزار دستگاه کامیون نوسازی شد.

بمانا افزود: با توافقی که میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت امضا شد،‌ طرح نوسازی ۶۵ هزار کامیون با اختصاص ۲ میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار برای ۵ سال از محل صرفه‌جویی کلید خورد.

وی تاکید کرد: طرح نوسازی به‌طور کامل متوقف نشده و تمام قرارداد‌ها به‌عنوان تعهد طرح پا بر جا هستند.

 مشاور رئیس سازمان بیان کرد: در طرح نوسازی ۶۵هزار کامیون، متقاضی برای خرید کامیونی با قیمت میانگین ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان، ۲۰ درصد آورده داشت و ۸۰ درصد تسهیلات با سود ۹ درصد به وی تعلق می‌گرفت.

 بمانا همچنین درباره طرح واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت اظهار کرد: طبق چارچوب تعریف شده، کارخانجات، شرکت‌های توانمند،‌ تجار بخش حمل‌ونقل جاده‌‌ای (مانند وارد‌کنندگان لاستیک و لوازم یدکی و قطعات) و مالکان خودروهای فرسوده می‌توانند اقدام به واردات کامیون‌های زیر سه سال ساخت کنند.

 

 

https://zistonline.com/vdca6ena.49nu015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما