تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : 82370
آلایندگی دیتاسنترها معادل صنعت هواپیمایی

سهم دو درصدی مراکز داده در مصرف انرژی جهان

 دیتاسنترها، حدود ۲ درصد از مجموع برق مصرفی جهان را به خود اختصاص می‌دهند و میزان انتشار گاز کربن آنها نیز با انتشار گاز کربن توسط صنعت هواپیمایی جهان برابری می‌کند
به گزارش زیست آنلاین، جان ناتون، استاد دانشگاه بریتیش اوپن یونیورسیتی، معتقد است که دیتاسنترها حدود ۵۰ درصد از کل انرژی مصرفی توسط اکوسیستم‌های دیجیتال را برای فعالیت خود صرف می‌کنند. همچنین، میزان مصرف انرژی دستگاه‌های شخصی حدود ۳۴ درصد و صنایع تولیدکننده این دستگاه‌ها نیز تقریبا ۱۶ درصد عنوان شده است.

شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری همانند اپل و گوگل پیش‌تر این قول را داده بودند تا از انرژی‌های تجدیدپذیر در ساخت محصولات خود استفاده کنند، اما این دو شرکت تنها بخش کوچکی از اکوسیستم دیجیتال هستند. اگرچه برخی طرح‌ها مانند جبران کننده‌های کربن نیز در این راستا ارائه شده، اما نتوانست انتظارات را برآورده کند.با این حال، هرچه میزان پیشرفت و توسعه در تکنولوژی‌های دیجیتال افزایش یابد، به‌دنبال آن، تاثیرات اکوسیستم‌های دیجیتال بر محیط زیست نیز بیشتر می‌شود.

مقاله‌ای که توسط محققان دانشگاه ماساچوست در ماه ژوئن منتشر شده، نشان داد که فرآید تعلیم و یادگیری یک دستگاه هوش مصنوعی پیشرفته می‌تواند در مقایسه با استفاده از یک خودرو در طول عمر یک فرد، تا ۵ برابر کربن بیشتری را به جو وارد کند. گفتنی است این آمار تنها مربوط به تعلیم یک دستگاه مجهز به هوش مصنوعی است و این فناوری، کاربردهای متنوع دیگری نیز دارد که هر کدام انرژی زیادی را مصرف و کربن را منتشر می‌کنند.
برخی پژوهشها نشان می دهد دیتاسنترها در انتشار گاز کربن به جو توسط اکوسیستم‌های دیجیتال، نقش تاثیرگذاری را ایفا می‌کنند. دیتاسنترها یا مرکزداده، دستگاه های پردازشگری  برای ذخیره‌سازی، پشتیبان‌گیری و بازیابی اطلاعات هستند.

https://zistonline.com/vdcjyteo.uqe8azsffu.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما