تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب : 82360
زیست آنلاین: چند هفته پیش با انتشار ویروس کرونا در سراسر چین، تصور می شد که بازارها حداقل به سرعت به کار خود ادامه دهند اما اینگونه نبود چرا که این بیماری بیش از اندازه و به اشکال مختلف در بازارهای  مالی رسوخ کرده و درهم تنیده شده است. 
به گزارش زیست آنلاین،اینکه یک مسابقه راگبی در دوبلین بین ایتالیا و ایرلند به دلیل ویروسی که در یک بازار در یک شهر چینی جوانه زده و شیوع پیدا کرده، لغو شود، ممکن است زنجیره ای از وقایع باشد که مورد توجه نظریه پردازان نظم و بی نظمی جهان قرار می گیرد.

وحشت ناشی از ویروس کرونا نشان می دهد که جهان چگونه و به چه راحتی به هم پیوسته شده است، مردم چگونه از یک مکان به مکان دیگر بسرعت حرکت می کنند در حالیکه زیرساخت های ملی و سیستم های سیاسی کشورها بسیار متفاوتند.

چند هفته پیش با انتشار این ویروس در سراسر چین، تصور می شد که بازارها حداقل به سرعت به کار خود ادامه دهند اما اینگونه نبود چرا که این بیماری بیش از اندازه و به اشکال مختلف در بازارهای  مالی رسوخ کرده و درهم تنیده شده است. 

جالب اینجاست که در عصر ماشین آلات و در جایی که رسانه ها از بسیاری جهات در دنیا حاکم هستند ، فروش بازارها را بدلیل این که انسانها  باید بخاطرگسترش ویروس تعامل جسمی کمتری با یکدیگر داشته باشند و در تجمعات فیزیکی کمتری نیز  مانند مسافرت ، خرید و مصرف و ... حضور یابند ، در خطری جدی قرار دارند.

از آمار رسمی خبرگزاری ها به نظر می رسد که اکنون ویروس تا حدودی هنوز در چین وجود دارد و به نظر می رسد که در سطح جهان تعداد موارد به اوج خود رسیده است. اگرچه در این حالت ، این خطر وجود دارد که مقامات چینی مردم را دوباره به کار خود برگردانند و مانند آنفولانزای اسپانیا در سال 1918 ، موج دوم (و سوم) بزرگتری از ویروس انتشار یابد.

اما آنچه مهم است اینکه انتقال ویروس در سراسر جهان ، حتی در مرحله اولیه ، ممکن است تعدادی از تغییرات را در جهان امروز آشکار کرده و برانگیزد.

اولین مورد اعتماد است. شک و تردید گسترده ای در داخل و خارج از چین وجود دارد که مقامات آن کشور مقابله واقعی با ویروس انجام نداده باشند . ازجمله سناتور آمریکایی تام كاتون حتی معتقدند كه این ویروس ساخته شده توسط انسان است. هرچند رسیدگی به بحران چین از یک سو این احساس را تقویت می کند که توده های بزرگی از جمعیت بهبود یافته اند ، از سوی دیگر اعتماد بیگانگان به مقامات چین کاهش می یابد و این بی اعتمادی ممکن است در اینجا میزان تلفات جانی باشد. بی اعتمادی همچنین می تواند خود را به روش های دیگری نشان دهد. اگر در آینده چین با یک بحران بدهی روبرو شود ، احتمالاً سرمایه گذاران ابتدا منتظر فروش خواهند بود تا اینکه نگاهی واقعگرایانه  از شرایط موجود داشته باشند

علارغم پنهان کاری رسانه های داخلی چین شک و بی اعتمادی به وضوح به حزب کمونیست آسیب رسانده است  به نظر می رسد که مقامات چین حداقل از دو طریق واکنش نشان دهند. یکی ابزارهای مالی است از جمله معافیت مالیاتی ، حمایت از مشاغل کوچک و تسریع در برنامه های زیرساختی تشکیل شده است.

و دوم اینکه در حوزه کنترل اجتماعی مراقبت های بهداشتی اعمال شده مبنی برخود تشخیصی مبتنی بر فناوریهای پزشکی و مشوق هایی که برای افراد فراهم شده است تا بتوانند داده های بهداشتی خود را دراختیار نمایندگان دولت گذاشته و ازاین طریق دولت کنترل های بیشتری را اعمال می کند اگر این اتفاق در غرب بیفتد ، بسیاری از مردم آن را توهین آمیز می دانند ، اگرچه با توجه به ترس ایجاد شده توسط ویروس ، بسیاری از چینی ها این موارد را قبول خواهند نمود. 

تأثیر دوم بحران ویروس کرونا این است که اتفاقات ناشی از شیوع آن تعاملات و شریان های جهانی شدن را دگرگون ساخته و آنها را برهم می زند. اینکه کمترین هماهنگی بین دولت ها و ملل مختف وجود نداشته است ، به معنای یک جهان پاره پاره و شکسته است و عملکرد سازمان بهداشت جهانی نیز  این دیدگاه را تقویت می کند.

از ویروس کرونا یک اثر کاملا منفی و البته کوتاه مدت به تجارت جهانی وارد خواهد شد  که قربانی آن هتل ها ، خطوط هوایی، توریسم و  ... صنایع آشکار این اثر هستند و  همچنین در دراز مدت این حس را در دولت ها و برخی شرکت ها تقویت می کند که امنیت تولید به طور فزاینده ای اهمیت خواهد داشت .

به همین منظور ، ظهور قهرمانان ملی و اهمیت تولیدات داخلی (مثلا تولید داروها و ...) و کاهش وابستگی به دیگر کشورها  ادامه یافته و بیش از پیش نمایان خواهد شد. ویروس کرونا از بسیاری جهات مختلف، همانند جنگ تجاری 2019 ، شرکت ها را مجبور خواهد کرد در تفکر جهانی شدن خود تجدید نظر نمایند. 

اگرچه در حال حاضر نرخ شهرنشینی در حال افزایش است، هند و بسیاری از مناطق آفریقا تنها بخش هایی از جهان هستند که در آن مناطق، نرخ شهرنشینی هنوز هم نسبتاً پایین است . بحران کرونا یک یادآوری واضح از  نا کارامدی شهرنشینی "هوشمند" که با اصطلاحاتی مانند دورکاری، اینترنت اشیاء، ایجاد شرایط بهداشتی، جمع آوری داده ها و تعاملات بانکی و ارتباطی غیر فیزیکی و ... را به وجود آورده است .

وقتیکه روند تعدیلی  جهانی سازی اتفاق می افتد، احتمالاً یک عامل ثابت وجود خواهد داشت وآن اینکه بانک های مرکزی برای رفع هرگونه تهدید ناشی از رشد نقدینگی و غرق شدن بیشتر در بازارها تلاش خواهند کرد. رشد نقدینگی و کاهش نرخ سود بانکی تعدیل روند جهانی شدن را حل نمی کند و در دراز مدت آنها می توانند این روند را از مسیر اشتباه عبور دهند زیرا پول ارزان باعث افزایش خطر در تصمیم گیری سرمایه گذار ها می شود.
منبع:forbes

https://zistonline.com/vdciupav.t1arq2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما