تاریخ انتشار :جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۸
کد مطلب : 82334
محققان در ژاپن نوع جدیدی از کاغذ زیست تخریب‌پذیر و متصل به اینترنت ایجاد کرده‌اند که ضخامت آن فقط یک میلی‌متر است. این گروه معتقد است این کاغذ موسوم به نانوکاغذ می‌تواند شیوه جمع آوری گسترده داده‌ها در طبیعت را تغییر دهد.
ابداع کاغذی که بدون سیم به اینترنت متصل می‌ شود
به گزارش زیست آنلاین، محققان دانشگاه اوزاکا یک افزونه جدید به اینترنت اشیا اضافه کرده‌اند که یک ورق نازک از کاغذ زیست تخریب‌پذیر مجهز به حسگر میزان رطوبت و قابلیت اتصال به اینترنت است که به آن اجازه می‌دهد بدون اتصال سیمی به رصد مزارع و جنگل‌ها بپردازد.

این پروژه در انستیتوی تحقیقات علمی و صنعتی دانشگاه اوزاکا(ISIR) توسط گروهی از دانشمندان به سرپرستی دکتر تاکاکی کاسوگا انجام شده است.

این نانوکاغذ فقط یک میلی‌متر ضخامت دارد و دارای یک سطح صاف شبیه به پلاستیک است.

این نانوکاغذ به گونه‌ای طراحی شده که قابل تجزیه و زیست تخریب‌پذیر باشد و کمترین تاثیر را بر محیط زیست داشته باشد. همچنین نیازی به تعمیر و نگهداری که پرهزینه است، ندارد.

این نانوکاغذ در آزمایشات، پس از ۴۰ روز حدود ۹۵ درصد تجزیه شد. ضمن اینکه قطعات فلزی آن در یک پوشش غیرسمی پوشانده شده است.

محققان یک نم‌سنج یا رطوبت سنج کوچک را درون این نانوکاغذ تعبیه کرده‌اند که به آن اجازه می‌دهد در هر جایی که قرار داشته باشد، رطوبت و میزان بخار آب در هوا یا خاک را بسنجد.

این کاغذ با استفاده از نم‌سنج می‌تواند گزارش‌های سطح رطوبت را برای مطالعات علمی ارائه دهد یا به کشاورزان کمک کند تا ببینند که کدام قسمت‌ها نیاز به آبیاری دارند.

این نم‌سنج، داده‌ها را به یک حسگر کوچک بی‌سیم ارسال می‌کند که می‌تواند داده‌ها را به صورت آنلاین و لحظه‌ای به دستگاه‌های دیگر منتقل کند.

اندازه کوچک و وزن سبک این کاغذ این اطمینان را در محققان ایجاد می‌کند که می‌تواند آزادانه در هر جایی که نیاز باشد داده‌ها را جمع آوری کند.

این گروه در آزمایش‌های اولیه موفق بوده است و قصد دارد نسخه‌های جدیدی را تولید کند که به آن امکان می‌دهد انواع دیگر قرائت‌ها را انجام دهد. به عنوان مثال یک ایده شامل یک ردیاب گاز است که بتواند از دهانه آتشفشان‌ها یا دیگر موارد خطرناک که دسترسی به آنها خطرناک یا دشوار است، اطلاعات جمع‌آوری کند./انرژی امروز

https://zistonline.com/vdcjxteo.uqe8tzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما