تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۶
کد مطلب : 82256
مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور با بیان اینکه ۳۲۰ هزار هکتار از سطح زیرکشت سبزی و صیفی کشور از فضای باز به گلخانه‌ها انتقال خواهد یافت گفت: با توسعه گلخانه ها ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب معادل ۲۳ سد کرج در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.
صرفه جویی معادل آب ۲۳ سد کرج تا ۱۴۰۴ با توسعه گلخانه‌ها
به گزارش زیست آنلاین، حبیب‌ رادفر مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور در نشست خبری اظهار کرد: امنیت غذایی، پایداری تولید و اقتصادی کردن کشاورزی، 3 اصل اساسی در بخش کشاورزی هر کشوری به حساب می‌آید و تمام کشورها در کشاورزی خود به این اصول توجه دارد.

وی افزود: گلخانه‌ها در حال حاضر از زیربخش‌های توسعه‌ای وزارت جهاد کشاورزی به حساب می‌آید که در هر سه مورد یاد شده نیز دارای امتیاز و اولویت است.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور ادامه داد: بر اساس برنامه ابلاغی اقتصاد مقاومتی، ایجاد 48 هزار و 355 هزار هکتار گلخانه تکلیف شده است که باید تا سال 1404 محقق شود.

رادفر تصریح کرد: در راستای توسعه گلخانه‌های کشور 320 هزار هکتار از سطح زیرکشت سبزی و صیفی در فضای باز به گلخانه‌ها انتقال خواهد یافت.

وی با بیان اینکه باید میزان مصرف آب در بخش کشاورزی توجه شود اظهار کرد: ایران در اقلیم خشک قرار دارد و میزان بارش آن در مقایسه با متوسط جهانی یک سوم اما میزان تبخیر آن 3 برابر دنیا است و باید در وضعیت بهره‌وری در تولید و مصرف آب تحولاتی ایجاد کنیم.

رادفر با بیان این که در سال 92 8800 هکتار سطح زیرکشت گلخانه ها بود که اکنون به 17 هزار هکتار افزایش یافته است گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا سال 1404 ، 4 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب آب معادل 23 سد کرج در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور تأکید کرد که کشور هلند با وجود اینکه مساحت کمی دارد با ایجاد بهره‌وری در کشاورزی خود بعد از ایالات متحده آمریکا دومین صادرکننده محصولات کشاورزی به حساب می‌آید که میزان صادرات محصولات این کشور دو برابر ارزش صادرات نفت کشورمان است.

این مقام مسئول اظهار داشت: علاوه بر انتقال سبزی و صیفی به گلخانه‌ها، ایجاد زنجیره‌های تولید در بخش گلخانه‌ای نیز مورد توجه است که این امر منجر به کاهش هزینه‌های تولیدکنندگان خواهد شد.

وی اظهار کرد: اگر گلخانه‌داران بتوانند محصولات خود را بسته‌بندی، حمل، تبلیغ و بازاریابی و به فروش برسانند میزان سود به دست آورده آنها افزایش خواهد یافت.

رادفر تأکید کرد که برای ایجاد زنجیره‌های تولید در میان گلخانه‌داران باید واحدهای بزرگ مقیاس ایجاد شود که هم اینک بخش خصوصی در این امر ورود کرده است.

وی گفت: کشاورزی قراردادی نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد که تیم دولت نیز خود به این نتیجه رسیده و این کار را عملیاتی کرده است.

وی اظهار داشت: توجه به گلخانه‌ها جزو اولویت‌های اول دنیا مانند بخش مسکن است و به آن توجه ویژه‌ای می‌شود.

رادفر یادآور شد: با وجود اینکه دولت تسهیلاتی برای ایجاد گلخانه‌ها پرداخت می‌کند اما 46 درصد گلخانه‌داران با هزینه شخصی خود اقدام به احداث گلخانه کرده‌اند زیرا صرفه اقتصادی مناسبی برای آنها دارد.

به گزارش تسنیم، مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور تأکید کرد: دو هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای احداث گلخانه‌ها اختصاص یافته که بخشی از این تسهیلات به صورت بلاعوض و رایگان است.

https://zistonline.com/vdcceiq4.2bqip8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما