تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : 82222
زیست آنلاین: اتوبوسهای تهران سالانه جان حدود 10 اتوبوس 50 نفره را می گیرند. سرمایه های انسانی که به سادگی از دست می روند
اتوبوسهای مرگ/تهرانی ها منتظر اقدام عاجل شهردار
به گزارش زیست آنلاین، “آقای شهردار اگر به این نتیجه برسد که الان وقت نیست و مردم نیاز دارند، دولت حتما این اجازه رابه شهرداری می‌دهد" این جمله را واعظی سخنگوی دولت در تاریخ چهارم دی ماه سال جاری در جمع خبرنگاران و در  پاسخ به سوال خبرنگاری گفت که از وی درباره اجازه واردات اتوبوس به شهرداری تهران برای جایگزینی اتوبوس های فرسوده پرسیده بود

یک مطالبه عمومی اتوبوس با دسترسی مناسب و مطابق با استانداردهای رفاهی و زیست محیطی روز ، یک مطالبه عمومی و حق شهروندان تهرانی از شهرداری تهران است. ناوگان اتوبوس باید روزآمد، کافی و مجهز  باشد.

صف های طویل در ایستگاه های اتوبوس و مسافرانی که مدت زیادی از وقت خود را روزانه در انتظار اتوبوس تلف می کنند. اتوبوس هایی که بسیاری از آنها حتی از کمترین استانداردهای رفاهی از نظر گرمایش و سرمایش و امکان سوار و پیاده شدن آسان برخوردار نیستند به همراه فشردگی تعداد مسافران در داخل اتوبوس سبب شده است تا نارضایتی زیادی از وضعیت اتوبوسرانی در تهران وجود داشته باشد. این نارضایتی با افزایش قیمت بنزین و در نتیجه آن افزایش بیست درصدی مسافران اتوبوس رو به افزایش است. نارضایتی شهروندان از این وضعیت در ماه های گرم سال تشدید می شود. به این موارد باید آسیب های اجتماعی و روانی ناشی از فشارهای وارده برمردم در استفاده از اتوبوس را افزود که ناشی از مشاجرات و بزهکاری های داخل اتوبوسهای شهری به سبب کافی نبودن اتوبوس ها است.

فرسودگی 54 درصدی ناوگان  54 درصد از ناوگان اتوبوس های تهران فرسوده هستند. اتوبوس های این ناوگان در هر ایستگاه دود را به خورد مسافران می دهند و ذرات معلق PM2.5 را به کل هوای تهران به کام شهروندان تهرانی تحمیل می کنند. این ذرات معلق از مهمترین عوامل انواع بیماریها و مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا هستند.

 طبق استانداردهای بین المللی حداکثر طول عمر مفید یک اتوبوس‌ حمل و نقل درون شهری 8 سال است اما حالت بهینه این شاخص 5 سال پیشنهاد می شود. این در حالی است که میانگین عمر اتوبوس‌های تهران در حال حاضر بیش از 11 سال است. محاسبات نشان می دهد آلودگی هر اتوبوس فرسوده بین 3 تا 10 برابر اتوبوس سالم می باشد. براساس آخرین سیاهه این اتوبوسهای فرسوده انتشار 7.5 درصد از آلودگی مربوط به ذرات معلق را به خود احتصاص داده اند و اگر مقدار ذرات معلقی که از پایانه های اتوبوس رانی به هوای تهران وارد میشود را به این مقدار اضافه کنیم 10 درصد  آلودگی ذرات معلق را تشکیل می دهند. 

ماموریت 5 هزار مرگ در تهران درست است که اتوبوس ها مقصر اصلی آلودگی هوای تهران نیستند اما به اندازه سهم خود در آثار ناشی از آلودگی هوا  مقصر هستند. براساس آمار ارائه شده توسط ملک زاده معاون وزیر بهداشت، آلودگی هوا سالانه جان 29 هزار نفر در کل کشور را می گیرد. 

میلانی عضو شورای شهر تهران می گوید آلودگی هوا در تهران سالانه 5 هزار نفر را می کشد و خسارات ناشی از این آلودگی 2/6 میلیارد دلار است. 

 شاید نتوان  رابطه دقیقی  بین این آمار و عوامل آلودگی  هوای تهران برقرار کرد. اما با این فرض که هریک از این عوامل به میزان سهم خود درآلایندگی هوادر این کشتار و خسارت دخالت داشته باشند سهم اتوبوس های فرسوده شرکت واحد تهران 500 نفر کشته و 260 میلیون دلار خسارت به تهران است. 

هزینه جانی معادل 2000 دستگاه اتوبوس در تهران یعنی اتوبوسهای تهران سالانه جان حدود 10 اتوبوس 50 نفره را می گیرند. سرمایه های انسانی که به سادگی از دست می روند. ترفع، سرپرست شرکت اتوبو سرانی تهران قیمت هر اتوبوس را 1/7 میلیارد تومان معادل رقمی حدود 130 هزار دلار با قیمتهای امروز نرخ دلار اعلام کرد. این رقم یعنی اینکه با خسارت وارده اتوبوس های فرسوده به آلودگی هوای تهران میتوان سالانه 2000 دستگاه اتوبوس تهیه کرد و در عرض حدود چهارسال با نوسازی اتوبوسرانی به میزان زیادی از آلودگی هوا توسط اتوبوس ها کاست.

آقای شهردار حتما آگاه هستند که هشت سال است دولت هیچ اتوبوسی را وارد شهر تهران نکرده است. تولید اتوبوسهای داخلی به دلایل مختلف به صفر رسیده و تهران در وضعیت هشدار در خصوص فرسودگی اتوبوس قرار دارد و بعید است در کوتاه مدت امکان تهیه اتوبوس های داخلی برای گذر از این وضعیت ممکن باشد. تقاضا برای حمل ونقل عمومی با افزایش قیمت بنزین بیشتر خواهد شد و با ادامه این کمبودها نارضایتی مردم را افزایش خواهد داد.

جانباختگان زیر دود اتوبوس آقای شهردار حتما آگاه هستند که هر دو روز به طور متوسط  3 نفر از شهروندان تهرانی جان خود را به سبب آلودگی ناشی از اتوبوس های فرسوده از دست می دهند و این اتوبوسهای فرسوده روزانه 712 هزار دلار خسارت به تهران وارد می کند.  

آقای شهردار باور کنید وقت نیست اگر سلامتی مردم برایتان ذره ای اهمیت دارد لطفا هرچه زودتر تقاضای خودرا به دولت ارائه دهید.

https://zistonline.com/vdcf00dc.w6d00agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما