تاریخ انتشار :يکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : 82014
زیست آنلاین: تحقیقات نشان می دهد که ذخیره سازی زیرزمینی اورانیوم می تواند ترکیب جدیدی ایجاد کند که بر آب های زیرزمینی تأثیر خواهد گذاشت.
دفن پسماند هسته ای در اعماق زمین می تواند خطرناک باشد
به گزارش زیست آنلاین، دانشمندان می گویند شکل جدیدی از اورانیوم را کشف کرده اند که احتمالاً می تواند پیامدهایی برای برنامه های دفع زباله هسته ای فعلی داشته باشد. بسیاری از دولت ها در حال برنامه ریزی برای دفع زباله های رادیواکتیو با دفن آن در اعماق زمین هستند.

با این حال، تحقیقات جدید نشان داده است که در چنین شرایط ذخیره سازی، با آزاد شدن مقادیر اندکی از اورانیوم، یک فرم شیمیایی جدید از این ماده به طور موقت ممکن است شکل بگیرد. اگر اورانیوم در محلول باشد، می تواند خود را به آب های زیرزمینی برساند.

صنعت هسته ای در حال حاضر 20 درصد از برق بریتانیا را تأمین می کند و ضایعات رادیواکتیو در حدود  ۷۵۰ هزار متر مکعب تخمین زده می شود. این حجم یعنی حدود 300 استخر شنای استاندارد برای دفن آن نیاز است. این  ضایعات در حال حاضر در سایت هایی بر روی زمین ذخیره می شومد  و می توانند صدها هزار سال خطرناک باقی بمانند.

دولت ها در جستجوی راهی برای دفع ایمن این زباله ها هستند و اجماع بین المللی به سمت دفع زباله های هسته ای در عمق چند صد متری در زیر زمین پیش می رود. بسیاری از کشورها در حال ساخت چنین واحدهای دفع هستند.

پروفسور "ساموئل شان"، استاد دانشگاه منچستر می گوید: شما نمی‌توانید زمین را استریل کنید. هر کجای عمق زمین که این زباله ها را دفن کنید، میکروب های گوناگونی نیز زندگی می کنند. از آنجایی که نمی توان انتظار داشت موانع ساخت شده توسط انسان صدها هزار سال مقاومت کنند، پسماندهای رادیواکتیو با آبهای زیرزمینی حاوی این میکروب ها در تماس خواهند بود و مواد شیمیایی تولید خواهند کرد.

منبع: theguardian

https://zistonline.com/vdcee78v.jh8wzi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما