تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب : 81996
معاون وزیر نیرو در امور آب گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی وارد مرحله‌ی اجرایی می‌شود.
جزئیات انتقال آب عمان به استانهای شرقی
به گزارش زیست آنلاین، به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب، براساس مطالعات انجام شده می‌توانیم برای ۱۷ استان در کشور از منابع شیرین‌سازی یا نمک‌زدایی آب دریا استفاده کنیم که در این راستا، طرح انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی هم پس از آنکه این طرح مورد تصویب وزارت نیرو و سازمان محیط زیست کشور قرار بگیرد، وارد مرحله‌ی اجرایی می‌شود.

قاسم تقی‌زاده خامسی، درباره جزییات انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی، تصریح کرد: جلسه‌ای که روز گذشته در خصوص انتقال آب در دریای عمان به استان‌های شرقی برگزار شد، به منظور جلب نظر صاحبان صنایع بود، چرا که وزارت نیرو و دولت هیچ منبع اعتباری برای انتقال آب به این استان‌ها در نظر نگرفته است.

وی با بیان اینکه انتقال آب به سه استان شرقی از دریای عمان برای مصارف صنعت و گلخانه انجام می‌شود، اظهار کرد: اگر وزارت نیرو در زمانی نیاز داشته باشد، این آب را از بخش خصوصی خریداری خواهد کرد.

او اظهار کرد: برای تمام استان‌های کشور سند جامع آب تنظیم خواهیم کرد که منابع و مصارف استان‌ها تا افق ۱۴۲۰ مشخص خواهد شد، برهمین اساس سه منبع تامین آب در کشور و در واقع در دنیا مشخص شده است.

وی ادامه داد: یکی از این منابع استفاده از آب‌های سطحی است که در مخازن سدها نگهداری می‌شود که در کشور ما ۵۰ میلیارد مترمکعب در ۱۷۵ سد بزرگ مدیریت می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب یکی دیگر از منابع تامین آب را استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی دانست و افزود: با حفر چاه می‌توانیم از این منابع استفاده کنیم اما متاسفانه اکنون وضعیت منابع آب زیرزمینی در کشور مناسب نیست.

تقی‌زاده خامسی با بیان این‌که ۳۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد و چاه‌هایی که پروانه بهره‌برداری دارند، بیش از حد مجاز استخراج می‌کند، اظهار کرد: در این شرایط مجبوریم تا کسری این منابع را با شیرین‌کردن و نمک‌زدایی آب دریا تامین کنیم که به همین منظور براساس مطالعات صورت گرفته می‌توان به استان‌های کرمان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، تخصیص آب از این طریق اختصاص یابد.

به گفته وی، بخش خصوصی باید برای این خطوط سرمایه‌ گذاری کند و اگر دولت نیاز به آب شرب داشت، در آن شرایط آب را از بخش خصوصی خریداری خواهد کرد، اما فعلا هیچ خرید تضمینی برای آب شرب انجام نخواهیم داد.

تقی‌زاده خامسی در خصوص زمان اجرای پروژه گفت: باید مطالعات فنی و زیست محیطی و همچنین مدل مالی اجرای پروژه تهیه شود و پس از آنکه این مطالعات مورد تصویب وزارت نیرو و سازمان محیط کشور قرار گرفت، این پروژه وارد مرحله‌ی اجرایی خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که برای صنایع کرمان همچون چادرملو و مس سرچشمه آب از خلیج فارس انتقال خواهد یافت که پیش‌بینی می‌شود تا آخر امسال بخشی از آن به نتیجه برسد، تصریح کرد: هر زمان که مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان انجام و مورد تصویب قرار گیرد آن طرح نیز اجرا خواهد شد.

او با تاکید بر این مساله که برای استان فارس نیز تخصیص در نظر گرفته شده اما باید مطالعات آن به تصویب برسد، گفت:  دخالت وزارت نیرو و دولت تنها در تصویب طرح است و در سرمایه‌ گذاری دخالت نخواهد کرد.

https://zistonline.com/vdcceoq4.2bqso8laa2.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما