تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : 81987
زیست آنلاین: این مطلب بخشی از یادداشتی است که نشریه نشنال جئوگرافیک درباره تجربیات موفق آمیز دولت چین درباره مبارزه با آلودگی هوا منتشر کرده و رادیوزمانه آن را به فارسی برگردانده است.
جنگ علیه آلودگی هوا به سبک دموکراسی چینی
یکی از مهمترین اقدامات دولت چین طبق گزارش این نشریه اجازه دسترسی آزاد جامعه به اطلاعات حاصل از آلودگی هوا در تمام مناطق است که حتی منجر به تعطیلی موقت یا دائم کارخانه ها در اثر فشار افکار عمومی شده است. 

به عبارتی شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات یکی راه های مشارکت شهروندان در بحث آلودگی هواست.حکومت می تواند به جای اینکه شهروندان را ترغیب یا وادار به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی کند آنها را در مبادی تصمیم گیری شریک کند و اجازه دسترسی به اطلاعات آلودگی تمامی معادن و کارخانه ها را متعلق به هرشخص یا نهادی که هستند صادر کند.

سه سال پیش در کنگره سالانه حزب کمونیست ونیست کیانگ لی اعلام کرد که اکنون در چین ما در حال جنگ با آلودگی هوا هستیم. او همچنین در کنگره حزب در ماه مارچ گذشته اعلام کرد که باید «دوباره آسمان‌هایمان را آبی کنیم». در میان سلاح‌هایی که لی در این جنگ به‌کار گرفته این موارد این موارد به چشم می‌خورد: کاهش میزان تولید فولاد، کاهش میزان تولید برق حاصل از سوختن ذغال سنگ.

چین برای جایگزین کردن ذغال سنگ  به سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های نو مثل نیروگاه‌های بادی و خورشیدی روی آورده است. مزایای این رویکرد جدید نه فقط برای تانگشان بلکه برای کل کره زمین مفید خواهد بود: چین بزرگ‌ترین منتشر کننده گازهای گلخانه‌ای است که موجب تغییرات آب و هوایی شده‌اند. با این‌همه مردم تانگشان بیش از هر جای دیگری باید هزینه‌های نبرد برای هوای پاک‌تر را بپردازند.

آنچه که درباره جنگ چین علیه آلودگی هوا جالب توجه به نظر می‌رسد، این است که حکومت  اجازه داده تا اطلاعات مربوط به آلودگی هوا به طور شفاف در دسترس همگان قرار بگیرد. آلودگی موضوعی است که در فضای عمومی درباره آن گفتگو می‌شود.

در چین شبکه‌ای سرتاسری وجود دارد که میزان ذرات معلق را پایش می‌کند. ذرات معلق حاصل از سوخت که وارد بدن می‌شوند و نه فقط منجر به مشکلات تنفسی می‌شوند، بلکه حمله‌های قبلی، و ناراحتی‌های عصبی را به همراه دارند.

حکومت اطلاعات حاصل از این پایش‌ها را در اختیار عموم می‌گذارد،‌ و هر کس که در چین دارای یک گوشی هوشمند باشد، می‌تواند اطلاعات مربوط به آلودگی هوا را به شکل محلی کنترل کند،‌ و ببیند که آیا تجهیزات صنعتی استانداردها را رعایت می‌کنند یا نه،‌ او همچنین می‌تواند از طریق شبکه‌های اجتماعی این اطلاعات را به اشتراک بگذارد.

سطح اطلاعات در دسترس در چین قابل مقایسه است با سطح اطلاعات در دسترس در این زمینه در ایالات متحده.  نتایج این پایش‌ها بعضی اوقات منجر به تعطیلی موقت کارخانه‌ها می‌شوند. این کارخانه‌ها برای چندین هفته در نوامبر و دسامبر بسته می‌مانند تا میزان آلودگی شهر از حد مجاز سالانه آن فراتر نرود.

تلا‌ش‌های حکومت در این خصوص موارد متعددی را شامل می‌شود. شهرهای چین شهروندان را مجبور می‌کند تا استفاده از اجاق‌ها و کوره‌های ذغالی را در خانه متوقف کنند. همچنین کیفیت بنزین و گازوئیل وسایل نقلیه باید بهبود یابد. استاندارهایی که در خصوص میزان آلاینده‌های دود اگزوز وسایل نقلیه تا سال ۲۰۲۰ اجرایی می‌شود قابل مقایسه با استانداردهای اروپایی و آمریکایی است.

با این‌همه تمرکز اصلی کماکان بر روی صنایع سنگین است. در مارچ گذشته حکومت به شکل رسمی۱۰۳ نیروگاه با سوخت ذغال سنگ را تعطیل اعلام کرد، نیروگاه‌هایی که قادر بودند در مجموع بیش از ۵۰ گیگاوات برق تولید کنند. همچنین عنوان شده که میزان تولید فولاد به میزان ۵۰ میلیون تن کاهش پیدا کرده است.
/ساحت زیست

https://zistonline.com/vdccmoq4.2bqs48laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما