تاریخ انتشار :سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 81877
زیست آنلاین: "دیپیکا کوروپ" پس از دیدن بچه هایی که در هند از آب آشامیدنی کثیف استفاده می کنند، یک سیستم تصفیه آب اختراع کرد.
ماموریتی برای پاکسازی آب های جهان
به گزارش زیست آنلاین، ارتباط ما با آب یک ارتباط اساسی است. بدن ما به آب احتیاج دارد، صنایع ما به آب احتیاج دارند و این آب 70 درصد از سطح کره زمین را پوشانده است.

اما این خون حیاتی سیاره ما با یک بحران روبرو است. حدود یک سوم مردم جهان یا حدود 2.2 میلیارد نفر از دسترسی به آب آشامیدنی سالم در نزدیکی محل زندگی خود برخوردار نیستند. روزانه 800 کودک زیر 5 سال به دلیل آب آلوده و بهداشت نامناسب جان خود را از دست می دهند. تا سال 2025، نیمی از جمعیت جهان در مناطق تحت تنش آبی زندگی می کنند.

"دیپیکا کوروپ" 21 ساله در ایالات متحده آمریکا زندگی می کند. والدین او که متولد هندوستان هستند هر سال او را به بازدید از این کشور می بردند و طولی نکشید که دختر جوان متوجه شد که این کشور با ایالات متحده تفاوت دارد.

او می گوید یک روز، در سن 14 سالگی، متوجه کودکان هم سن خود شدم که از بطری های پلاستیکی برای جمع آوری آب استفاده می کنند که این واقعاً مرا تحت تأثیر قرار داد. این تنها آبی است که آنها باید بنوشند و از همان آب هم برای شستن لباس ها و پخت و پز غذا استفاده می کنند."

کوروپ فهمید که دسترسی نداشتن به آب تمیز به معنای نداشتن لباس و مواد غذایی تمیز است.

وی گفت: قطعاً این چیزی نیست که قبلاً در ایالات متحده می دیدم و بنابراین می خواستم کاری انجام دهم تا آن را تغییر دهم.

برای حل این مشکل، کوروپ یک سیستم تصفیه آب مقرون به صرفه و مؤثر ایجاد کرد. یک ماده کامپوزیت مانند سیمان که توسط نور خورشید فعال می شود را بکار برد. این ماده به طور چشمگیری تعداد باکتری های موجود در آب را کاهش می دهد.

این ماده را می توان به شکل های مختلف در آورد. مانند میله ای که در یک بطری نوشیدنی قرار داده شده است.

وی در سال 2012 اختراع خود را برای باراک اوباما ارائه کرد و جوایزی از جمله "دانشمند برتر جوان آمریکا" در سال 2012 را از آن خود کرد. هم چنین جایزه US Stockholm Junior Water در سال 2014 و جایزه National Geographic Explorer در نمایشگاه علوم Google  در سال 2015 را از آن خود کرد.

کوروپ که به تازگی تحصیلات خود را در دانشگاه هاروارد به اتمام رسانده است،  سال گذشته اختراع خود را ثبت کرد و در جستجوی شرکتی است تا آن را به صورت تجاری گسترش دهد.

منبع: cnn

https://zistonline.com/vdca0ana.49n6015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما