تاریخ انتشار :شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۱
کد مطلب : 81767
زیست آنلاین: نمایندگان مجلس در بازدید از دشت شهریار از میزان فرونشست‌ های رخ داده در دشت‌ های تهران بهت‌ زده شدند.
فرونشست در کمین آزادی فرسوده
به گزارش زیست آنلاین، دشت‌های شهریار و ورامین با 20 سانتی‌متر فرونشست در سال در ردیف دشت‌های بحرانی کشور قرار گرفتند. مناطق جنوبی استان تهران طی 6 سال بیش از 3 متر دچار فرونشست شدند. معاون سازمان نقشه‌ برداری گفت: فرونشست زمین در 4 منطقه تهران مشاهده شده و در حال رسیدن به میدان آزادی است.

خطی طولانی و عمیق درست وسط یک زمین کشاورزی در شهریار را شکافته است. بیشتر از نیم‌ متر عمق دارد. اما ابتدا و انتهایش معلوم نیست. شکاف از چند زمین کشاورزی، آن‌ سوتر آغاز شده و به این نقطه از زمین رسیده است. شکاف ایجاد شده حتی از زیر جاده هم گذشته است. کشاورزان اطراف شکاف را شخم زده‌اند تا زمان کاشت را از دست ندهند. از آنجا که نمی‌دانند با این شکاف عمیق و طولانی چه کنند، میانه‌ های آن ‌را در برخی نقاط با خاک و بلوک‌ های سیمانی پرکرده‌اند تا رفت‌ وآمد در دوسوی شکاف را تسهیل کنند.

این تنها تصویری کوتاه از اتفاقی تلخ در دشت‌ های تهران و شبیه به آن چیزی است که در دیگر دشت‌های کشور و با حجم زیاد در حال رخ‌ دادن است. دشت‌های شهریار و ورامین در استان تهران، ازجمله مهم‌ ترین دشت‌های کشور هستند که دچار فرونشست شده‌اند. طبق اعلام سازمان نقشه‌ برداری کشور به‌ عنوان متولی بررسی میزان فرونشست‌ها، تاکنون در این دشت‌ها بیشترین نرخ اندازه‌گیری‌ شده از فرونشست، 20 سانتی‌متر در سال بود. به‌ عبارت بهتر نقاطی از این دشت‌ها سالانه تا 20 سانتی‌متر پایین‌تر می‌روند.

مطالعات و بررسی تصاویر ماهواره‌ای و مقایسه آنها طی چند سال نشان می‌دهد، نقاطی در جنوب تهران طی چند سال دچار فرونشست چند متری شده‌اند. یکی از این نقاط از سال 1368 تا سال 1374در مجموع به میزان 3 متر و 17 سانتی‌متر فرونشست داشته و نقطه‌ای دیگر از سال 1371 تا سال 1384، در مجموع نرخ  فرونشست 2 متری را ثبت کرده است.

یحیی جمور، معاون فنی سازمان نقشه‌ برداری کشور می‌گوید: آنچه فرونشست‌ های استان تهران را با تهدید بیشتری همراه می‌کند، زلزله‌ خیز بودن این منطقه و قرارگرفتن روی چندین گسل است. او در بازدیدی میدانی از فرونشست‌ های دشت شهریار که طیبه سیاووشی و فاطمه ذوالقدر 2 نفر از نمایندگان تهران در مجلس نیز حضور یافتند، اعلام کرد: «واردشدن فرونشست زمین از دشت‌های اطراف تهران به داخل شهر، لزوم توجه به این فاجعه را بیشتر می‌کند. هم‌اکنون فرونشست زمین در مناطق 17، 18، 19و 20 مشاهده شده و راهی تا گسترش و رسیدن این فاجعه به میدان آزادی تهران باقی نمانده است.» 

در بخشی از بازدید نمایندگان مجلس از فرونشست‌های دشت شهریار، تصاویر تازه‌ای از ثبت علایم ظاهری فرونشست در مناطق جنوبی شهر تهران به مجلسی‌ها ارائه شد. نشانه‌ های فاجعه حالا در محلات جنوبی تهران پدیدار شده است و آنطور که سازمان نقشه‌برداری کشور در تصاویر ارائه شده به نمایندگان مجلس اطلاع داده است، دیوارهای ترک‌خورده، معابر شکاف‌ خورده که منجر به خراشیدگی آسفالت شده‌اند، تیرهای برق کج شده و دیوارهای آجری حیاط مدرسه‌ای که یک‌ بار به‌ دلیل فرونشست، ریخت و بار دیگر همان بخش تخریب شده بعد از بازسازی تخریب شده است، نشانه‌هایی از ورود هیولای فرونشست در تهران است. مناطق جنوبی تهران، به‌ دلیل نزدیکی به دشت‌های کشاورزی استان تهران، بیشتر در معرض تهدید فرونشست قرار گرفته‌اند و اگر روند برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی با همین سرعت ادامه داشته باشد، فرونشست‌های رخ داده در مناطق شهری به یک بحران بزرگ تبدیل می‌شوند.

نمایندگان تهران در مجلس شورای‌ اسلامی 30 صندلی را به‌ خود اختصاص داده‌اند. اما ظاهرا ورود و وقوع فرونشست‌ ها در شهر و استان تهران هنوز توسط آنها جدی گرفته نشده است. براساس مکاتبات سازمان نقشه‌ برداری با تمامی 30 نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، 18 نماینده قول حضور قطعی در بازدید میدانی از فرونشست‌ های استان تهران را به این سازمان ارائه کردند اما تنها 2 نماینده تهران حاضر به حضور در بازدید از فرونشست‌ها شدند./ساحت زیست

https://zistonline.com/vdciyyav.t1azq2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما